اپراتورها

تلفن همراه

October 3, 2016
19:12 دوشنبه، 12ام مهرماه 1395
کد خبر: 80295

متقاضیان اپراتورهای مجازی اقرار کردند/ لزوم تمایز بین سهامداری مشترک و پیمانکاری

متقاضیان اپراتورهای مجازی تلفن همراه با توجه به اینکه نباید سهامداری مشترک با MNOها داشته باشند، در این زمینه اقرارنامه‌ای را تسلیم رگولاتور ارتباطی کردند.
 
بعد از صدور موافقت اصولی دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای 24 متقاضی ارائه خدمات MVNO، این تصور ایجاد شد که برخی مفاد قانونی مندرج در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره صدور موافقت‌های اصولی و پروانه‌ها نقض شده است.
 
عده‌ای از دریافت کنندگان موافقت‌های اصولی پیش از این به عنوان شرکای برخی اپراتورها در ارائه سرویس‌های خاص شناخته می‌شدند و حتی اسامی برخی اپراتورها به عنوان سهامداران آنها مطرح بود.
 
با این حال تسنیم طی گزارش‌های مختلفی نسبت به نقض مفاد قانونی و مصوب رگولاتور ارتباطی هشدار داد تا با این کار فضای تصویر شده در بعد قانونی را شفاف‌سازی بیشتر کند.
 
برخی مفاد از این قرار بود:
 
                • "اپراتورهای میزبان (MNO) و سهامداران آنها نباید در هیچ یک از اپراتورهای مجازی (یا دارنده موافقت اصولی) به صورت مستقیم یا غیرمستقیم سهام داشته باشند"
                • "دارنده پروانه یا سهامداران آن نباید در سایر دارندگان پروانه اپراتور مجازی (یا دارنده موافقت اصولی) و اپراتورهای میزبان مستقیم یا غیرمستقیم سهام داشته باشند"
 
با این حال صادق عباسی شاهکوه هم با توجه به اهمیت این موضوع بار دیگر در ارتباط با سهامداری مستقیم و غیرمستقیم اپراتورهای موبایل در MVNOها به تسنیم گفت: از نظر مقررات سهامداری مشترک این دو بخش در یکدیگر منع دارد و لذا برای صدور 24 موافقت اصولی این موضوع را در نظر داشتیم.
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری با بیان اینکه تمامی موارد قانونی برای صدور موافقت اصولی را طی کردیم، خاطر نشان کرد: قطعا اگر سهامداری مشترک می‌دیدیم، نمی‌توانستیم موافقت اصولی صادر کنیم اما برخی سهامداری‌های مشترک وجود داشته که برای دریافت موافقت اصولی حاضر به رفع آن شده‌اند.
 
وی تصریح کرد: دفتر حقوقی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از طریق اداره ثبت شرکت‌ها پیگیر این قبیل موضوعات است. در ارتباط با موافقت‌های اصولی هم هیچ سهامداری مشترکی نیافت.
 
عباسی شاهکوه ابراز کرد: با این حال باز هم احتمال دادیم که برخی سهامداری‌های مشترک را متوجه نشده باشیم و از این حیث اقرارنامه‌ای را از تمامی دریافت کنندگان موافقت اصولی دریافت کردیم تا اگر در آینده متوجه سهامداری مشترک آنها شدیم، پروانه‌شان را لغو کنیم.
 
او با بیان اینکه هر زمان اطلاعاتی از سهامداری مشترک اپراتورها در MVNOها برسد، پروانه‌ها را لغو می‌کنیم گفت: البته بحث سهامداری و پیمانکاری دو مقوله متفاوت هستند و اغلب کسانیکه موفق به دریافت موافقت اصولی شده‌اند سابقه کار پیمانکاری با اپراتورهای موبایل را دارند اما در حال حاضر سهامداری مشترک ندارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.