سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 19, 2016
12:18 چهارشنبه، 28ام مهرماه 1395
کد خبر: 80633

آیا تلویزیون ها و گوشی های آینده به نازکی کاغذ می شوند

محققان موفق به ابداع 'کاغذ' الکترونیکی شده اند که ضخامتی کمتر از یک میکرومتر دارد، از این کاغذ الکترونیکی می توان برای ساخت تلویزیون ها و گوشی هایی به نازکی کاغذ در آینده استفاده کرد.
 
این صفحه نمایش قابل انعطاف با انعکاس نور، رنگ های بسیاری به اندازه یک صفحه نمایش ال.ایی.دی تولید می کند اما خلاف صفحه نمایش های ال.ایی. دی، در محیط های روشن نیز کارایی دارد.
 
محققان تاکنون چند پیکسل از این ماده را ساخته و آزمایش کرده اند، و گرچه هنوز آماده بهره برداری نیست اما می گویند که احتمالا به زودی محصولی با این صفحه نمایش به بازار عرضه می شود.
محققان دانشگاه تکنولوژی چالمرز حین فعالیت برای قرار دادن پلیمرهای رسانا روی نانوساختارها، به ترکیب ساخت این صفحه الکترونیکی دست یافتند.
 
این ماده نازک و قابل انعطاف برای کنترل جذب و انعکاس نور بر قابلیت پلیمرها تکیه دارد.
این پلیمرها سطح ماده را می پوشانند و با هدایت سیگنال های الکترونیکی در سراسر صفحه نمایش، تصاویری با وضوح بالا درست می کنند.
 
نتایج این مطالعه در مقاله ای در مجله Advanced Materials منتشر شده است؛ به گفته محققان این کاغذ الکترونیکی شبیه یک تبلیت 'کیندل' است با این تفاوت که به انرژی بسیار کمتری نیاز دارد.
این کاغذ الکترونیکی مانند یک صفحه نمایش متعارف روشن نمی شود بلکه نور خارجی را که آن را روشن می کند، منعکس می کند. 
 
بنابراین برخلاف صفحه نمایش های استاندارد ال.ایی.دی که در تاریکی بهترین کارایی را دارند، این کاغذ الکترونیکی در فضای پرنور هم خوب کار می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.