فناوری اطلاعات

November 8, 2016
9:59 سه شنبه، 18ام آبانماه 1395
کد خبر: 81031

طرح تحول اداری تبلور همکاری بخش خصوصی با دولت

در مراسم اختتامیه اجلاس هم‌اندیشی مدیران فناوری اطلاعات و دبیرخانه‌های نظام اداری کشور بر همکاری بخش خصوصی با بدنه دولت در جهت خدمت‌رسانی به مردم تاکید شد.
 
مراسم اختتامیه اجلاس هم‌اندیشی مدیران فناوری اطلاعات و دبیرخانه‌های نظام اداری کشور که از روز یکشنبه آغاز شد، با حضور ملکی تبار رئیس مرکز فناوری اطلاعات ، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری ، حسین ملایجردی، مدیرکل دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری و ناصر علی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و اصغر رضا نژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و دیگر مدیران فناوری اطلاعات وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی در سالن اجلاس سران برگزار شد.
 
سعادت به‌عنوان نخستین سخنران مراسم اختتامیه اجلاس هم‌اندیشی مدیران فناوری اطلاعات و دبیرخانه‌های نظام اداری کشور، با اشاره به اینکه سال جاری به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده است، گفت: ابتدای انقلاب اسلامی امام راحل بر واگذاری امور مردم به مردم تاکید داشتند اکنون هم مقام معظم رهبری با تدوین و ابلاغ سیاست کلی اقتصاد مقاومتی نیز همین رویکرد را دارند. محورهای کلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بر تکیه اقتصاد بر دوش مردم تاکید دارد، تبلور مردم نیز در بخش خصوصی است که با فعالیت و تلاش خود چرخه اقتصاد کشور را می‌چرخاند.
 
او با اشاره به پیشرفت سریع طرح تحول مکاتبات اداری ظرف مدت یک سال، گفت: هرچند رشد و توسعه این طرح سرعت بالایی داشت اما همچنان باید به روند توسعه‌ای خود ادامه دهد تا تمام انتظارات را برآورده سازد. تعریف فرآیندهای جدید و بهینه‌سازی فرآیندهای موجود، ارائه سرویس‌های جدید و رشد و توسعه طرح نیز در ادامه این راه قرار دارد.
 
سعادت در ادامه ضمن قدردانی از مدیریت و تصمیم‌گیری هوشمندانه رئیس مرکز فناوری اطلاعات ، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری گفت: آقای ملکی تبار طی یک تصمیم هوشمندانه با استناد به تمام اسناد بالادستی به بخش خصوصی اعتماد کردند و علاوه بر اعتماد فرصت حضور و مشارکت در این طرح را به بخش خصوصی دادند. زیرساخت شبکه، نرم‌افزار، پروتکل تعامل نرم‌افزارها را همه بخش خصوصی تامین می‌کند این تبلور کامل اقدام و عمل است که جا دارد قدردان نگاه و مدیریت صحیح رئیس این مرکز باشیم.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور افزود: برای تامین زیرساخت و شبکه ارتباطی مکاتبات اداری دبیرخانه‌های نظام اداری کشور در اولین قدم اپراتورهای بخش خصوصی به خدمت گرفته شدند. آن زمان شبکه دولت، 3000 نود داشت اکنون با راه‌اندازی این طرح و مشارکت بخش خصوصی در  مدت کمتر از یک سال این رقم به 12 هزار نود رسیده است. علاوه بر آن دستگاه‌های دولتی در حال استفاده از نرم‌افزار بودند که توسط بخش خصوصی تولیدشده بود. در کنار آن نیاز بود استانداردهای راه‌اندازی این طرح تدوین و بهینه شود که بازهم توسط بخش خصوصی انجام شد.
 
او با اشاره به لزوم تدوین استانداردهایی برای راه‌اندازی طرح تحول اداری گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری توافق‌نامه‌ای را امضا کردیم و طی آن پروتکل ECE توسط کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تدوین شد. علاوه بر آن پروتکل EC2 نیز در حال سازمان تدوین است و به‌زودی آزمایشگاه‌های آن‌هم راه‌اندازی خواهد شد و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گواهینامه‌های مرتبط با این پروتکل را صادر خواهد کرد.
 
سعادت با تاکید بر لزوم تغییر نگاه دولت و حاکمیت به بخش خصوصی به‌عنوان سرمایه‌گذار صنعت فاوا افزود: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، همه اتفاقات روی‌داده بسیار مثبت است اما طبق تجربه‌ای که در دنیا اتفاق افتاده باید به سمتی برویم که بخش خصوصی سرویس ارائه کند. علاوه بر اینکه در تامین شبکه، نرم‌افزار، صدور گواهینامه و تدوین پروتکل مشارکت می‌کند به ارائه سرویس و خدمات هم بپردازد.باید نگاه به بخش خصوصی به‌عنوان پیمانکار دولت تغییر کند و بخش خصوصی را همه به‌عنوان سرمایه‌گذار صنعت بشناسد. بخش خصوصی باید به میدان بیاید و سرمایه‌گذاری کند.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به اینکه مجموعه این اقدامات باهدف خدمت‌رسانی سریع و شفاف و باکیفیت به مردم انجام‌شده است، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان متولی قانونی بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات آمادگی کامل برای همراهی جهت خدمت‌رسانی به مردم دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.