فناوری اطلاعات

October 21, 2016
20:50 جمعه، 30ام مهرماه 1395
کد خبر: 80695

حضور پررنگ ایران در جیتکس 2016

یکی از نتایج مثبت رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، آسان‌تر شدن حضور کشورمان در نمایشگاه‌ها و رویدادهای جهانی حوزه‌های مختلف است تا بتوان قابلیت‌های ایران را به جهانیان نشان داد و با توانمندی کشورهای دیگر نیز آشنا شد. ایران که سال گذشته پس از چند سال وقفه، سرانجام موفق شد در نمایشگاه جیتکس 2015 دوبی، پاویونی ویژه به خود اختصاص دهد امسال در سی و ششمین دوره این نمایشگاه 5 روزه با حضور 8 شرکت فعال در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقشی پررنگ‌تر دارد.
 
 
8  شرکت ایرانی در جیتکس
 
در نمایشگاه جیتکس 2016 که از 16اکتبر(25مهرماه) در مرکز تجارت جهانی دوبی آغاز به کار کرده است و فردا به کار خود پایان می‌دهد، به ایران یک پاویون ویژه با مساحت 126 مترمربع در یکی از بهترین مکان‌های نمایشگاه جیتکس اختصاص داده شده و البته برنامه‌های جانبی نیز در دستور کار قرار دارد. به دنبال استقبال شرکت‌های خارجی فعال در صنعت ICT از نخستین همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب و کار در صنعت ICT ایران» که در حاشیه نمایشگاه جیتکس سال گذشته برگزار شد، امسال نیز دومین همایش با همین نام در مرکز تجارت جهانی دوبی مقابل سالن شماره 8 بالای سالن مکتوم اتاق جلسات C وD برگزار شد.
 
ایران میزبان این همایش بود و از حاضران در این برنامه می‌توان به رمضانعلی سبحانی فر رئیس کمیته ICT مجلس شورای اسلامی و مسئولان مرکز پژوهش‌های مجلس، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران و فعالان بخش خصوصی این حوزه، مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.
 
رشد 7/3 درصدی سرمایه‌گذاری آی سی تی
 
طبق اطلاعات مؤسسه پژوهشی گارتنر پیش‌بینی می‌شود که منطقه خاورمیانه تا پایان سال 2016 میلادی، در حوزه ICT حدود 9/212 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند که این رقم نسبت به سال 2015 رشدی 7/3 درصدی دارد و همین امر می‌تواند توجیهی برای برگزاری نمایشگاه جیتکس در این منطقه برای سی و ششمین بار باشد.
 
نمایشگاه جیتکس که محلی مناسب برای شرکت‌های تازه تأسیس و فناوری‌های نوین به شمار می‌آید امسال باز هم دروازه‌ای بین شرق و غرب گشود و فرصتی در اختیار برندهای مطرح جهان ازجمله سامسونگ، مایکروسافت، پاناسونیک، Dell و… قرار داد تا راه خود را به خاورمیانه باز کنند و به بازارهای این منطقه دست یابند.
 
در جیتکس 2016 که با حضور 144 کشور جهان در بیش از 4 هزار غرفه با شعار«واقعیت‌ها را به تصویر بکش» برگزار شده است بیشتر بر هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و افزوده، صنعت روباتیک، پهپادها، چاپگر سه بعدی و استارتاپ‌ها تمرکز شده است.
 
بیشتر سخنرانان نیز درباره تغییر نحوه تجارت در جهان با کمک تکنولوژی‌های نوین بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند. بخشی از این نمایشگاه به دنیای گوشی‌ها، نمایشگر و مانیتور و… اختصاص داشت. InnJoo، یکی از برندهایی که در خاورمیانه رشد سریعی دارد از گوشی پرچمدار خود با نام InnJoo 3 رونمایی و اعلام کرد که برای تولید این گوشی، با کمپانی MediaTek همکاری کرده است.«جک لی» رئیس کمپانی InnJoo، این همکاری را بسیار رضایتبخش و موفقیت‌آمیز دانست و «رامی عثمان» مسئول منطقه خاورمیانه و آفریقا کمپانی مدیاتک نیز گفت InnJoo نیاز خریداران را در این منطقه برطرف می‌کند.
 
MMD هم یکی از کمپانی‌های فناوری در خاورمیانه نیز با کمک شرکت فیلیپس از مانیتورهایی ویژه رونمایی کرد. مانیتورهای 40 اینچی اولترا اچ دی منحنی که با رزولوشن 3860 x 2160 قابلیت نمایش 4K را دارند. همچنین از یک مانیتور 24 اینچی دوستدار محیط زیست که بخش عمده بدنه آن قابل بازیافت است، رونمایی شد.
 
دنیای پهپادها و فیلم و تصویر
 
به گزارش سایت جیتکس، یکی از غرفه‌های نمایشگاه امسال که بسیار مورد توجه قرار گرفت مربوط به پاناسونیک بود. این کمپانی امسال آخرین سیستم‌های تصویری حرفه‌ای و تکنولوژی‌های ویدئویی را در قالب واقعیت افزوده نمایش داد که از آن می‌توان در مواردی همچون آموزش، رستوران (امکان نمایش غذاها در یک رستوران به صورت واقعیت افزوده)، صنعت سرگرمی، سازمان‌های دولتی، رسانه و…استفاده کرد. به گزارش پی سی مگ، پاناسونیک همچنین از نمونه آزمایشی آخرین پهپاد این کمپانی با عنوان BallooncamTM رونمایی کرد. پهپادی که گفته می‌شود در برگزاری رویدادهای بزرگ آینده می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
 
 این پهپاد که نوآوری زیادی در آن دیده می‌شود می‌تواند تصاویر ویدئویی را گرفته و آنها را به طور همزمان با کمک پروژکتور و چراغ‌های LED پخش کند. این گجت درواقع ترکیبی از پهپاد و یک بالن بزرگ است که در پاسخ به نیاز برگزارکنندگان مراسم و رویدادهای مختلف برای نوآوری در سرگرمی‌ها طراحی شده است. «یائوسو یامازاکی» یکی از مسئولان پاناسونیک در این باره گفت: این کمپانی پرچمدار و پیشتاز ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه تصویر و فیلم است و در المپیک ریو 2016 نیز از قابلیت‌های این شرکت در حوزه تجهیزات سمعی و بصری استفاده شد.
 
البته این بالن هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد و در صورتی که برنامه‌های این کمپانی محقق شود، می‌تواند در مشاهده برنامه‌های ورزشی تحولی بزرگ ایجاد کند. این پهپاد 4 ملخ دارد و می‌تواند در سراسر ورزشگاه و استادیوم پرواز کند و از آنجا که کل پهپاد درون یک بالن پیچیده شده است، می‌تواند بسیار نزدیک به حضار و بازیکنان پرواز کند و هیچ صحنه‌ای را از دست ندهد. این پهپاد انرژی مورد نیاز خود را نیز از حرکت بالن تأمین می‌کند پس می‌تواند برای مدتی نسبتاً طولانی در آسمان پرواز کند و فیلم بگیرد.Zerotech نیز که یک کمپانی فعال در زمینه پهپادهای هوشمند است در این نمایشگاه از 2 گجت جدید رونمایی کرد. Dobby یک پهپاد سلفی سبک و قابل تا شدن است که در جیب جا می‌گیرد و کمک می‌کند تا عکس و فیلم‌های سلفی بدون دردسری گرفته شود به این ترتیب همه جا می‌توانید آن را با خود داشته باشید و لحظه‌های زندگی را ثبت کنید.
 
این تنها پهپادی است که به جای  جی پی اس از تکنولوژی CV بهره می‌گیرد و با دوربین 13مگاپیکسلی و ویدئو فول اچ دی 1080p می‌تواند تصاویر و فیلم‌های بسیار باکیفیت را حتی از فاصله دور تولید کند. Rollcap دیگر محصول این کمپانی نیز یک دوربین ضدآب 4K است که به صورت حلقه می‌تواند دور مچ دست یا کمر قرار گرفته و عکس و فیلم بگیرد و آن را بسرعت ویرایش کند. «وینسنت ما» رئیس این کمپانی هم گفت: با توجه به بازار و پتانسیل مناسب پهپادها و دوربین‌ها در خاورمیانه این دو گجت جدید را که کاملاً قابل حمل و دوستانه هستند  در نمایشگاه رونمایی کردیم.
 
جولان روبات‌ها در نمایشگاه
یکی دیگر از مواردی که در این نمایشگاه بر آن تمرکز شده، روبات‌ها و موضوع شهر هوشمند است. شرکت مخابرات امارات، روباتی را برای پاسخگویی به بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته و در کنار آن، روبات‌های پلیس نظر بسیاری را جلب کرده است؛ روبات‌هایی که برای تشخیص دود و آتش‌سوزی، شناسایی موارد مشکوک، گزارش جرم‌ها و… می‌توانند کارساز باشند. شهر هوشمند و بخش سلامت دوبی نیز از گجت‌ها و سرویس‌های هوشمند برای ارائه خدمات بهتر به بیماران رونمایی کرد.
 
Primesap یکی از استارتاپ‌های ژاپنی نیز با ورود به بخش سلامت، پا به جیتکس امسال گذاشته است. به گفته یکی از سازندگان سنسور Life Trac، بزرگترین ترس ورزشکاران این است که در اثر مصدومیت‌های ناشی از بازی نتوانند دیگر در میادین ورزشی حضور داشته باشند و مجبور به خداحافظی با ورزش شوند که ما تلاش کردیم این دغدغه را رفع کنیم. این سنسور حرکات ورزشکار را ثبت می‌کند و با آنالیز اطلاعات هشدار می‌دهد که ورزشکار بهتر است برای پیشگیری از مشکلات احتمالی استراحت کند به این ترتیب از صدمات احتمالی به ورزشکار پیشگیری می‌شود و اگر هم دچار آسیب شود، این سنسور درواقع دستیار پزشک می‌شود و می‌تواند بر حرکات ورزشکار نظارت داشته باشد تا بتواند دوباره به عرصه ورزشی بازگردد.
 
امنیت سایبری نیز در نمایشگاه امسال مورد توجه قرار داشت. گفته می‌شود در سال 2017 شاهد بازگشایی بیش از 300 هتل در خاورمیانه و آفریقا خواهیم بود که نیاز به تأمین امنیت سایبری دارند و سیسکو امسال به طور مشخص بر امنیت سایبری هتل‌ها تمرکز داشت. «اسکات منسون» دبیر امنیت سایبری سیسکو در خاورمیانه و ترکیه گفت: اتصال به اینترنت و ظهور اینترنت اشیا، جهان را دگرگون کرده و سیسکو با ساده‌تر کردن راهکارهای تأمین امنیت سایبری، موفق شده به کمپانی‌های کوچک و بزرگ کمک کند تا زمان کمتری را صرف شناسایی و از بین بردن بدافزارها و… کنند که به این ترتیب این بدافزارها فرصت چندانی برای سرقت اطلاعات  نخواهند داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.