رگولاتوری

October 9, 2016
7:28 یکشنبه، 18ام مهرماه 1395
کد خبر: 80424

شروط رگولاتوری چیست؟

اپراتور چهارم فیبرنوری ایران تنها یک ماه و نیم فرصت دارد تا پیشنهادات اصلاح پروانه را به رگولاتوری ارسال کند در غیر این صورت انحصارش لغو می شود.
 
اپراتور فیبرنوری کشور با نام تجاری "ایرانیان‌نت" مدت‌هاست درصدد رایزنی با شرکت‌های خارجی متقاضی سرمایه‌گذاری در این پروژه زیرساختی ایران است تا به شکلی بتواند عقب افتادگی‌های چند ساله‌اش را جبران کند.
 
این شرکت ضمانت پنج سالهای را از دولت برای ارائه توسعه انحصاری فیبرنوری در کشور دریافت کرده بود به گونه ای که در این بازه زمانی هیچ شرکت دیگری قادر فعالیت در این حوزه نبود؛ مرداد ماه سال جاری انحصار این اپراتور به اتمام رسید اما از آن جهت که در حال مذاکره با سرمایه گذار خارجی بود، بار دیگر تمدید انحصار در دستور کار دولت قرار گرفت.
 
ایرانیان نت در طول پنج سال از فعالیت خود نه تنها نتوانسته شاخص های در نظر گرفته شده برای فعالیت در دوره انحصار را احصا کند بلکه کلا نمودی از فعالیت های آن مشاهده نمی شود.
 
لذا شرایط پسابرجام فرصتی را برای مذاکره این اپراتور با شرکتی چند ملیتی که در ایران سابقه سرمایه گذاری دارد، فراهم کرد.
 
علی رغم اینکه همواره مسئولان اجرایی این شرکت از صحبت پیرامون سرمایه گذار خارجی طفره رفته اند و تمایلی از خود برای ورود به جزییات این سرمایه گذاری نشان نداده اند اما ظاهرا MTN شرط کرده که در صورت تمدید انحصار برای ایرانیان نت حاضر به شراکت در این پروژه است.
 
دولت هم که این تمایل را فرصتی برای سرمایه گذاری مجدد MTN در ایران و همچنین عاملی برای ممانعت از خروج سود حاصل از سرمایه گذاری در ایرانسل دیده، زمینه ای را برای تمدید انحصار فراهم کرده است.
 
تاکنون بحث های مختلفی درباره تمدید مدت زمان انحصار مطرح شده که رسمی ترین آنها سه سال از زبان وزیر ارتباطات بوده است. محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اواسط سال گذشته به یکباره خبر از تمدید انحصار اپراتور فیبرنوری به مدت سه سال داد.
 
هرچند که این اظهارنظر عجیب و یکباره فضای بخش خصوصی متقاضی ورود به حوزه فیبرنوری را ملتهب کرد اما بعدها پیشنهادهایی برای تمدید انحصار این اپراتور به مدت پنج سال هم شنیده شد.
 
با این حال کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه ای در این زمینه نداشته است و تمام اظهارات پیرامون احتمال تمدید انحصار، مربوط به مذاکرات پشت پرده است.
 
در حال حاضر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شرایطی را برای این اپراتور در نظر گرفته و در صورت تحقق آنها می تواند به تمدید انحصار چندین ساله اش امیدوار باشد.
 
صادق عباسی شاهکوه –معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری- با بیان اینکه دوره حفاظت ایرانیان نت مرداد ماه به پایان رسید، در گفت و گویی با تسنیم اظهار کرد: در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به طور کلی با شرایط تمدید انحصار پروانه این اپراتور موافقت شده است اما مشروط به تحقق برخی شروط.
 
وی با بیان اینکه شرایط تمدید حفاظت این اپراتور متفاوت از شروط قبلی است، خاطر نشان کرد: شرایطی را در نظر گرفتیم تا بیزینس سایر فعالان حوزه ICT کمترین آسیب را ببیند و از طرفی باعث توسعه شود.
 
او گفت: کلیه دارندگان پروانه ارتباطات ثابت می توانند وارد حوزه FTTC شوند و در این زمینه هیچ محدودیتی پیش پای آنها نخواهد بود.
 
صادق عباسی شاهکوه درباره شروط در نظر گرفته شده برای تمدید انحصار پروانه اپراتور چهارم گفت: شروط خاصی نیست اما به آنها گفتیم برای اصلاح جزییات پروانه تنها سه ماه فرصت دارند که این فرصت آبان ماه به پایان می رسد.
 
معاون رگولاتوری با بیان اینکه بیزینس پلن بین ایرانیان نت و سرمایه گذار خارجی هیچ ربطی به ما ندارد، ابراز کرد: آنچه به ما مربوط می شود تغییرات پروانه ای و اصلاح بندهاست.
 
وی گفت: ایرانیان نت در این فرصت محدود باید مذاکراتش با طرف خارجی را نهایی و پیشنهادهای اصلاح پروانه ای را ارائه کند در غیر این صورت موضوع تمدید انحصار آن لغو می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.