اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 9, 2016
20:11 جمعه، 19ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79704

دعوت از خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری ١۶ میلیارد یورویی

کمتر از ٢۴ ساعت پس از تبادل رونوشت استوارنامه سفرای ایران و انگلیس با وزرای خارجه طرفین مقابل، یک شرکت انگلیسی با وجود حاشیه‌های موجود، همایش ایران کانکت ٢٠١۶ را به‌منظور بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری میان شرکت‌های ایرانی و خارجی برگزار کرد.  در این همایش که با حمایت وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت ایران با هدف شکستن فضای تحریم‌ها در عرصه بین‌الملل و بازکردن فرصتی برای رفت‌وآمد و تعامل بیشتر با کسب‌وکارهای ایرانی برگزار شد، ٢۵٠ نفر ثبت‌نام کردند و شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، ازجمله اورنج فرانسه، ترکسل ترکیه، ایتال‌تلکام اسپارکل ایتالیا و بسیاری شرکت‌های خارجی و داخلی حضور یافتند.
 
این همایش پیش از برگزاری حاشیه‌هایی هم داشت؛ به‌طوری‌که اعلام خبر برگزاری یک همایش از سوی یک شرکت انگلیسی و شرط این شرکت برای مجازنبودن ورود افراد حقیقی و حقوقی که برابر مقررات بین‌المللی، اتحادیه اروپا و دولت انگلستان در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند، موجی از انتقادات را در پی داشت؛ اما در نهایت با پیگیری‌های صورت‌گرفته شرط برگزارکنندگان همایش ایران کانکت ٢٠١۶ برای ممنوعیت ورود افراد و شرکت‌های تحریم‌شده ایرانی به همایش لغو شد. برگزاری این همایش در دوران پساتحریم و بعد از اجرائی‌شدن برجام، به دلیل محدودیت‌نداشتن شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی برای ورود به بازار ایران، علاقه‌مندان را جذب کرد تا گردهم بیایند و فرصت‌هایی را که بازار در حال رشد ICT ایران دارد و زمینه‌های مشارکت‌های اقتصادی و فنی را از نزدیک بررسی کنند.
 
سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، عالی‌ترین مقام ایرانی حاضر در این همایش در سخنان خود در مراسم آغازبه‌کار آن، از تصمیم دولت برای سرمایه‌گذاری ١۶‌میلیارد‌یورویی در بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در پنج سال آینده خبر داد که برای شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذار خارجی بسیار جالب توجه بود.  به گفته او تخمین زده شده از این میزان یک‌چهارم سهم مشارکتی سرمایه‌گذاری از سوی  دولت باشد و سه‌چهارم آن به وسیله بخش خصوصی تأمین شود که می‌توانند با جذب سرمایه‌های خارجی و با مشارکت دارندگان تکنولوژی در دنیا، همکاری کرده و ضمن جذب این سرمایه در داخل کشور، به توسعه بازار در این بخش کمک کنند.
 
واعظی بخش عمده سرمایه پیش‌بینی‌شده را ذیل دستیابی به اهدافی مانند تأمین خدمات اینترنتی با سرعت ۲۰ مگابیت‎بر‌ثانیه برای خانوارها، تأمین پهنای باند برای ۹۰ درصد روستاها و مناطق ‌توسعه‌یافته، افزایش فعالیت‌های پژوهشی در زمینه تکنولوژی، افزایش محتوای داده داخلی به پنج برابر وضعیت فعلی و ارائه خدمات الکترونیکی گسترده عنوان کرد که برای تحقق آنها باید زنجیره ارائه سرویس و خدمات به وسیله ارائه‌دهندگان خدمات زیرساخت و دسترسی فراهم شود و دولت آمادگی دارد برای این کار از سرمایه‌گذاری خارجی و دوجانبه و چندجانبه استقبال و آن را ترغیب و تسهیل کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه گزارشی از وضعیت بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز گفت: «پهنای باند ایران هفت‌برابر افزایش یافته و تعداد ارتباطات اینترنتی ایران از ٣,۵ میلیون به ۳۵ میلیون افزایش یافته است. درهمین‌حال خدمات پهنای باند در روستاها و مناطق روستایی از مقدار ناچیز به ۲۵ هزار روستا افزایش یافته و روستاهایی با ۱۵ خانوار دارای ارتباط تلفنی شدند». او افزود: «همچنین ظرفیت فیبر نوری ایران هفت برابر شده و هفت مرکز تبادل اطلاعات به منظور ایجاد شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده و محتوای داخلی به چهار برابر افزایش یافته است».
 
چابهار، منطقه آزاد پهنای باند بین‌الملل
محمدجواد آذری‌جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران نیز در این همایش از یکی از اقدامات هوشمندانه این شرکت برای تبدیل ایران به یکی از نقاط حساس و اصلی ارتباطات بین‌الملل خبر داد و گفت: «هزینه لندینگ در منطقه آزاد چابهار را به صفر رساندیم تا این منطقه به عنوان یک منطقه ارتباطی ارزان و آزاد معرفی شود»؛ اقدامی که موجب می‌شود تا ضمن افزایش ضریب امنیت ارتباطات، ایران به یکی از تأمین‌کنندگان اصلی ترانزیت بین‌الملل تبدیل شود. به گفته او، درحال‌حاضر دو مسیر ارتباطی کامل به وجود آمده که ارتباطات را با قیمت کافی به همه بازیگران منطقه ارائه کند و در همین زمینه ایران در سال گذشته ۶۰۰ گیگابایت ترانزیت بین‌المللی داشته است که براساس آن ۷۰ درصد ظرفیت ترانزیت عراق، ۳۰ درصد ارتباطات افغانستان و صد‌درصد ارتباطات آذربایجان از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت ایران فراهم شده است.
 
تفاهم‌های حاشیه‌ای
در حاشیه این همایش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت، ساعت‌های پرکار و پرمذاکره‌ای را گذراندند که برخی از آنها منجر به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری شد؛ به‌طوری‌که در حاشیه دیدار وزیر ارتباطات با مدیرعامل ترکسل، تفاهم‌نامه همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت با ترکسل امضا شد.  ترکسل که پیش از این تجربه تلخ و پر از شکست برای سرمایه‌گذاری در پروژه اپراتور دوم تلفن همراه ایران را داشت، در تفاهم جدید با وزارت ارتباطات فرصت‌های ایجاد مسیرهای جایگزین از منطقه خلیج‌فارس به ترکیه و سایر کشورها در زمان قطع ارتباط در مسیرهای کانال سوئز و باب‌المندب را هدف گرفت.
 
از سوی دیگر، با امضای قراردادی میان شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتور ایتال تله‌کام اسپارکل کشور ایتالیا، قرار شد مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه در ایران برای استفاده توزیع‌کنندگان و سرویس‌‌دهندگان محتوا (CDN) در منطقه خاورمیانه در تهران راه‌اندازی شود و این چهارمین مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه پس از مراکز (POP) امارات، عمان و استانبول خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.