اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 22, 2016
10:45 شنبه، 1ام آبانماه 1395
کد خبر: 80710

حملات سایبری دامنه دار دسترسی به اینترنت را در آمریکا مختل کرد

هکرها با اجرای حملات پیچیده و دامنه دار علیه زیرساخت های اینترنت در آمریکا دسترسی مردم این کشور به دهها سایت پرطرفدار را برای ساعت های متمادی غیرممکن کردند.
دسترسی مردم این کشور به سایتهایی مانند توییتر، پی پال، نتفلیکس، اسپاتیفای و غیره برای ساعت های متمادی در روز جمعه ناممکن شد.
 
این حملات با نصب یک بدافزار موسوم به Mirai بر روی وب کم ها، ابزار ضبط داده های دیجیتال و …. صورت گرفت و ثبات جهانی اینترنت را به طور جدی در معرض خطر قرار داد.
 
هدف اصلی این حملات شرکت Dyn در New Hampshire بوده است که زیرساخت های اینترنت را مدیریت می کند و وظیفه مسیردهی این ترافیک را بر عهده دارد.
 
مهاجمان با سوءاستفاده از صدها هزار ابزار و وسیله متصل به اینترنت که قبلا به بدافزار Mirai آلوده شده بودند، ترافیک بی سابقه ای بر روی سایت های هدف ایجاد کردند تا کاربران نتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند. با این کار دسترسی به این سایت ها ابتدا در شرق آمریکا و سپس در کل این کشور و بخش هایی از اروپا مختل شد.
 
کایل یورک مدیر استراتژی شرکت Dyn، حملات یادشده را پیچیده و چالش برانگیز توصیف کرده و تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا و پلیس فدرال آمریکا در این زمینه در جریان است.
 
حملات هکری قبلی مشابه این توسط رسانه های آمریکایی به روسیه نسبت داده شده و این بار نیز رسانه های مذکور انگشت اتهام را به سمت روسیه دراز کرده و مدعی هستند هدف نهایی از این اقدامات ایجاد اختلال در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. در تقریبا تمامی ایالات این کشور رای دادن با استفاده از اینترنت برای نظامیان و افراد خارج از آمریکا مجاز است.
 
در جریان این حملات برخی رسانه های مشهور آمریکایی مانند سی ان ان، مشبل، نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، یلپ، برخی سایت های میزبانی شده توسط آمازون و … هم غیرقابل دسترس شدند.
 
حملات مذکور از نوع distributed denial-of-service attack یا  DDoS بوده است. در جریان این حملات با ایجاد ترافیک مصنوعی شدید بر روی سایت های هدف از دسترسی کاربران به آنها جلوگیری می شود.
 
کارشناسان امنیتی مدتهاست که در مورد پیامدهای امنیتی خطرناک همه گیرشدن اینترنت اشیا هشدار می دهند. با گسترش ابزار متصل به اینترنت و با توجه به امنیت پایین بسیاری از این ابزار می توان آنها را در قالب شبکه های منسجم به پایگاهی برای مختل کردن کل اینترنت مبدل کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.