اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 16, 2016
8:04 یکشنبه، 25ام مهرماه 1395
کد خبر: 80543

وزیر ارتباطات خبر داد: مهلت ۲ ماهه برای تفکیک ترافیک اینترنت/فیلترینگ هوشمند مقابل محتوای غیررمز

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در فاز دوم فیلترینگ هوشمند هستیم، گفت: فاز دوم فیلترینگ هوشمند روی محتوای نامناسبی که رمز نباشد پاسخگو است.
 
محمود واعظی با حضور در یکی از برنامه های تلویزیونی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات یعنی دسترسی به محتوای داخلی با تعرفه پایین تر، امنیت بیشتر و سرعت بالاتر اظهار کرد: در این طرح ملی حریم خصوصی کاربران ایرانی با توجه به اینکه اطلاعات شان داخل کشور است، کاملا حفظ می شود و وزارت ارتباطات مسئول حفظ حریم خصوصی است.
 
وزیر ارتباطات درباره تفاوت تعرفه دسترسی به محتوای داخلی (بر بستر شبکه ملی اطلاعات) و خارجی (اینترنت) گفت: از زمان راه اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات، دو ماه به کلیه اپراتورهای ارتباطی زمان داده ایم تا تفکیک قیمت محتوای داخلی و خارجی را در سیستم های خود اعمال کنند.
 
وی افزود: اپراتورها برای انجام این کار نیازمند نصب تجهیزاتی هستند و بنا بر آخرین گزارش واصله، تاکنون هفت شرکت ترافیک داخلی را از خارجی تفکیک و تعرفه های هر بخش را اعلام کرده اند.
 
واعظی درباره فعالیت های صورت گرفته در راستای پایش فضای مجازی و تمییز این مقوله با دسترسی آزاد به اطلاعات نیز گفت: دولت معتقد است باید دسترسی آزاد به اطلاعات را فراهم کند اما این به معنای دسترسی به محتوای غیراخلاقی نیست. اگر مطالبی علیه امنیت کشور در فضای مجازی تولید شود یا سایت هایی با رسالت فعالیت علیه اعتقادات دینی جوانان شکل بگیرد، قطعا با آنها برخورد می کنیم.
 
وی تصریح کرد: دسترسی آزاد به اطلاعات یعنی مردم از تصمیمات و امور جاری کشور در بخظ ها و نهادهای مختلف مطلع باشند تا رانت برای گروه خاصی ایجاد نشود. در این زمینه کار دولت الکترونیکی با قدرت پیش می رود و خبرهای خوشی در آینده نزدیک برای مردم خواهیم داشت.
 
وزیر ارتباطات درباره پیشرفت پروژه فیلترینگ هوشمند در کشور نیز گفت: این پروژه سه فاز دارد که اکنون در فاز دوم آن هستیم و بسیار کار پیچیده ای است که سعی کرده ایم توسعه آن را با کمک متخصصان داخل کشور و دانشگاه ها داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه طرف مقابل فیلترینگ هوشمند نیز بیکار ننشسته است، ابراز کرد: مدام در حال تولید ابزارهای فیلترشکن جدید هستند و این مقوله هم امری طبیعی است زیرا در جریان جنگ سایبری هستیم.
 
او افزود: در ابتدا که بر سر کار آمدیم با کمک دستگاه های نظارتی و امنیتی متوجه شدیم که تنها 5 درصد سایت هایی که مردم کشور مراجعه می کنند نامناسب است که با اقدامات صورت گرفته اکنون در برخی جاها به سه درصد و یک درصد رسیده است.
 
واعظی با تأکید بر اینکه فاز دوم فیلترینگ هوشمند روی محتوای نامناسبی که رمز نباشد پاسخگو است، گفت: امیدواریم این فاز تا دو ماه آینده کامل شود و وارد فاز سوم شویم زیرا در این صورت نتایج و خروجی پایش هوشمند، مشهودتر خواهد بود.
 
وزیر ارتباطات اشاره ای هم به برخورد با شبکه های اجتماعی که گاهی قوانین کشور را رعایت نمی کنند داشت و ابراز کرد: قطعا آن دسته شبکه ها نمی توانند ادامه حیات دهند. تلاش های بسیاری صورت گرفته تا مردم خودشان در این شبکه ها مراعات کنند و با همکاری نزدیک شان، فضای سالمی را به وجود آورند.
 
وزیر ارتباطات اشاره ای هم به اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره های تلفن همراه و مخالفت برخی اپراتورها با این طرح داشت و بیان کرد: متأسفانه هنوز در ایران برخی شرکت ها در جذب مشتری به جای رقابت سالم، گمان می کنند با روش های دیگر می توان این کار را انجام داد لذا با توجه به اینکه هم زمان با طرح ترابردپذیری برخی اپراتورها تلاش می کردند مشترکی از آنها جدا نشود، کمیته ای تشکیل دادیم.
 
وی افزود: این کمیته اعمال اپراتورها را رصد می کند تا اینکه شاهد سرپیچی آنها از مقررات نباشیم. در برخی کشورها نیز هم زمان با اجرای این طرح شاهد مخالفت اپراتورها بوده ایم تا اینکه مردم به مرور با استقبال خود، زمینه ای را برای نفوذ آن فراهم کرده اند.
 
وزیر ICT خاطر نشان کرد: در هفته های اول اجرای ترابردپذیری با موفقیت 10 درصدی مواجه شدیم اما اکنون این موفقیت در سه اپراتور موبایل به 30, 45 و 50 درصد رسیده است.
 
واعظی با بیان اینکه هر کس تخلفی از سمت اپراتورها دید باید به شماره 195 گزارش دهد، گفت: براساس پروانه اپراتورها، رگولاتوری اختیارات زیادی در مورد جریمه و توبیخ اپراتورها دارد و حتی امکاناتی در ارتباط با توسعه اپراتورها در دستش است که قطعا اگر اپراتوری سرویس خوب ندهد، از واگذاری امکانات به آن خودداری می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.