رگولاتوری

September 18, 2016
15:17 یکشنبه، 28ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79901

ارائه «خدمات ارتباطی مکان محور» قانونمند می‌شود

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چارچوب و مقررات خدمات ارتباطی مبتنی بر مکان (LBS) را در جهت ارائه خدمات اینترنت اشیاء در کشور، تدوین می کند.
سرویس های مبتنی بر مکان یا مکان محور (LBS ) مجموعه ای از خدمات وسیع و گسترده با کاربردهای متنوع فنی، تجاری، فرهنگی و امنیتی است که با استفاده از شبکه ها و ادوات انتهایی مخابراتی (گوشی، تبلت و …) ارائه می شود و عملاً بخشی از پلتفرم ها و خدمات اینترنت اشیاء IoT به شمار می رود.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی تنظیم مقررات حوزه فاوا در کشور، با تدوین مقررات لازم، زمینه ارائه خدمات پایه و ارزش افزوده ارتباطی در کشور را فراهم می کند.
 
در ۱۰ سال اخیر با توسعه زیرساخت ها، شبکه ها و متعاقب آن خدمات پایه ارتباطی در شهرها و روستاها و مناطق دوردست کشور و با اشباع نسبی این خدمات، سرویس دهندگان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنبال تنوع کمی و کیفی در خدمات ارزش افزوده بر بستر این شبکه ها با هدف بهره گیری هرچه بیشتر از سرمایه گذاری و ارزش آفرینی اقتصادی بوده اند.
 
براین اساس هم اکنون نیز با توجه به اینکه اینترنت اشیاء (IoT) به عنوان موج بعدی توسعه در فضای ICT پس از انقلاب اینترنت و باند پهن، تلفن همراه و شبکه های اجتماعی و OTTها، در حال رشد است و روز به روز فناوری ها، پلتفرم ها و خدمات آن گسترش می یابد، رگولاتوری قصد دارد در مورد چارچوب و مقررات خدمات ارتباطی مبتنی بر مکان (LBS) در کشور تصمیم گیری کند.
 
از آنجا که عموما کشور ما توسعه دهنده فناوری از جمله در حوزه اینترنت اشیاء نیست، سیاستگذاری فعال و تنظیم مقررات کارآمد، مهمترین عاملی است که می تواند کشور را در زمینه تسهیل توسعه این فناوری و خدمات مرتبط با آن یاری کند.
 
در حال حاضر اینترنت اشیاء (IoT) در حوزه های مختلفی چون سلامت، خدمات شهر هوشمند، حمل و نقل توسعه یافته است. از آنجا که در ارائه بخشی از این خدمات گسترده، دارندگان پروانه (اپراتورهای ارتباطی ) نقش مستقیمی دارند، به نظر می رسد عدم وجود مقررات لازم برای ارائه این دسته از خدمات از یک سو، منجر به گسترش خدمات مبتنی بر GPS که تحت کنترل و نظارت شرکت های بین المللی غیر ایرانی است می شود و از سوی دیگر مانع از سرمایه گذاری اپراتورها برای ارائه این خدمات مبتنی بر شبکه های تلفن همراه در کشور خواهد شد.
 
براین اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخیرا تدوین مقررات لازم برای ارائه خدمات مکان محور (LBS) به عنوان اولین دسته از خدمات اینترنت اشیاء را در دستور کار خود قرار داده و هم اکنون در حال تهیه پیش نویس پیشنهاد لازم برای تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است.
 
این سازمان با اعلام فراخوان شرکت در نظرسنجی تخصصی، از صاحبنظران و کارشناسان این حوزه خواسته است که در مورد چارچوب و مقررات خدمات ارتباطی مبتنی بر مکان (LBS) در کشور نظرات خود را اعلام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.