اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 2, 2016
6:57 یکشنبه، 11ام مهرماه 1395
کد خبر: 80238

دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی تشریح کرد: عوامل ضعف پیشبرد جویشگرهای بومی

دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی با اعلام حمایت از رایانامه‌ها و مرورگرهای بومی برای اتصال به جویشگرها در راستای افزایش کاربران، کمبود آمار و اطلاعات درباره پرس‌وجوی کاربران را از ضعف‌های موجود دانست.
 
علیرضا یاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ضعفی که در طرح جویشگر هست و هنوز برطرف نشده این است که ما بازار را نمی‌شناسیم، افزود: اینکه روزانه چند نفر به گوگل مراجعه می‌کنند و چند کوئری (پرس‌وجو) به گوگل می‌فرستند یا اینکه روزانه چند درصد از پرس‌وجوها به جویشگرهای بومی می‌رود تقریبی است. برای اینکه اینها را دقیق اندازه‌گیری کنیم نیاز داریم اطلاعاتی که مردم در اینترنت ارسال و دریافت می‌کنند را ببینیم و آنالیز کنیم.
 
وی ادامه داد: این اطلاعات هنوز در اختیار ما قرار نگرفته، ما با از شرکت‌های خصوصی PAPها که مردم اینترنت می‌گیرند، شرکت‌های مخابراتی مثل مخابرات ایران که شبکه‌های استانی را دارد، شرکت‌های دولتی مثل زیرساخت که اطلاعات اینترنت کشور را در دست دارد، تعامل‌هایی را انجام دادیم که اطلاعات به ما داده شود، اما هنوز نتوانستیم اطلاعاتی بگیریم.
 
دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی با بیان اینکه ما اطلاعات کاربران که محرمانگی دارد را نمی‌خواهیم، گفت: اطلاعات جست‌وجوها و کلمه‌های کلیدی، اینکه با کدام موتور جویشگر از جمله گوگل، بینگ، یاندکس یا پارسی‌جو وارد شدند. اینها را پیدا و آنالیز می‌کنیم که برای مثال چه تعداد از جی‌میل و یا ایمیل‌های بومی استفاده کردند، در آن صورت می‌توانیم ظرفیت بازار را اعلام کنیم، اینکه چند درصد از بازار دست بومی‌ها و چند درصد دست خارجی‌هاست. اگر این اطلاعات دست ما بیاید، شاید بتوانیم تا انتهای سال یک کارهایی انجام دهیم.
 
 یاری با بیان اینکه در طرح جویشگر تصور مردم بر جست‌وجوگر متنی است، ادامه داد: اما ما چهار بعد برای جویشگر در نظر داریم. یک بعد همین جستوجوگرهای متنی، تصویر و نقشه است. یک بعد سرویس‌های ارزش افزوده است که اینها بیشتر بومی خواهد بود مثل جستجوی هواپیما، گردشگری تلفن، افراد. یک سری سرویس‌های جانبی مانند ایمیل شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان و دسته چهارم محتوا مانند دانشنامه، گراف دانش و مقالات. ما متولی محتوا نیستیم ولی می‌خواهیم در صورت توانایی بستر نشر و تولید محتوا را نیز حمایت کنیم.
 
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تلاش برای حمایت از رایانامه‌ و مرورگر بومی اظهار کرد: در پروژه‌های ما رایانامه و مرورگر بومی هم هست. ما رایانامه بومی را از صفر شروع نکردیم، افرادی که توانایی دارند را شناسایی کردیم که حمایت کنیم. درواقع ما دنبال این نیستیم که رایانامه ایجاد کنیم، زیرا قبلا در این زمینه هزینه و رایانامه ایجاد شده، ما دنبال این هستیم که کمک کنیم سرویس آنها بهبود پیدا کند و کنار جویشگرها بنشینند.
 
وی درباره حمایت از رایانامه‌های بومی ادامه داد: این دید مثبت وجود دارد که رایانامه‌ها به شرکت‌های جویشگر متنی متصل شوند و مشتریشان افزایش پیدا کند. فعلا به جویشگرها وابسته نیستند اما باید بشوند، زیرا در غیر این صورت موفق نمی‌شوند، البته این باید به معنای زور و اجبار نیست، بلکه تشویق است و کم‌کم باید این فرهنگ‌سازی ایجاد شود که سرویس‌ها کنار هم قرار بگیرند. الان رایانامه‌ها بازار خیلی کمی دارند.
 
دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی با اشاره به بازار رایانامه‌های داخلی بیان کرد: ما از سه رایانامه متعلق به شرکت‌های چاپار، النون و بیان حمایت می‌کنیم، البته بیان هنوز سرویس وب نمی‌دهد، اما پتانسیلش را دارد. البته این رایانامه‌ها هنوز بازار زیادی ندارند. چاپار با بیشترین بازار در بین رایانامه‌های بومی، حدود یک میلیون کاربر ثبت شده و حدود 200 تا 300 هزار کاربر فعال دارد، البته آمار آن دقیق نیست و این کمبود آمار از نقاط ضعف ماست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.