فناوری اطلاعات

October 31, 2016
20:17 دوشنبه، 10ام آبانماه 1395
کد خبر: 80897

الکامپ ۹۵ با وعده حضور پررنگ دولت و استارت‌آپ‌ها

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با تاکید بر بهبود شرایط برگزاری الکامپ نسبت به سال گذشته این نمایشگاه را فرصتی برای حضور دولت با هدف اعلام دستاوردهایش و همچنین حمایت از استارت‌آپ‌ها با رعایت کیفیت حضور آن‌ها اعلام کرد.
 
در نشست خبری الکامپ با اشاره به چگونگی حضور خارجی‌ها بیان کرد: با وجود اجرایی شدن برجام شرکت‌های خارجی هنوز بلاتکلیف هستند و اعلام حضور خود را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول کرده‌اند و ما درباره این موضوع نمی‌توانیم کاری کنیم.
 
وی با بیان اینکه از دیگر پارامترهای مهم الکامپ این است که دولت می‌تواند فعالیت‌هایش را به مردم اعلام کند، افزود: الکامپ تنها نمایشگاهی است که دولت می‌تواند حضور پیدا کرده و دستآوردهایش را مبنی بر اینکه چقدر کار شهروندان را تسهیل کرده اعلام و سرویس‌هایش را در نمایشگاه عرضه کند.
 
برنامه‌ریزی برای حضور رئیس‌جمهور در الکامپ
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه دولت می‌خواهد وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌ها درگیر نمایشگاه الکامپ باشند، گفت: سال گذشته رئیس جمهور در نمایشگاه الکامپ حضور نداشت، اما با توجه به اینکه امسال وزرا می‌خواهند عملکرد دولت را نشان دهند، در حال برنامه ریزی هستیم که آقای روحانی برای افتتاحیه نمایشگاه امسال و یا در روزهای برگزاری حضور داشته باشند.
 
سعادت با اشاره به میزان تقاضای شرکت ها برای حضور در الکامپ، بیان کرد: امسال دولت حدود ۳۴۰۰ متر فضا دارد و کامیون‌هایی نیز از چین و کشورهای دیگر حضور دارند و علاوه بر اینها حدود ۵۰۰۰ متر تقاضا داریم که حجم بسیار زیادی است.
 
وی ادامه داد: ما در مجموع ۲۲ هزار متر فضا داریم که حدود ۵۰۰۰ متر برای دولت و خارجی‌ها و باید ۵۰ هزار متر تقاضا را در ۱۷ هزار متر باقی مانده  تقسیم کنیم و از روز شنبه اعلام می‌شود که هر شرکت در کدام سالن و چند متر فضا خواهد داشت. البته سیاست ما مشارکت همگانی شرکت‌ها است.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با تاکید بر وجود رجیستری برای ورود به سالن‌های الکامپ گفت: اگرچه هنگام ورود  از درب اصلی نمایشگاه بین‌المللی به دلیل ازدحام جمعیت جلوی مردم گرفته نمی‌شود، اما برای ورود به سالن ها رجیستری خواهیم داشت.
 
حضور غرفه‌ها دسته‌بندی می‌شود
 
سعادت موضوعی بودن مسیرها و سالن‌ها را از دیگر پارامترهای موجود دانست و بیان کرد: با هماهنگی صنف، شرکت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، شبکه‌ای، امنیت و بخش‌هایی که دارای موضوع مشابه هستند در یک سالن جا می‌گیرند تا بازدید کنندگان بتوانند راحت‌تر به بخش‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.
 
وی با اشاره به استارت‌اپ‌ها و حضور آن‌ها در الکامپ خاطرنشان‌ کرد: موضوع حضور استارت‌اپ‌ها برای اولین بار سال گذشته اجرا شده  بیش از ۸۰ استارت‌اپ در سالن ۱۸ برگزار شد و همه از آن راضی بودند، همه‌ هزینه‌ها را نیز سازمان نظام صنفی متقبل شده بود و از طرف دولت حمایتی نداشت. امسال نیز این حضور بهتر خواهد بود و قصد داریم بخشی از برگزیدگان را به  CeBIT ببریم.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه برای امسال زمینه حضور ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت نوپا را فراهم می‌کنیم، ادامه داد: حمایت از صنعت نوپا بخش آی‌تی کاری است که ما وظیفه خودمان می‌دانیم و نمایشگاه الکامپ فرصتی است که بگوییم بحث برنا پروری و کمک به جوان‌ها تنها حرف نبوده است.
 
سعادت با بیان اینکه هرکسی با پرداخت پول می‌تواند غرفه بگیرد، افزود: منظور ما از اینکه می‌گوییم، می‌خواهیم  برای استارت‌اپ‌ها کاری کنیم به معنی حمایت از آن‌ها از طرف سازمان است، البته این حمایت به معنی سرویس رایگان به همه نیست بلکه  بخشی از این حمایت به صورت رایگان و بخشی به صورت تخفیف و بخشی جایزه مالی برای حمایت از آن‌ها است.  با حمایت آقای ستاری – معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری – فرصت برای ما بیشتر فراهم است.
 
وی ادامه داد: این حمایت با نگاه به متقاضیان و لیاقت آن‌ها از امکانات است و ما خواهیم حضور این استارت‌اپ‌ها با کیفیت همراه باشد و قرار نیست کمتر از پارسال نیرو بگذاریم.
 
حاشیه‌های الکامپ را هدایت می‌کنیم
 
سعادت با اشاره به حاشیه‌های الکامپ سال گذشته مانند سیم‌کارت‌ و نرم‌افزارهای رایگان یا برنامه‌هایی با حضور مجریان تلویزیونی بیان کرد: ما سال گذشته اطلاع کافی از برگزاری چنین برنامه هایی نداشتیم و البته از انجایی که عامه مردم به چنین برنامه‌هایی توجه نشان می‌دهند، قصد داریم این برنامه‌ها را برای امسال هدایت کنیم و آن‌ها را به طور کامل قطع نمی‌کنیم.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره عدم قطعیت حضور شرکت‌های خارجی توضیح داد: چند ماه پیش در نمایشگاه جی‌تکس دوبی مذاکراتی با چند برند بزرگ خارجی برای حضور درنمایشگاه الکامپ داشتیم، اما هر چه به نمایشگاه نزدیک تر شدیم آن‌ها این اعلام حضور را به بعد از انتخابات موکول کردند.
 
وی با بیان اینکه عدم حضور برخی از شرکت‌های ایرانی در سال گذشته به معنی قهر آن‌ها با سازمان نظام صنفی والکامپ نبوده، گفت: شرکت‌ها نمی‌گویند الکامپ برای ما از نظر اقتصادی صرفه ندارد. آن‌ها تا سال گذشته نسبت به الکامپ بی اعتماد بودند اما افزایش تعداد آن‌ها از ۳۰۰ به ۷۰۰ نشان می‌دهد که اعتمادشان نسبت به الکامپ جذب شده و تصورشان این است که ممکلت از رکود خارج شده و به رو به جلو می‌رود. بنابراین مجموع پارامترهایی از رکود و هزینه‌ دلیل عدم حضور آن‌ها بوده و هیچ شرکتی در تجارت خود با کسی قهر نمی‌کند.
 
سعادت در ادامه از آقای اسفهبدی – رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران – و همکاری‌های وی ابراز قدردانی کرد و افزود: ما نمایشگاه را برگزار نمی‌کنیم که بگوییم نمایشگاه برگزار کرده‌ایم بلکه می‌خواهیم بدنه صنف از این فرصت برای توسعه اقتصادی کار خود استفاده کند.
 
وی با اشاره به واگذاری برگزاری الکامپ به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اظهار کرد: به دلیل تعدد مسئولان برگزاری الکامپ این نمایشگاه در تقویم‌های بین‌المللی رجیستر نیست. این اولین بار است که سازمان نظام صنفی برای دو سال متوالی مسئول الکامپ است که می‌تواند در آینده منجر به برقراری ارتباطات بین‌الملل و اتاق فکر شود، البته هنوز نتوانستیم از همه داده‌هایمان استفاده کنیم اما قطعا سال درگیر شرایط بهتر خواهد بود.
 
دولت تصمیم‌گیرنده الکامپ نیست
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه دولت در برگزاری الکامپ تصمیم گیرنده نیست، گفت: دولت از نظر ما در الکامپ غرفه دار است و ما به عنوان نظام صنفی برگزار کننده این نمایشگاه هستیم. ما یکی از بهترین سالن‌ها با ۳۰۰۰ متر فضا را در اختیار دولت گذاشتیم که دست‌آوردهای خود را عرضه کند و نشان دهد شبکه ملی اطلاعات کمک به توسعه کشور بوده است. امسال دولت و بخش خصوصی نشان می‌دهند که ما واسطه‌ای برای ارائه سرویس به شهروندان هستیم.
 
سعادت دولت را یک متقاضی ویژه در الکامپ دانست و بیان کرد: الکامپ تنها نمایشگاهی است که دولت فرصت دارد دست اوردهایش را نشان دهد و قرار ما یک همکاری منطقی بین دولت و بخش خصوصی و فرصتی برای تعامل بهتر است.
 
در این نشست همچنین باقر بحری – مدیر اجرایی الکامپ – با اشاره به تقاضای ۵۰ هزار متر فضا از طرف ۷۰۰ شرکت بدون دولت، استارت‌آپ‌ها، گیمرها و شرکت‌های خارجی گفت: شرکت‌هایی که تقاضای بالای ۱۰۰ متر دارند دوسوم فضا و شرکت‌هایی که درخواست کمتر از ۹۰ متر داشته‌اند یک‌سوم فضا را دارند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی حضور شرکت‌هایی که از ثبت‌نام جا مانده‌اند گفت: ما یک مرحله ثبت‌نام کردیم و سپس اعلام کردیم هرکس از ثبت نام جامانده به ما نامه بزند و لینکی را برای ثبت‌نام به آن‌ها دادیم و همین حالا هم اعلام می‌کنیم اگر کسی از ثبت‌نام جا مانده در صورتی که دلیلش منطقی باشد می‌توانیم با رعایت اولویت برای آن‌ها فضایی قرار دهیم.
 
بحری با بیان اینکه ثبت‌نام استارت‌آپ‌ها از دو روز پیش آغاز شده گفت: البته سایت ثبت نام یک مشکل داشت که با استارت‌آپ‌ها مثل شرکت‌های معمولی برخورد شده بود که این مشکل رفع می‌شود و مبنای ما حمایت از استارت‌آپ‌ها است و شرایط پذیرفتن آن‌ها این است که حداکثر سه سال از شروع فعالیت‌شان بگذرد و طرح‌شان کهنه و تکراری نباشد.
 
قصد حمایت از جوان‌ها را داریم
 
وی ادامه داد: فضایی که می‌خواهیم پیش ببریم این است که جوان‌ها احساس کنند از آن‌ها حمایت می‌شود و بزرگترین حمایت ما در سال گذشته این بود همه مسئولان حاکمیتی را به بخش استارت‌آپ‌ها بردیم برای اینکه اعتماد به آن‌ها ایجاد شود.
 
مدیر اجرایی الکامپ در تایید سخنان سعادت مبنی بر عدم قطعیت حضور برخی شرکت‌های خارجی گفت: ما در جی‌تکس با برخی از شرکت‌ها صحبت کردیم، اما آن‌ها در نهایت گفتند به دلیل مسائل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نمی‌توانند حضور داشته باشند البته تا الان از کشورهای چین، کره و تایوان به صورت مستقیم برای نمایشگاه الکامپ غرفه گرفته‌اند.
 
بحری همچنین درباره دسته‌بندی موضوعی سالن‌ها توضیح داد: ما سالن‌ها را به بخش‌های نرم‌افزاری، امنیت، شبکه و … دسته‌بندی می‌کنیم که مراجعه کنندگان خیالشان راحت باشد. سال گذشته ۵۰ درصد در همگرایی موفق بودیم و امسال این موفقیت را به ۷۰ تا ۸۰ درصد رساندیم البته برخی از شرکت‌های چندین کار متفاوت انجام می‌دهند که ما برای آن‌ها گونه دیگری ترتیب دادیم.
 
الکامپ سال ۹۵، ۲۵ تا ۲۸ آذر
 
در این نشست همچنین محمد ثروتی – عضو کمیته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای – گفت: نمایشگاه الکامپ امسال ۲۵ تا ۲۸ آذرماه تشکیل می‌شود و از این چهار روز سه روز تعطیل است که امیدواریم در استقبال مردم تاثیر گذار باشد. همچنین طبق برنامه ریزی‌ها نمایشگاه‌ الکامپ سال ۱۳۹۶، ۴ تا ۷ دی‌ماه و نمایشگاه سال ۱۳۹۷، ۳۰ آذر تا ۳ دی خواهد بود.
 
وی ادامه داد: اپراتورهای اصلی و مجازی از الکامپ امسال استقبال کردند. ستاد خبری سال گذشته نیز تجربه خوبی بود و پررنگ‌ترین حضور سازماندهی شده در نمایشگاه‌ها بود. در نمایشگاه امسال با احتساب سالن‌های اضافه شده و گرفته شده نزدیک به ۲۲ هزار متر فضای مسقف داریم. همچنین چهار تقاضا سالن اختصاصی داشتیم که به دلیل محدودیت جا نتوانستیم این کار را محقق کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.