اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 4, 2016
8:58 سه شنبه، 13ام مهرماه 1395
کد خبر: 80314

دزدی از کاربران سایت دیوار

دزد سابقه‌دار با یک شیوه جدید اقدام به سرقت گوشی تلفن می‌کرد. این مرد افرادی را که قصد فروش تلفن‌همراه داشتند را، در سایت دیوار شناسایی و با دادن آبمیوه مسموم قربانیان را بیهوش کرده و اقدام به سرقت می‌کرد.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند، نهم تیرماه‌ سال‌جاری فردی با مراجعه به کلانتری ١۴ رسالت شهرستان کرج به مأموران اعلام کرد که درشهر تهران، درمحدوده بزرگراه آزادگان مورد سرقت قرار گرفته و سارق به شیوه بیهوشی اقدام به سرقت گوشی تلفن‌همراه وی به ارزش تقریبی دو‌میلیون و٢٠٠‌هزارتومان کرده است.
 
مالباخته که عکاس یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور است، پس ازحضور در کلانتری ١۴ رسالت شهرستان کرج، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «آگهی مربوط به فروش گوش تلفن‌همراه خود را در «سایت دیوار» ثبت کرده بودم که شخصی تحت عنوان خریدار با تلفنم تماس گرفت؛ پس از توافق بر سر قیمت خرید گوشی، درمحل پل آزادگان قرار گذاشتیم و جوانی ٣٠ساله درمحل حاضر شد.
 
پس از توافق بر سر قیمت گوشی این جوان به بهانه گرفتن پول از برادرش، اقدام به کرایه دربست یک خودرو سواری کرد و با یکدیگر به چهارراه بهار رفتیم. در آنجا وی، در تماس با برادرش از من خواست تا چند دقیقه صبر کنم و مرا به خوردن یک لیوان آبمیوه دعوت کرد؛ به بهانه خرید آبمیوه از خودرو پیاده شد و پس از چند دقیقه با دو لیوان آب هویج به خودرو بازگشت؛ به همان محل ملاقات اول خود درمحدوده پل آزادگان بازگشتیم. در آنجا بود که این شخص مدعی شد، پول خرید گوشی تلفن‌همراه توسط برادرش و از طریق سیستم شتاب بانکی به حسابم واریز شده است و به این بهانه از من خواست تا از طریق ATM موجودی حساب خودم را چک کنم؛ درحالی که قصد مراجعه به پای دستگاه خودپرداز (ATM) را داشتم، دچار سردرد و سرگیجه شدیدی شدم؛ درآن شرایط تنها متوجه سرقت گوشی تلفن‌همراه خود توسط این شخص و فرار وی از محل شدم».
 
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «سرقت به عنف به شیوه بیهوشی» و به دستور شعبه پانزدهم دادسرای عمومی و انقلاب کرج، پرونده جهت رسیدگی دراختیار پلیس آگاهی شهرستان کرج قرار گرفت.
در ادامه رسیدگی به پرونده درپلیس آگاهی کرج، کارآگاهان موفق به شناسایی فردی به هویت مشخص درمحدوده خیابان حافظ تهران شدند؛ بنا بر اظهارات این شخص، وی اقدام به خرید گوشی تلفن‌همراه با کارتن مربوطه به قیمت یک‌میلیون و۶٠٠‌هزارتومان کرده و هیچ اطلاعی از سرقتی بودن آن نداشته است.
 
شخص خریدارِ گوشی تلفن‌همراه در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «این گوشی را به همراه کارتنِ آن، از فردی ٣٠ساله خریداری کردم و با توجه به همراه‌بودن کارتن گوشی، به هیچ عنوان فکر نمی‌کردم که این گوشی سرقتی است».
 
در ادامه رسیدگی به پرونده، پرونده با اخذ نیابت قضائی از دادسرای عمومی و انقلاب کرج به دادسرای ناحیه ١١ تهران ارجاع و به دستور بازپرس شعبه سوم این دادسرا، پرونده جهت ادامه تحقیقات به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد.
 
با توجه به محل فروش گوشی تلفن‌همراه درمحدوده خیابان حافظ و مجهزبودن مغازه به سیستم مداربسته، کارآگاهان با بازبینی تصاویر به دست آمده و همچنین انجام چهره‌نگاری توسط مالباخته موفق به شناسایی تصاویر شخص سارق شدند.
 
با بهره‌گیری از تصاویر به دست آمده از متهم و همچنین سوابق مجرمان سابقه‌دار در پلیس آگاهی، کارآگاهان موفق به شناسایی مجرم سابقه‌دار به نام «محمد» متولد ١٣۶١ شدند که برابر سوابقش بارها به اتهام سرقت دستگیر و روانه زندان شده بود.
 
با شناسایی «محمد» به‌عنوان متهم پرونده و در ادامه تحقیقات پلیسی، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که وی چندی پیش توسط گشت کلانتری ١١٢ ابوسعید به اتهام همراه داشتن اسکناس‌های جعلی دستگیر و به دستور مقام قضائی روانه زندان شده است.
 
متهم «محمد» پس از انتقال به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ و مواجه حضوری با مالباخته و همچنین خریدار گوشی تلفن‌همراه، صراحتا به سرقت گوشی تلفن‌همراه به شیوه بیهوشی و همچنین فروش مال مسروقه به مبلغ یک‌میلیون و۶٠٠‌هزار تومان اعتراف کرد.
 
متهم درخصوص انگیزه سرقت‌هایش عنوان داشت که سرقت‌هایش را برای تهیه هزینه مصرف موادمخدرش از نوع شیشه انجام داده است؛ وی درخصوص نحوه انجام سرقت‌هایش نیز به کارآگاهان گفت: «از طریق سایت دیوار افراد را شناسایی می‌کردم؛ پس از گذاشتن قرار ملاقات، به شیوه مسموم کردن با آبمیوه اقدام به سرقت گوشی‌های تلفن‌همراه افراد می‌کردم و گوشی‌های تلفن‌همراه را درمحدوده خیابان حافظ می‌فروختم».
متهم درخصوص مدت فعالیت و محل‌های ارتکاب سرقت خود نیز گفت: «از اواخر ‌سال گذشته و درشهرهای تهران، قم، کرج و شیراز، به این شیوه و شگرد اقدام به سرقت کرده‌ام».
 
سرهنگ کارآگاه حمدالله علیزاده، رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: «با توجه به اعتراف متهم به انجام سرقت‌های مشابه درتهران و همچنین تعداد دیگری از شهرستان‌های کشور و به جهت شناسایی سایر جرایم ارتکابی متهم و همچنین شناسایی و دعوت از سایر مالباختگان، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم ازسوی بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه ١١ تهران صادر شده است؛ به همین خاطر از مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند، دعوت می‌شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ درمیدان حر- انتهای خیابان ١٢ فروردین مراجعه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.