اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 2, 2016
13:32 چهارشنبه، 12ام آبانماه 1395
کد خبر: 80941

یک استاد دانشگاه: اینترنت اشیا برای فراگیر شدن در کشور به حمایت دولت نیاز دارد

رییس آزمایشگاه اینترنت اشیای دانشکده پست و مخابرات می گوید، با وجود گذشت 2 سال از مطرح شدن نام اینترنت اشیا درکشور، حمایت کمرنگ دولت از این جدیدترین فناوری سبب شده است هنوز شاهد اجرا شدن پروژه ای در این زمینه نباشیم.
 
فرهاد پولادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: تکنولوژی های جدید به طور معمول برای آنکه بتوانند مورد استفاده وسیع قرار گیرند در ابتدای ورود به حمایت های دولتی نیاز دارند، زیرا شرکت های کوچک بخش خصوصی توانایی لازم را برای همه گیر کردن این فناوری های نوین ندارند.
وی تاکید کرد: ورود و حمایت دولت سبب خواهد شد شرکت های بخش خصوصی بتوانند در ابتدای راه از منابع خوبی بهره گرفته و سپس به توسعه این نوع تکنولوژی ها در کشور بپردازند.
 
پولادی ادامه داد: اینترنت اشیا نیز باید مشمول چنین رویه ای شده و در ابتدا مورد حمایت بخش دولت قرار گیرد و سپس بخش خصوصی وارد شده و به اجرای پروژه های بزرگ آن مبادرت کند.
اینترنت اشیا (Internet of Things یا به اختصار IOT) به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون ما اشاره دارد که به شبکه اینترنت متصل شده اند و می توان با نرم افزارهای کاربردی موجود در تلفن های همراه هوشمند آنها را مدیریت کرد.
 
عبارت اینترنت اشیا را برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ «کوین اشتون» استفاده کرد.
وی معتقد بود همه وسایل حتی اشیای بی جان می توانند برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به رایانه ها باید اجازه دهند آنها را سازماندهی و مدیریت کنند.
اینترنت اکنون وسیله ارتباطی مردم به یکدیگر است اما با اینترنت اشیا، هر موجودی (انسان، حیوان یا اشیا) به هم متصل و قابلیت فرستادن داده از طریق شبکه های ارتباطی مانند اینترنت یا اینترانت فراهم می شود.
بستر اینترنت اشیا بر امواج رادیویی بی سیم قرار دارد و به دستگاه های مختلف این امکان را می دهد که از طریق اینترنت به برقراری ارتباط با یکدیگر بپردازند. 
 
این استاد دانشگاه در ادامه این گفت وگو افزود: به رغم مطرح شدن نام اینترنت اشیاء از 2 سال پیش در کشور، نبود حمایت های دولتی سبب شده هنوز کشورمان از داشتن پروژه های مهم در این باره محروم بماند. این در حالی است که سایر کشورها در زمینه اینترنت اشیاء طرح های مهمی اجرا کرده اند.
پولادی تاکید کرد، هنوز گام جدی حمایتی در این باره برداشته نشده است و شرکت های کوچک بخش خصوصی هم به دلیل ناتوانی در تامین منابع مالی اقدام چشمگیری نداشته اند.
 
مسوول آزمایشگاه اینترنت اشیای دانشکده پست و مخابرات به طراحی و ساخت حسگر(سنسور) که توانایی تشخیص نوع دود حاصل از آتش سوزی را دارد، در این آزمایشگاه اشاره کرد و بیان داشت: مقرر بود این سنسورها و سامانه وابسته به آنها در اختیار سازمان آتش نشانی تهران به عنوان نمونه آزمایشگاهی قرارگیرد که به دلایلی مورد بی اعتنایی قرار گرفت.
 
به گفته پولادی ، سامانه گفته شده این توانایی را دارد که بانصب حسگرهای مربوط نوع دودی که در هنگام آتش سوزی منتشر می شود را تشخیص دهد و براساس آن آتش نشانی مواد لازم را برای خاموش کردن آن نوع آتش استفاده کند.
این استاد دانشگاه معتقد است، حمایت های جدی و عملی دولت این امکان را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد تا پروژه های خود را در این بخش راحت تر و با خیال آسوده تری به سرانجام برسانند.
به گزارش ایرنا، «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اینترنت اشیا را مفهومی نوین در دنیای فناوری و ارتباطات می داند.
 
وی دی ماه پارسال در پست اینستاگرام خود نوشت: فرایند فرستادن داده ها در فناوری اینترنت اشیا بدین ترتیب است که به سوژه مورد نظر یک شناسه یکتا و یک پروتکل اینترنتی تعلق می گیرد که داده های لازم را برای پایگاه داده مرتبط می فرستد. این داده ها با ابزارهای مختلف مانند گوشی های همراه، انواع رایانه ها و تبلت ها قابل دیدن است.
 
واعظی افزود: بر پایه روند پیشرفت اینترنت و ابزارهای آن، فراگیر شدن اینترنت اشیا امری اجتناب ناپذیر است و بزودی کشورهای دنیا برای عقب نماندن از شتاب توسعه جهانی و رفع نیازهای مرتبط با این بخش و ایجاد زمینه های رفاه و آسایش به این فناوری روی می آورند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.