سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 7, 2016
21:04 جمعه، 16ام مهرماه 1395
کد خبر: 80402

خودرویاب جمع و جور!

شاید شما جزو افرادی باشید که مدام در حال جست‌وجوی کیف و دوچرخه و خودروی خود در اماکن مختلف هستید و در این حالت تنها آرزو می‌کنید که کاش غول چراغ جادویی وجود داشت تا ابزار و وسایل تان را برای شما پیدا کند. اما این آرزو چندان هم دور از ذهن نیست و فناوری‌های امروز این امکان را فراهم خواهند کرد که بتوانید هر چیزی را که اراده کنید برای همیشه گم نکنید.
 
نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد هزینه انجام این کار است. در دنیای ماشین‌ها برخی خودروهای موجود به فناوری‌های ارتباطی مجهز هستند که می‌توانید با استفاده از نرم افزار تلفن همراه آنها را ردیابی و حتی مسیرهایی که طی کرده‌اید را مرور کنید اما داشتن این خودروها عموما هزینه بالایی برای شما به‌دنبال خواهد داشت و تنها خودروی خود را می‌توانید رد‌یابی کنید. سایر سرویس‌های ردیابی مبتنی بر GPS که توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود گران تمام می‌شوند و البته این موارد شامل پیدا کردن دوچرخه، کیف و… نمی شود. برای حل این مشکل در این دنیای پر‌هیاهو، شرکتی دست به ابتکاری جدید زده است. این شرکت با استفاده از فناوری‌های پیشرفته وسیله‌ای بسیار کوچک در حد یک بج در واقع بزرگتر از یک سکه را ساخته است که می‌تواند به‌عنوان جا کلیدی به زیپ کیف یا زیر صندلی دوچرخه یا در بخش‌های مخفی خودرو نصب شود که این کار بدون داشتن هیچ نوع مهارتی انجام می‌شود.
 
این وسیله TrackR نام دارد و در رنگبندی‌های مختلفی ساخته شده است و نرم افزار این وسیله ردیابی رایگان روی تلفن‌های همراه اندروید یا ios قابل نصب است و همه چیز در کمتر از 5 دقیقه تمام می‌شود و می‌توانید هر چیزی را که فکر می‌کنید از دست دادنش یا دزدیدنش و حتی گم کردنش باعث ناراحتی می‌شود یا به شما خسارت وارد می‌کند را به راحتی پیدا کنید. برای این کار کافیست تا این وسیله کوچک را به کیف و کلید و…وصل کنید. برای انجام کار مشابه دو روش متداول وجود دارد که آن هم نصب گیرنده‌های گران قیمت GPS (موقعیت‌یاب جهانی) است و اینکه از شرکت‌های مخصوص این کار در ازای پرداخت مبلغی به‌عنوان شارژ بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهند. به نظر می‌رسد شرکت سازنده این فرستنده ماهواره‌ای توانسته است با راه حلی ساده خدمتی بزرگ را در اختیار مشتریانش قرار دهد.
 
سوال‌هایی که درباره این وسیله به ذهن می‌رسد این است که این کار در کنار مزیت‌هایی که دارد چه ضررهایی برای حریم شخصی و جاسوسی از افراد ممکن است مطرح شود. اما در کنار مزایایی که گفته شد هر روز با مطرح شدن این فناوری کوچک لیست کاربرد‌های آن هم طولانی تر می‌شود که وصل کردن آن به حیوانات خانگی از جمله مواردی است که می‌تواند مشتریان زیادی داشته باشد. نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که این وسیله چه قیمتی دارد.
 
با توجه به اینکه قیمت این فرستنده خود تبلیغ خوبی برای آن بوده است اما 29 دلار بسیار کمتر از آن چیزی است که ممکن است تصور شود. این وسیله کوچک در قلاده حیوانات خانگی قرار می‌گیرد و یا می‌توان آن را در هر چیزی که بخواهید در صورت فراموش کردن محلش را ردیابی کنید قرار دهید. اما این فرستنده ماهواره‌ای عملکرد ساده‌ای دارد و حتی این امکان را دارد که به ماهواره‌های جی‌پی‌اس متصل شود و افراد با استفاده از اینترنت و موقعیت یاب تلفن همراه و نرم افزاری مخصوص می‌توانند اشیای مورد نظر خود را رد‌یابی کنند.
 
شرکت سازنده اطلاعات بیشتری در رابطه با اینکه این وسیله چطور عمل می‌کند اعلام نکرده است و اینکه این وسایل چطور کد شده‌اند که با موارد مشابه اشتباه گرفته نشوند اطلاعاتی در دست نیست اما در دستور‌العمل آمده است که بعد از نصب باتری‌ها باید نرم افزار و جی‌پی‌اس با هم لینک شوند. اما این وسیله از باتری بسیار کوچکی استفاده می‌کند تا نیروی مورد نیاز برای ارسال و دریافت سیگنال‌ها فراهم باشد. در کنار استفاده‌های شخصی با توجه به قیمت کمی که دارد و البته در صورت اثبات قابل اتکا بودن این وسیله موارد تجاری هم می‌توان برای آن در نظر گرفت که توسط شرکت‌های حمل و نقل کوچک قابل استفاده خواهد بود و مدیران می‌توانند محل خودروها و افراد خود را در نظر بگیرند و رصد کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.