فناوری اطلاعات

September 7, 2016
7:48 چهارشنبه، 17ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79663

ایران نقطه استراتژیک ایتالیا در ترانزیت داده خاورمیانه شد

قرارداد بین شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت ایتالیایی اسپارکل امضاء شد تا در راستای این قرارداد پاپ بین‌المللی این شرکت در ایران تجهیز و به بهره‌برداری برسد.
 
عصر امروز در حاشیه همایش ایران کانکت 2016 قرارداد بین شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت ایتالیایی اسپارکل امضاء شد تا در راستای این قرارداد پاپ بین‌المللی این شرکت در ایران تجهیز و به بهره‌برداری برسد.
 
محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه مذاکرات تجاری درصدد انجام است اظهار کرد: تلکام ایتالیا در نظر دارد تا نود بین‌المللی خود را در تهران راه‌اندازی کند تا کشورهای همسایه از این پس ترانزیت خود را از تهران انجام دهند. با استفاده از این پاپ ظرفیت ترانزیتی در تهران و در نقطه‌ای که به این شرکت ایتالیایی اختصاص می‌دهیم به آی پی جهانی متصل می‌شود و کشورهای همسایه اعم از ارمنستان،‌ ترکیه، آذربایجان‌ و … می‌توانند تبادلات ترافیکی خود را از این طریق و با استفاده از این نقطه ترانزیتی در تهران انجام دهند.
 
معاون وزیر ارتباطات افزود: این قرارداد جزو اولیتهای ما در زمینه پاپ بین‌المللی است و با شرکتهای دیگری نیز تفاهمهایی در این خصوص خواهیم داشت.
 
وی افزود: بعد از استقرار این پاپ در ایران به سراغ بازاریابی ظرفیت ترانزیت می‌رویم و در آینده نه چندان دوری سرویس‌دهی خوبی به کشورهای همسایه آغاز خواهیم کرد.
 
آذری جهرمی در ارتباط با مبلغ این قرارداد اظهار کرد: این شرکت که یکی از سرویس دهندگان T1 ایتالیا است مکان خاصی را در تهران در اختیار می‌گیرد و سرویسهای خود را روی آن قرار می‌دهد اما بعد از استقرار زمینه مذاکرات بر سر اعداد و ارقام این قرارداد انتخاب می‌شود.
 
آلساندرو تالوتا مدیر عامل اسپارکل نیز در این مراسم در ارتباط با اینکه چرا ایران را برای استقرار پاپ انتخاب کرده‌اند گفت:‌ قطعا با توجه به اینکه حجم ترافیک در منطقه در حال زیاد شدن است و ایران یکی از کشورهای کلیدی در زمینه تبادل و ترانزیت داده است این همکاری و قرارداد می‌تواند برای ما ارزشمند باشد.
 
وی افزود: ماموریت ما توزیع سرعت اینترنت و ترافیک بین‌الملل است و به تهران به عنوان یک هاب بین‌المللی نگاه می‌کنیم و لذا می‌توانیم در‌ آینده سهم بازار خوبی از فعالیت در این کشور داشته باشیم.
 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت مکلف است کالوکیشن در اختیار این سرویس‌دهنده بین‌المللی قرار دهد، تصریح کرد: با حضور این پاپ بین‌المللی شبکه‌های توزیع محتوا می‌توانند وارد ایران شده و در کنار آن حضور پیدا کنند لذا اینطور می‌گویم که در کنار آب، آبادی ایجاد می‌شود ولی با این حساب امیدواریم یکی دو سرویس‌دهنده دیگر نیز داشته باشیم. با راه‌اندازی این سرویس در کشورمان تاخیر ارتباطات بین‌المللی و کشورهای همسایه تا 40 میلی‌ثانیه کاهش یا به عبارتی کیفیت ارتباطات بهبود پیدا می‌کند و لازم است که این را بگویم که کشورهای شرقی یکی از متمایل‌ترین به استفاده از این ظرفیت هستند.
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مسیر ایجاد شده در حال بازاریابی است، در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه آیا ممکن است از ظرفیت ایجاد شده برای ارتقاء ظرفیت نقطه تبادل ترافیک بین‌الملل زیرساخت در چابهار نیز استفاده شود، گفت: در زمینه هاب بین‌المللی چابهار در مراحل عقد قرارداد با شرکتهای خارجی هستیم و لذا در ارتباط با سؤال شما باید بگویم که پاپ تهران مقدمه چابهار خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت پاپ تهران 100 ترابیت بر ثانیه خواهد بود و این ظرفیت از مسیر کانال سوئز برقرار می‌شود، گفت: امیدواریم تا میزان 10 درصد از این ظرفیت را برای منطقه چابهار جذب داشته باشیم که با این حساب از ظرفیت قرارداد کنونی حدود 10 ترابیت بر ثانیه از مسیر فیبرهای نوری به ظرفیت چابهار اضافه خواهد شد هر چند که این ظرفیت در آینده باید به 20 تا 30 برابر ارتقاء یابد.
 
آذری جهرمی در پاسخ به این سؤال که آیا پیش از راه‌اندازی این سرویس در ایران کشورهای دیگری در منطقه نیز صاحب پاپ بین‌المللی شده‌اند، تصریح کرد: پاپ تبادل اطلاعات را انجام می‌دهد و در منطقه ما امارات، عمان و استانبول دارای پاپ هستند که شاید وضعیت استانبول در حال حاضر بر اساس استانداردها مناسب نباشد. در جنوب ایران نیز اگر تا پیش از این قرار بود به کشورهای اروپایی همسایه شمالی و شرقی ایران وصل شوند باید از مسیرهای فیبری عمان یا امارات استفاده می‌کردند تا ترانزیت برقرار شود که هزینه بالایی داشت اما با راه‌اندازی این قابلیت در کشورمان ترانزیت به تهران و از آنجا مسیردهی ارسال خواهد شد.
 
معاون وزیر ارتباطات افزود: تا پیش از این چنین اقدامی را کشورهای اروپایی نیز انجام می‌دادند که باعث شد کیفیت سهم محتوای منطقه کاهش یابد اما اکنون این چالش با پاپ بین‌المللی ایران رفع خواهد شد.
 
وی خاطر نشان کرد: این موضوع وقتی چشمگیر می‌شود که سرویسهای ویدئویی با رشد قابل توجهی در حوزه ترانزیت و بهره‌برداری مواجه شوند و ظرفیت خوبی برای آنها حاصل گردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.