فناوری اطلاعات

September 24, 2016
10:47 شنبه، 3ام مهرماه 1395
کد خبر: 80030

معاون مرکز ملی فضای مجازی: ۴ سند محتوایی برای ارائه در شورای عالی فضای مجازی آماده شد

معاون مرکز ملی فضای مجازی از آماده سازی ۴ سند محتوایی برای طرح در شورای عالی فضای مجازی خبر داد.
امیر خوراکیان امروز در نشست خبری گفت: سند ساماندهی پیام رسانهای موبایلی، برنامه ملی فعالیت تشکل های فضای مجازی، سند آموزش عمومی در فضای مجازی و نیز پیوست فرهنگی فضای مجازی تهیه شده و آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است.
 
وی گفت: با توجه به اینکه بیشترین استفاده از فضای مجازی از طریق پیام رسانهای موبایلی است، سند سیاستها و اقدامات ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی آنلاین آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است.
 
خوراکیان تاکید کرد: در این سند ٢ رویکرد جدی شامل حمایت از پیام رسانهای داخلی و نیز ساماندهی پیام رسانهای خارجی دیده شده است.
 
وی نخستین رویکرد این مرکز را تقویت نقش قرارگاهی مرکز ملی فضای مجازی برشمرد و گفت: بخش عمده ای از فعالیت های این مرکز به تهیه پیش نویس اسناد مرتبط با محتوا در حوزه فضای مجازی برای طرح در شورای عالی فضای مجازی می گذرد و بر این اساس باید نقش مرکز ملی فضای مجازی به عنوان مرکز فرماندهی عملیات هدفمند در فضای مجازی تقویت شود.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه رویکرد بعدی مرکز ملی فضای مجازی، نگاه فرصت محوری به این فضا با توجه به تهدیدها و آسیب های فضای مجازی است، خاطرنشان کرد: در تحقق مصوبات و سیاست های شورای عالی فضای مجازی، اجرای این مصوبات را از طریق سازمان‌های مردم نهاد و تشکل ها به اضافه نهادهای حاکمیتی دنبال خواهیم کرد.
 
بررسی ۱۵ اولویت موضوعی در حوزه محتوای فضای مجازی
 
خوراکیان از تدوین سند سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی آنلاین موبایل خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین استفاده کاربران از فضای مجازی از طریق این شبکه های اجتماعی است، در طول ۶ ماه گذشته مباحث کارشناسی بسیاری با دستگاه های مختلف انجام شد و این سند هم اکنون آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است.
 
وی افزود: در این طرح، دو رویکرد جدی حمایت گسترده از پیام رسان های داخلی با توجه به قابلیت هایی که در کشور وجود دارد و نیز ساماندهی پیام رسان های خارجی را که بدون ضابطه در کشور فعالیت می کنند، در دستور کار داریم.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی، صیانت از هویت ملی، اعتمادسازی و صیانت از حقوق شهروندی، امنیت ملی و عمومی، حریم خصوصی و نیز توسعه و تسهیل تولید محتوای داخلی را از جمله اهداف این سند عنوان کرد.
 
خوراکیان تصریح کرد: این سند به همراه سه سند دیگر شامل سیاست های حاکم بر فعالیت تشکل های فضای مجازی، سند مفهومی آموزش عمومی در حوزه فضای مجازی و نیز پیوست فرهنگی فضای مجازی آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است.
 
وی در مورد سند سیاست های حاکم و نگاشت نهادی برنامه ملی تشکل های فضای مجازی گفت: در این سند نقش جدی بخش خصوصی در تحقق سیاست های شورای عالی فضای مجازی دیده شده اند و این سند کمک خواهد کرد تا خلاءهای قانونی در حوزه تشکل های فعال بر فضای مجازی برطرف شود.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی در مورد سند هندسه محتوایی و مفهومی آموزش عمومی فضای مجازی نیز عنوان کرد: این سند با هدف ارتقاء سواد رسانه ای و آموزش کاربران و نحوه مواجهه آنها با فضای مجازی به عنوان یک برنامه ملی تدوین شده است و آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است.
 
خوراکیان اهداف کلی این سند را با توجه به اولویت های موضوعی، فرهنگ سازی و استفاده از الگوهای مختلف برای افراد در فضای مجازی و در نهایت صیانت از خانواده در این فضا عنوان کرد.
 
پیوست فرهنگی فضای مجازی آماده شد
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی از آماده شدن پیوست فرهنگی فضای مجازی در دو بخش مجزا شامل پیوست فرهنگی اپراتورهای تلفن همراه و نیز نظام پیوست‌نگاری خبر داد و گفت: آنچه که هم اکنون آماده شده است پس از برگزاری جلسات مکرر با دستگاه‌هایی است که باید این سند را اجرا کنند تا پیش از این اختلاف نظرهایی در مورد پیوست فرهنگی وجود دارد اما هم اکنون این اختلاف نظرها از بین رفته است و سند اصلی آن در کمیسیون عالی مرکز ملی فضای مجازی به تصویب رسیده است. در این زمینه با وزارت ارتباطات و اپراتورهای موبایل هماهنگی لازم انجام شده است. در همین حال یک بخش دیگر از پیوست فرهنگی تمامی سرویس‌هایی را که جنبه عمومی در فضای مجازی دارند را شامل می شود که به این موضوع به صورت جداگانه از موضوع موبایل پرداخته شده است.
 
وی ۱۰ اولویت دیگر مرکز ملی فضای مجازی در بخش محتوا را که پس از تصویب چهار سند فوق، عملیاتی می شود، برشمرد و گفت: سیاست های کلان حاکم بر تدوین برنامه ملی دانشنامه های برخط، صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، فضای مجازی سالم- ایمن و مفید برای شبکه ملی اطلاعات، نهضت تولید محتوا و نیز الزامات فرهنگی شبکه ملی از جمله این اولویت ها است.
 
خوراکیان ادامه داد: پرداختن به خط و زبان فارسی در فضای مجازی، آموزش از طریق فضای مجازی، کتابخانه های دیجیتال، آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی، پیگیری تحقق سند بازی های رایانه ای و در نهایت رصد فضای مجازی از جمله اولویت های مدنظر در معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی است.
 
شبکه ملی به دور از بازی های سیاسی دنبال می‌شود
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی در مورد الزامات فرهنگی شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات در طول سال های گذشته به خاطر اختلافات موجود قفل بوده و در این دوره جدید فعالیت مرکز ملی فضای مجازی، قفل آن شکسته شده است. بر این اساس در مصوبه شورای عالی فضای مجازی، نقشه عمل وزارت ارتباطات برای این طرح ملی تبیین شد و هم اکنون نیز فعالیت زیرساختی آن محقق شده است.
 
وی ادامه داد: در فازهای بعدی فعالیت این طرح ملی روشن تر خواهد شد و مرکز ملی فضای مجازی نیز نقش نظارتی خود را در مورد این طرح انجام خواهد داد. ما معتقدیم که مسئله شبکه ملی را به طور جدی و به دور از بازی های سیاسی دنبال می کنیم. بر این اساس برای الزامات فرهنگی شبکه ملی جلسات متعددی داشتیم و کار را پیش می بریم.
 
خوراکیان در مورد نهضت تولید محتوا در حوزه فعالیت های قرآنی نیز تاکید کرد: کارگروه شبهات در فضای مجازی با رویکرد تبدیل معارف قرآنی به محصول در این فضا در مرکز ملی فضای مجازی شکل گرفته است در همین حال هماهنگی با نهادهای حوزوی را نیز در دستور کار داریم.
 
نمی‌توانیم شبکه‌های خارجی را ملزم به انتقال سرور به ایران کنیم
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی در مورد انتقال سرور پیام رسان های خارجی به داخل کشور در راستای ساماندهی پیام رسان های خارجی تاکید کرد: ما در سند ساماندهی پیام رسان ها جهت گیری اصلی‌یمان حمایت از پیام رسان های داخلی است و در قالب این سند همچنین به میزان همکاری پیام رسان های خارجی در داخل کشور تاکید شده است.
 
وی افزود: اینکه الزامی برای انتقال سرور پیام رسان تلگرام به داخل کشور وجود ندارد، تغییر موضع نیست؛ چراکه ما نمی توانیم به پیام رسان های خارجی الزام کنیم که سرورهای خود را به داخل کشور بیاورند، اما می‌توانیم تدبیر بهتری اندیشیده و با تقویت پیام‌رسان‌های داخلی، بازار رقابتی در این حوزه ایجاد کنیم.
 
خوراکیان ادامه داد: در راستای ساماندهی پیام رسان های خارجی پس از تصویب این طرح در شورای عالی فضای مجازی توضیحات آن را اعلام می کنیم، اما هم اکنون پیش نویس فعالیت قانونی این شبکه ها در کشور با تشریح یکسری الزامات دیده شده است که متناسب با این تعهدات می توانند فعالیت خود را در ایران ادامه دهند. در این زمینه کشورهای دیگر نیز این قوانین را دارند و ما این موضوع را بر روی ۷ کشور بررسی کرده ایم و مدل مواجه شدن این کشورها را با پیام رسان های خارجی با توجه به ارزش ها و اولویت های آنها در این فضا مورد توجه قرار داده ایم.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی در مورد حضور پیام رسان های روسی در ایران گفت: در شرایط فعلی، پیام رسان های قانونی متعدد برای حضور قانونمند در ایران اعلام آمادگی کرده اند و زمانی که این سند به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد، این موضوع نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
 
وی مشکل فعلی در عدم فعالیت شبکه های اجتماعی داخلی را نبود دانش فنی در این زمینه عنوان کرد و گفت: در این خصوص مشکل مالی وجود ندارد و عزم جدی بر حمایت از این شبکه های داخلی است.
 
خوراکیان در مورد اینکه آیا در سند پیشنهادی ساماندهی شبکه های اجتماعی موضوع ممانعت از فعالیت شبکه های پیام رسان خارجی دیده شده است، گفت: به هر ترتیب موضوع تقویت شبکه های اجتماعی داخلی مدنظر است و الزاماتی نیز برای حفظ حریم خصوصی افراد، عدم سوءاستفاده از اطلاعات کاربران ایرانی و برطرف کردن زمینه های سودجویی به عنوان مطالبات خانواده ها در این طرح مدنظر قرار گرفته است و امیدواریم در نهایت به جمع بندی استفاده از پیام رسان های داخلی در کشور برسیم.
 
وی در پاسخ به سوال مهر در مورد رصد فضای مجازی نیز تاکید کرد: موضوع فیلترینگ فضای مجازی در حوزه و جایگاه مرکز ملی نبوده و اراده نظام و حاکمیت در این است که فضای مجازی ساماندهی شود، اما آنچه که در قالب طرح رصد فضای مجازی قرار گرفته است، مربوط به شناخت فضای مجازی از نظر محتوایی و تحلیل آن در قالب امنیت محتوا، فرهنگ و موضوعات اجتماعی این بخش است.
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی اظهار امیدواری کرد: تمامی این سندها در راستای ساماندهی فضای مجازی دنبال شود و منطبق بر یک نقشه واحد و به دور از تعارض و اختلاف با یکدیگر پیش رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.