سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 1, 2016
8:41 سه شنبه، 11ام آبانماه 1395
کد خبر: 80905

رباتی که دنیا را برای نابینایان به تصویر می کشد

پژوهشگر جوان ایرانی دست به اختراع رباتی زده که با شبیه سازی بینایی انسان و قابل لمس کردن دیدنی ها، دنیای نابینایان را متحول می کند.
 
'احسان زهره وند' که در ایده ای منحصر به فرد، ربات مسیریاب نابینایان را طراحی و تولید کرده است، در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: حوزه رباتیک طی سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته و در عرصه های فراوانی به انسان ها کمک کرده است.
 
دانش آموخته کارشناسی ارشد مکاترونیک دانشگاه آزاد واحد قزوین به هدفگذاری فدراسیون بین المللی ربوکاپ ( RoboCup) در حوزه ربات های انسان نما در افق2050 اشاره کرد و گفت: براساس این هدفگذاری، ربات های فوتبالیست باید بتوانند تا سال 2050، برترین تیم فوتبال دنیا و قهرمانان فیفا را با هوش، چابکی، استقامت و ادراک خود شکست دهند.
 
به اعتقاد وی، رباتیک مطمئنا اهداف بلندتر و ارزشمندتری را دنبال می کند که یکی از مهم ترین آنها، کمک به انسان ها برای غلبه بر محدودیت های فیزیکی و یا توانبخشی به افراد ناتوان برای زندگی بهتر است.
 
زهره وند از دوران تحصیل در مقطع کارشناسی به عضویت کمیته رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درآمد و در لیگ ربات های انسان نما به فعالیت ادامه داد و در همین زمان، ایده طراحی و ساخت رباتی که بتواند یاریگر انسان های نابینا باشد، در ذهنش شکل گرفت.
 
وی این ایده را به صورت عملی دنبال کرد و با راهنمایی و همکاری دکتر 'علیرضا محمدشهری' مدیر گروه مکاترونیک دانشگاه آزاد واحد قزوین موفق به ساخت ربات مسیریاب نابینایان شد.
 
این پژوهشگر جوان، قابلیت شبیه سازی بینایی انسان برای نابینایان را مهم ترین ویژگی ربات اختراعی خود عنوان کرد و گفت: انسان ها معمولا زمانی که یک حس خود را از دست می دهند، حواس دیگرشان تقویت می شود و در مورد افراد نابینا نیز قوه شنوایی یا لامسه آنها اغلب قوی تر از انسان های بینا است و همین خصوصیت در طراحی ربات مسیریاب نابینایان مورد استفاده قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: این ربات به گونه ای طراحی شده که محیط اطراف را با دوربین، فیلمبرداری می کند و حدود جایگیری اشیا و موانعی را که بر سر راه افراد نابینا قرار دارد، با یک الگوریتم و با استفاده از یک کمربند لرزشی روی پوست شکم نابینا در ابعاد کوچک شده، ترسیم می کند تا فرد بتواند این اشیا را تصور کند.
 
زهره وند خاطرنشان کرد: البته کار کردن و تسلط بر عملکرد این ربات، نیازمند تمرین یکی دو روزه است که شخص نابینا بتواند فاصله و حدود جایگیری و همچنین ابعاد و اندازه واقعی اشیایی را که تصویر آنها بر روی پوست او کشیده می شود، به درستی تشخیص دهد.
 
به گفته وی، برای تمرین نابینایان متقاضی استفاده از ربات مسیریاب، یک محیط آزمایشگاهی تهیه شده و قابل استفاده است.
ربات مسیریاب نابینایان درحال حاضر مرحله تولید آزمایشگاهی را پشت سرگذاشته و در صورت حمایت لازم، به تولید صنعتی و مهندسی خواهد رسید.
این ربات به عنوان یکی از 10 طرح برتر نمایشگاه خلاقیت کنفرانس بین المللی رباتیک و مکاترونیک (ایکرام) ICROM (پنجم تا هفتم آبان ماه 95) انتخاب و معرفی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.