فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

October 19, 2016
12:50 چهارشنبه، 28ام مهرماه 1395
کد خبر: 80643

سرمایه‌گذاری مشترک با لوکزامبورگ در حوزه ICT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اعلام مذاکراتی با وزیر اقتصاد کشور لوکزامبورگ در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه ICT، فعالیت‌هایی از قبیل تحقیق و توسعه و امنیت فضای مجازی با این کشور خبر داد.
 
محمود واعظی در حاشیه مذاکرات خود با وزیر اقتصاد کشور لوکزامبورگ گفت: معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لوکزامبورگ که بخش های مختلفی از جمله ICT را زیر نظر دارد مذاکراتی داشتیم و هر دو طرف علاقمند به گسترش همکاری هستیم.
 
وی با بیان اینکه لوکزامبورگ عضو اتحادیه اروپاست و ایران نیز ریاست دوره ای را بر عهده دارد، افزود: در خصوص همکاری های جمعی صحبت کردیم. همچنین معاون نخست وزیر لوکزامبورگ در مذاکرات خوبی با وزیر اقتصاد ما و رییس بانک مرکزی داشته و توافق کردند سندی به عنوان موافقت نامه حمایت از سرمایه گذاری متقابل امضا شود که می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش همکاری‌ها در آینده باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه لوکزامبورگ در دهه گذشته در حوزه ICT فعالیت‌های خوبی داشته است، گفت: هم‌اکنون تعداد بسیار زیادی شرکت در این کشور فعال است و همچنین ما توافق کردیم فردا کمیته مشترکی در وزارتخانه تشکیل دهیم که همراهان وزیر اقتصاد لوکزامبورگ هم حضور داشته باشند و زمینه‌های همکاری را مشخص کنند.
 
واعظی ادامه داد: همچنین توافق کردیم درخصوص مسائل ماهواره‌ای، ‌ شرکت SEF، مذاکراتش را سازمان فضایی ما ادامه دهد. همچنین درباره تجهیزات ICT مانند دیتاسنتر، فیبر نوری و تجهیزاتی از این قبیل مذاکره کنیم.
 
وی مذاکره در خصوص امنیت فضای مجازی را از دیگر محورهای گفت‌وگو دانست و ادامه داد:‌ همچنین توافق کردیم درباره تحقیق و توسعه به مراکز ما و دانشگاه‌ها و تبادل دانشجو همکاری داشته باشیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارزیابی مثبت این ملاقات خاطرنشان کرد: ما همچنین می‌توانیم با لوکزامبورگ سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم همان‌طور که درباره همکاری‌های بانکی صحبت کردیم و امیدواریم با این سفر ارتباط ما با آقای وزیر بیشتر شود و همکاری‌های بیشتری در حوزه ICT و ماهواره داشته باشیم.
 
در این برنامه همچنین اشنایدر – وزیر اقتصاد لوکزامبورگ – با ابراز خوشنودی از ملاقات با مسئولان حوزه ICT ایران گفت: ما با ۴۰ نماینده از شرکت‌های مختلف لوکزامبورگ که در ایران هستند حضور یافتیم. مذاکرات سیاسی ما از چند روز قبل شروع شده و با توجه به ادامه مذاکرات اقتصادی تا پنج‌شنبه در ایران هستیم.
 
وی با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری بزرگ با تاریخ کهن، ‌ توانمندی‌های بالا، افراد تحصیل‌ کرده است که با دید باز ایده‌های جدید را می‌پذیرند، افزود: امیدواریم در زمینه اقتصادی براساس یک سیستیم برد – برد در آینده همکاری کنیم.
 
اشنایدر با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در لوکزامبورگ بیان کرد: کشور ما مرکز مهمی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی با بیش از ۳۶۰۰ میلیارد یورو فعالیت دارد که می‌توانند بعد از لغو کامل تحریم‌ها در زمینه اقتصادی با ایران همکاری داشته باشند.  
 
وزیر اقتصاد لوکزامبورگ با بیان اینکه اینجا هستیم تا علاوه بر همکاری‌ اقتصادی در سایر زمینه‌ها از جمله تکنولوژی، صنعت خودروسازی و … نیز همکاری داشته باشیم، اظهار کرد: همان‌طور که وزیر ارتباطات ایران اشاره کرد قرار است فردا کارشناسان ما در این وزارتخانه حضور یابند تا درخصوص همکاری‌های ICT مذاکره شود و آن‌ها راه خود را برای همکاری‌های آینده مشخص کنند.
 
اشنایدر با بیان اینکه بعد از ملاقات‌های مختلف با مقامات جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیدیم که همکاری‌ها می‌تواند در سه زمینه باشد، تصریح کرد: اولین زمینه تحقیق و توسعه، نوآوری و تبادل تکنولوژی بین دانشگاه‌ها و همچنین تبادل دانشجو بین دو کشور است. دومین محور سرمایه گذاری مشترک است که نه تنها به صورت دوجانبه بلکه منطقه‌ای صورت گیرد و ایران بتواند دروازه‌ای به اتحادیه اروپا و همچنین بازار منطقه باشد. سومین محور نیز صندوق سرمایه‌گذاری لوکزامبورگ است که همه منتظرند اگر موانع و تحریم‌ها برداشته شود به بازار ایران بیایند و همکاری‌ها آغاز شود.
 
وی با بیان اینکه قرار بود امروز سندی در زمینه سرمایه‌گذاری امضا شود که قبلا مذاکره آن شده است، ادامه داد: در حال حاضر منتظر مجوز از اتحادیه اروپا هستیم که تا یک هفته آینده صادر می‌شود و مشکلی برای آن وجود ندارد.
 
اشنایدر افزود: همچنین مایلیم مذاکراتی با ایران در زمینه سندی درخصوص اجتناب از اخذ مالیات مضاعف برای توسعه همکاری‌های بانکی داشته باشیم و اگر آمریکا به قول‌هایی که داده احترام بگذارد و تحریم‌ها را بردارد همکاری‌های ما آغاز می‌شود.
 
وزیر اقتصاد لوکزامبورگ با ابراز علاقه نسبت به حضور یکی از شعبه‌های بانک‌های ایرانی در لوکزامبورگ گفت: همچنین طبق مذاکراتی که انجام شده قرار است در سال آینده نیز نشستی در ایران داشته باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.