اپراتورها

تلفن همراه

October 17, 2016
9:46 دوشنبه، 26ام مهرماه 1395
کد خبر: 80577

معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد: انتقاد تلویحی از عدم سرمایه‌گذاری FCPها

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به عدم سرمایه گذاری جدی شرکت ‌های FCP  گفت با وجود آنکه مجوز ارائه خدمات TD-LTE برای شرکت‌های مختلف صادر شده در این زمینه به غیر از یک اپراتور موبایل هیچ شرکت دیگر به ارائه خدمات نپرداخته است.
 
 محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای فعالیت MVNOها و FCPها پرداخت و عنوان کرد: اکنون بر اساس مجوزی که برای اپراتورهای مجازی موبایل صادر شده، این شرکت‌ها زیرساخت‌های لازم را از طریق اپراتورهای تلفن همراه تامین می‌کنند و نیاز به زیرساخت خاصی ندارند اما شرکت‌های FCP  برای آن پروانه گرفته‌اند که خود به ایجاد شبکه بپردازند.
 
معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد: به عبارت دیگر شرکت‌های FCP باید به ایجاد بسترهای لازم ارتباطی بپردازند در این حوزه لازمه اصلی کار دسترسی به شبکه زمینی است که شبکه زمینی فعلی شامل داکتها می‌شود که در اختیار مخابرات است علاوه بر این شبکه کابلی نیز از جمله بسترهای این بخش بشمار می‌رود که آن هم در اختیار مخابرات است، به غیر این دو بخش یک شبکه فیبر نوری هم می‌تواند به عنوان بستر ارائه این خدمات مورد استفاده قرار گیرد که اکنون چنین شبکه‌ای نداریم البته باید توجه داشت که در این بخش منظور از شبکه فیبر نوری به منظور دسترسی است.
 
آذری جهرمی ادامه داد: اکنون بر اساس مصوبات موجود شرکت مخابرات موظف شده است امکانات خود را با در نظر گردفتن شرایطی در اختیار FCPها قرار دهد و بر اساس آنچه که به شخصه اطلاع دارم مخابرات سامانه مربوطه برای واگذاری را ایجاد کرده و بر اساس گزارشات مختلفی که ارائه کرده این طور اعلام کرده  ۱۵۰۰ درخواست مربوط به دریافت خدامات وجود داشته که با وجود اعلام آمادگی مخابرات اقدامی برای دریافت این خدمات نشده است.
 
وی ادامه‌داد: ‌از سوی دیگر برخی شرکتها نیز این گونه اعلام می‌کنند که مخابرات ثبت درخواست‌ها را با تاخیر انجام داده و از ارائه امکانات مربوطه سرباز می‌زند که قطعا رسیدگی به این موضوعات بر عهده سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی قرار دارد.
 
 مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه مجوز شرکتهای FCP بر این اساس صادر شده که خود آنها در ایجاد شبکه نقش داشته باشند گفت:‌ اما فکر می‌کنم اکنون هیچ یک از این شرکت‌ها به غیر از خدمات ADSL که پیش از این ارائه می‌کردند سرویس جدیدی  در اختیار مشترکان خود قرار نداده‌اند.
 
او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه فیبر نوری به منظور تامین زیرساخت‌های ارائه این خدمات نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی دارد گفت: این سرمایه گذاری نیاز به بازگشت دارد و ممکن است برخی از شرکت‌ها به همین دلیل به این عرصه ورود نکرده باشند اما به هر حال لازم است هر یک از این شرکتها بر اساس مدل تجاری خود در این حوزه به سرمایه گذاری لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها بپردازند. اما اکنون با توجه به این که چنین سرمایه گذاری صورت نگرفته گاهی شاهدیم شرکتها این گونه عنوان می‌کنند که چرا مخابرات زیرساختهای لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه در خصوص همکاری‌های مخابرات با این شرکت‌ها لازم است سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ارزیابی کند اظهار کرد:‌ به هر صورت آنچه قابل مشاهده است آنکه FCPها  اکنون به طور جدی به سرمایه‌گذاری در این عرصه نپرداخته‌اند.
 
آذری جهرمی در بخشی دیگر از سخنان خود با پاسخ به این سوال که آیا شرکت ارتباطات زیرساخت نمی‌تواند برای سرمایه گذاری در ایجاد  این زیرساختها اقدام کند توضیح داد: بر اساس مقررات ما اجازه ورود به شبکه دسترسی و ایجاد زیرساخت در این بخش را نداریم البته کتمان نمی‌کنم که ما ۲۰ درصد سهام شرکت ایرانیان نت را در اختیار داریم که این شرکت وظیفه داشته بسترهای لازم در حوزه فیبر نوری را ایجاد کند و حال که این اتفاق نیفتاده ما نیز در این زمینه تکلیفی داشتیم اما در کنار این تکلیف شرکایی هم داشتیم که با وجود سرمایه‌گذاری شرکت ارتباطات زیرساخت این شرکا سهم خود را سرمایه گذاری نکردند.
 
وی در پایان در خصوص احتمال بازپس گیری سهام شرکت ارتباطات زیرساخت از اپراتور فیبر نوری اظهار کرد: به عنوان مدیر عامل شرکت زیرساخت تمام تلاشم بر این است که این سهم را حفظ کنیم چرا که شبکه فیبر نوری به هر حال یک زیر ساخت مخابراتی محسوب می‌شود اما ما در شرکت زیرساخت اکنون شاهد سهام طلایی ایرانیان نت هستیم که ممکن است در آینده این سهم را کم کنیم.
 
در تعریف پروانه FCP که مخفف Fixed Communications Provider است، آمده است: ارایه هرگونه خدمت ارتباطی و انتقال داده بر بستر شبکه موضوع پروانه مستقل از فناوری از قبیل خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت، دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن؛ توزیع و فروش پهنای باند اینترنت و انتقال و شبکه‌های اختصاصی، ارایه خدمات صوتی، تصویری، متنی و داده‌ای و انواع خدمات محتوایی و ارزش افزوده در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور.
 
بر این اساس دارندگان پروانه FCP می‌توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای، هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.