اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 11, 2016
16:09 یکشنبه، 21ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79741

استقبال کم‌نظیر از کلاس‌های آنلاین مراجع عظام و ضرورت گسترش زیرساخت ارتباطات

در حالیکه استقبال از کلاس‌های برخط مراجع عظام و محققان ورای ظرفیت پهنای باند کشور است باید به ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پی برده و به فکر گسترش هر چه بیشتر ظرفیت‌های ارتباطی اعم از داخلی و خارجی باشیم.
 
فناوری‌های پیشرفته و کارآمد ارتباطی علی الخصوص شبکه‌های اجتماعی سبب می‌شود که زندگی اجتماعی در فضایی بسیار گسترده شکل گیرد و از شکل‌گیری محدود و مقید روابط انسان و گستره زندگی اجتماعی وی جلوگیری شود.
 
این فناوری‌ها با برهم ریختن فضای انحصاری و از بین بردن مصونیت فرهنگ‌ها، قابلیت‌ها و توانایی‌های آنها در زمینه هویت‌سازی سنتی را کاهش می‌دهند.
 
در واقع فضای مجازی با خارج نمودن افراد از محدوده‌های جغرافیایی خود، از بین بردن محدودیت‌های زمانی و همچنین فروریختن مرزهای فرهنگی و افزایش ارتباطات فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر بر هویت افراد تأثیر می‌گذارند.
 
فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی با ایجاد ظرفیتی بالا برای کنش متقابل افراد با یکدیگر و دریافت اطلاعات از آنها، به کاربران اجازه می‌دهد تا بی‌واسطه از اطلاعات مختلف استفاده و با دانش و میراث‌های فرهنگی کشورهای دیگر آشنا شوند.
 
در حقیقت منبعی از اطلاعات و دانش فرهنگی در اختیار آنها قرار می‌دهد. با افزایش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی که امکان ارتباطات بی‌واسطه و با هزینه پایین را فراهم می‌کند، به طور حتم این فناوری‌ها به عنوان یک منبع هویت با اهمیت محسوب می‌شود که در هویت فرهنگی افراد تأثیر بسزایی دارد.
 
ایران از لحاظ فرهنگی و دینی دارای پتانسیل‌های فراوانی است که با اشاعه آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی (علی‌الخصوص شبکه‌های اجتماعی داخلی که مدیریت آنها برعهده خود مردم ایران است) و فضای مجازی که در مورد توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص آن به این منظور صحبت شد، می‌توان توان فراملیتی کشور را بالا برده و فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی را در کشورهای دیگر اشاعه داد.
 
در اصل ایران به دلایل متعددی در موقعیت مناسبی برای تبدیل شدن به کانون اصلی رسانه‌های اجتماعی برای کشورهای همسایه، منطقه و در سطح جهان است. بعضی از این دلایل و پتانسیل‌های بالقوه عبارتند از:
 
1. ایران به عنوان قوی‌ترین و غنی‌ترین کشور فارسی زبان دنیاست. فارسی زبانان دنیا و علاقه‌مندان به این زبان به دنبال ارتباط با ایرانیان و استفاده از این زبان شیوا هستند تا از حجم بسیار زیاد مطالب، اشعار و محتوای موجود به این زبان بهره ببرند.
 
قطعا در بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه فعالیت در یک شبکه اجتماعی فارسی زبان در مقابل رقبای بین‌المللی آن که قرابت کمتری با فرهنگ و آداب آنها دارد ترجیح داده خواهد شد.
 
2. ایران بزرگترین کشور شیعه مذهب جهان است به طوریکه بسیاری از مراجع عظام این مذهب و محققان این حوزه در این کشور سکونت دارند. این نکته باعث حضور پررنگ شیعیان جهان در فضای مجازی ایران شده است به نحویکه در زمان‌های برگزاری کلاس‌های برخط بعضی محققان و مراجع عظام، پهنای باند کشور دچار مشکلات جدی می‌شود.
 
این امر نشانی دیگر از نیاز به وجود زیرساخت‌های نوین ارتباطی جهت تسهیل چنین اموری است.
 
3. پیشینه عمیق تمدنی ایرانیان، ترکیب فرهنگ اسلامی با آن و تشکیل فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی که یکی از سردمداران فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود، با آن سیل عظیم آثار هنری و مکاتب فلسفی و فکری طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد که علاقه‌مند به برقراری ارتباط با ایرانیان هستند.
 
4. بروز انقلاب اسلامی به عنوان پدیده‌ای شگفت انگیز در مبارزه با استکبار و تشکیل دولت جمهوری اسلامی در ایران مورد تحسین بسیاری از مسلمانان و استکبارستیزان دنیا بوده است.
 
مکتب فکری شکل گرفته و تجارب سال‌های بعد از انقلاب مردم کشورمان، فرصتی را ایجاد می‌کند که با تشکیل شبکه‌های داخلی به زبان‌های مختلف نشر این مکتب روز به روز توسعه یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.