اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 10, 2016
18:51 شنبه، 20ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79711

وزیر سابق دفاع: آمریکا امنیت ملی را بهانه‌ای برای اعمال مدیریت انحصاری بر اینترنت کرده است

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: کنگره آمریکا با تصویب قانونی به بهانه تامین امنیت ملی خود درصدد مدیریت انحصاری اینترنت است.
 
سردار احمد وحیدی در همایش تخصصی ژئوپلتیک فضای مجازی با بیان اینکه فضای مجازی از ابعاد مختلفی نظیر تعاملات اجتماعی، حقوق شهروندی، جهانی شدن، فرهنگی و… قابل بحث است، اظهار کرد: البته ممکن است این موضوعات از نگاه کسانیکه این سامانه جهانی را مدیریت می کنند، قابل طرح نباشد.
 
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: کسانیکه مدیریت این فضا را در دست دارند، می خواهند موضوعات را در حد سطحی و غریزی نگه دارند.
 
وزیر سابق دفاع با بیان اینکه باید از مفهوم کلان به این فضا نگاه کنیم تا بتوانیم منافع و مشکلات را شناخته، تحلیل و ارائه راهکار کنیم، گفت: اینترنت در حال حاضر توسط آیکان اداره می شود که متعلق به آمریکاست.
 
وی افزود: انتقادات بسیاری نسبت به این موضوع وجود داشته و کشورها معتقدند چرا انحصار باید در اختیار یک شرکت باشد؟!
 
او افزود: اما با این حال کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که اگر قرار باشد مدیریت اینترنت در اختیار گروه های دیگری قرار گیرد با توجه به اینکه امنیت ملی این کشور مطرح است باید به آن بحث ورود کرده و بررسی هایی را برای تصمیم گیری داشته باشد.
 
وحیدی با تأکید بر اینکه وقتی بحث بر سر تغییر مدیریت اینترنت است، دیگر حرفی از دسترسی آزاد به اطلاعات مطرح نیست، خاطر نشان کرد: وقتی بحث پیرامون واگذاری نظارت بر اینترنت به سازمان های بین المللی است، آمریکا با آن مخالفت می کند زیرا احساس می کند بخشی از نظام قدرت و سلطه اوست.
 
وی با بیان اینکه روی مفهوم ژئوپلتیک فضای مجازی کم کار شده است، ابراز کرد: با این حال مقام معظم رهبری طی ابتکار استراتژیکی، شورای عالی فضای مجازی را راه انداختند هر چند که در برخی سخنرانی هایشان گلایه هایی را هم از این نهاد حاکمیتی و هم دستگاه های اجرایی مربوطه در حوزه فضای مجازی داشته اند.
 
وزیر سابق دفاع با بیان اینکه اعمال حاکمیت یک مفهوم ژئوپلتیک است، گفت: باید ببینیم چگونه می توانیم در این فضا اعمال حاکمیت و مرزهای فروریخته در این عرصه را مدیریت و بازسازی کنیم.
 
او افزود: در حال حاضر فضای مجازی قدرت پنهانی است که بزرگترین عملیات روانی را علیه کشورها انجام می دهد و حتی بسیاری کشورها به راحتی تسلیم آن می شوند اما جمهوری اسلامی ایران با قدرت ایستاده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.