اپراتورها

تلفن همراه

November 9, 2016
7:27 چهارشنبه، 19ام آبانماه 1395
کد خبر: 81050

معاون وزیر ارتباطات خبر داد: ارائه وای‌فای‌ رایگان از کربلا تا نجف برای ۴میلیون زائر

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به بهبود ارتباطات در اربعین امسال نسبت به سال گذشته، از امکاناتی مانند پوشش نسل ۳ و ۴ اینترنت در مرز ایران و عراق و ارائه وای‌فای رایگان در مسیر کربلا تا نجف برای ۴ میلیون زائر حسینی خبر داد.
 
محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دو سال پیش در سفر اربعین تمامی جامعه خدمت‌رسان کشور به ویژه در بخش ارتباطات با اتفاقی غیرمنتظره روبه‌رو شدند، اظهار کرد: برای آن سال حدودا ۵۰۰ هزار نفر زائر پیش‌بینی شده بود که ناگهان به دو میلیون نفر افزایش یافت و ارتباطات این جمعیت در نقاط مرزی به این دلیل که امکانات مخابراتی برای چنین فضایی پیش‌بینی نشده بود، دچار مشکل شد.
 
وی ادامه داد: این سختی‌ها باعث نشد تعداد زائران کمتر شود، اما تلنگری به مسوولان زد که برای حوزه‌های مهم برنامه‌ریزی کنند، وزارت ارتباطات نیز کمیته‌ای به نام کمیته اربعین با مسوولیت مهندس خسروی –مدیرعامل وقت شرکت ارتباطات زیرساخت- تشکیل داد که بعد از بازنشستگی ایشان مسوولیتش به من رسید و همچنین بنا شد تمام ظرفیت ict کشور در این زمینه بسیج شوند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به عدم وجود ارتباطات مستقیم با عراق در زمان‌های قبل با وجود همسایگی با این کشور، بیان کرد: پیش از این برای شکل‌گیری مکالمه بین ایران و عراق این مکالمه باید در یک کشور ثالث در اروپا یا کشورهای منطقه انجام می‌شد که به همین دلیل منافعی به آن کشور می‌رفت، امنیت مکالمات نیز تضمین‌شده نبود و کیفیت آنها نیز متاثر از عملکرد آن کشور بود.
 
ارتباطات بی‌واسطه با عراق
 
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: سال گذشته با پیگیری‌های زیاد با عراق موفق شدیم نقاط اتصال شبکه‌های دو کشور را برقرار کنیم و تا الان در پنج نقطه مرزی، شبکه فیبر نوری خود را به هم متصل کردیم و بدین ترتیب تمام ارتباطات بین دو کشور به صورت مستقیم برقرار شد. همچنین بین اپراتورهای ایران و عراق تفاهم‌های خوبی شده و سیگنال‌های رومینگ برقرار شد.
 
جهرمی با بیان اینکه تلاش شده خدمات داخل کشور نیز بهبود پیدا کند، گفت: ما ظرفیت‌ کانال‌های ارتباطی با عراق را نسبت به سال گذشته دو برابر کردیم و با اپراتورهای عراقی نیز مذاکرات خوبی داشتیم. بنابر اطلاعات جلسه مشترک با کمیته عراقی، آنها هم سرمایه‌گذاری‌های خوبی کردند که پوشش کامل داشته باشند و مکالمات بین دو کشور به صورت مستقیم تبادل شود و به کشور ثالث نرود.
 
وی با اشاره به جمعیت حاضر در اربعین و نقش عراق در تامین زیرساخت‌های لازم اظهار کرد: ما در طول مسیر ازدحام جمعیت داریم و وظیفه شبکه برقراری ارتباط برای سیل جمعیتی است که از نقاط مرزی کشور بیرون می‌روند. البته اگر همه امکانات نیز در ایران فراهم می‌شد، اما در عراق، شبکه کشش این جمعیت را نداشت، اتفاقی رخ نمی‌داد. عراق سال گذشته ۱۶ تا ۲۳ میلیون زائر داشت که ۷ میلیون زائر از کشورهای دیگر آمده بودند و پوشش این رویداد با چنین جمعیتی به لحاظ مخابراتی بی‌نظیر است.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: عراق هم کار سختی داشت، اینکه مسیر و شهر کربلا را با این سیل جمعیت پوشش دهد و ظرفیت زیادی را ایجاد و شبکه‌اش را برای نهایتا یک هفته طراحی کند. بنابراین کمیته‌های مشترکی با حضور وزرای دو کشور  تشکیل و در سطح کارشناسی نیز تعدادی سفر انجام شد، که در نهایت طرف عراقی ظرفیت‌سازی و سعی کرد پوشش لازم را ایجاد کند.
 
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین با اشاره به ارتباطات سال گذشته گفت: سال گذشته شاهد بودیم جز ۳۶ ساعت اول که در رومینگ ایران و عراق اختلالی به وجود آمد که بعد برطرف شد، در طول روز مسیر تلفنی موبایل‌های عراقی کار می‌کرد، اما معمولا به دلیل ترافیک ارتباطی از ساعت شش تا ۱۲ شب به دلیل ساکن بودن جمعیت، شبکه به نقطه اشباع می‌رسید که البته نسبت به سال پیش از آن شرایط بهتر بود.
 
طبق قوانین عراق عمل کردیم
 
جهرمی با تاکید بر لزوم حفظ چارچوب‌های کشور عراق اظهار کرد: توصیه حاکمیت ایران و مراجع بود که به قوانین عراق احترام بگذاریم، بنابراین اگر پیشنهادی داشتیم باید در چارچوب آنها پیش می‌بردیم، البته آنها نیز همدلی خوبی داشتند و از شخص وزیر ارتباطات عراق تا مجموعه‌های مختلف تنظیم مقررات و اپراتورهای عراقی پیگیر مساله هستند و مجموع اینها باعث شد که امسال بسته‌ای برای اربعین داشته باشیم.
 
وی با اشاره به امکانات مربوط به ایران بیان کرد: سعی کردیم در استان‌های ایلام و خوزستان اپراتورها را هماهنگ کنیم تا نسل سه و چهار را در طول مسیر پوشش دهند، اپراتورها هم سعی کردند سایت‌های جدیدی احداث کنند و شاید بالغ بر ۱۰۰ سایت در نقاط مرزی برای پوشش نسل سوم و چهارم ایجاد شد.
 
رومینگ رایگان اپراتورها
 
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت درباره رومینگ بین اپراتورها توضیح داد: اپراتورها تفاهم کردند که در مدت یک هفته یا ۱۰ روز با یکدیگر رومینگ داشته باشند که اگر مشترکی از یک اپراتور در مسیری پوشش نداشت، اپراتور دیگری آن را پوشش دهد و این رومینگ هزینه‌ای هم ندارد. در این فرآیند ۱۰ روزه بناست نسل سه و چهار هم این رومینگ را در مسیرهای منتهی به مرز در کشور داشته باشند و اپراتورها از ظرفیت‌های ایجادشده استفاده کنند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ارائه وای‌فای در مرز کشور بیان کرد: در نقاط مرزی شلمچه، چزابه و مهران ازدحام جمعیت داریم و سال گذشته زائران در این نقاط معطلی داشتند، به همین خاطر مقرر شده امسال خدمات برایشان فراهم شود و با برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات، اپراتورها با ایجاد سایت، ‌ وای‌فای ارائه دهند.
 
جهرمی با اشاره به ارائه وای‌فای رایگان در مسیر کربلا تا نجف گفت: با اپراتور مسارات عراق هماهنگی شد که کل مسیر کربلا تا نجف را پوشش وای‌فای دهد. همراه اول با این شرکت قراردادی عقد کرده و حجم‌های ارائه‌شده را به صورت یک جا از این شرکت پیش‌خرید کرده تا به صورت رایگان در اختیار زوار قرار دهد. این تسهیلات آنجا ساکن است، اما کمک مالی همراه اول تاثیر زیادی داشت، در غیر اینصورت شاید شرکت عراقی نمی‌توانست چنین سرویسی را ارائه کند و قطعا امکانات را به صورت رایگان ارائه نمی‌داد.
 
ایجاد ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری توسط شرکت عراقی
 
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه این وای‌فای برای همه مشترکین اپراتورها فراهم است، ادامه داد: سال گذشته در طول مسیر وای‌فای نبود، شرکت عراقی تمام مسیر را با هزینه خود فیبرکشی کردند و نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری در این مسیر ایجاد شده، اما طبیعتا هزینه این پروژه را همراه اول تامین کرده، چون کل ظرفیت را از آنها خریده و آن را برای این ایام رایگان کرده است، البته طبیعتا ستاد عتبات در این زمینه کمک بسیاری کرده است.
 
وی با اشاره به دیگر خدمات عراق برای اربعین اظهار کرد: نقاط خدمات‌رسانی، اطلاع‌رسانی و ستاد گمشدگان، خدماتی است که خود عراق برای سرویس‌دهی به زائران داشت. مثلا ستاد گمشدگان در نقاط مختلف اپلیکیشن و کیوسک ایجاد کرده و افراد گمشده می‌توانند با حضور در آنجا همراهان خود را پیدا کنند. این امکانات به صورت شبکه‌ای به هم متصل است و خدمات عمومی به صورت زیرساخت شبکه‌ای برای همه زوار ایجاد شده و بحث ملیت مطرح نیست.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بنابر آمار توسعه اپراتورهای عراقی نباید امسال در سطح این کشور مشکلی وجود داشته باشد، مگر اینکه تعداد جمعیت دومرتبه تکان جدی بخورد، توضیح داد: ما تقریبا برای ۴ میلیون ایرانی زائر خدمات را پیش‌بینی و امکانات را فراهم کردیم، بخش عراقی هم باید برای حدود ۲۵ میلیون پیش‌بینی‌شده امکانات داشته باشد.
 
استفاده بهینه لازمه امکانات محدود
 
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر محدودیت‌های وای‌فای اظهار کرد: قطعا وای‌فای محدودیت‌هایی دارد و همه نمی‌توانند از اینترنت رایگان به صورت نامحدود استفاده کنند. هزینه‌ای که شده برای برای احساس امنیت و اتصال است که در مواقع ضرور اطلاع‌رسانی انجام شود، و اینکه این امکانات به فضای سرگرمی تبدیل شود مناسب آن فضا هم نیست. همچنین به دلیل جمعیت زیاد، به خصوص در ساعات شب، شبکه وای‌فای کامل از شبکه خارج می‌شود و قابل استفاده نیست.
 
جهرمی با بیان اینکه سعی کردیم از کانال‌های مختلف، رادیو اربعین، صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کنیم، گفت: یک کلیپ ۹ دقیقه‌ای و همچنین کلیپ‌های ۳۰ ثانیه‌ای برای اطلاع‌رسانی در این کمیته تهیه کردیم و در شبکه‌های اجتماعی گذاشته و اطلاع‌رسانی شده که از دانلود اطلاعات غیرضرور خودداری کنند، اگر ارتباط اشباع بود، در ساعات دیگری تلاش کنند، تا به نوعی از ظرفیت ایجادشده حداکثر بهره‌برداری و استفاده بهینه شود.
 
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت درباره زمان ارائه تسهیلات و همچنین آمار مکالمات توضیح داد: تسهیلات تقریبا از یک هفته قبل از اربعین تا دو سه روز بعد از آن ادامه دارد. همچنین تا روز یکشنبه سه برابر میزان ترافیک معمول بین دو کشور مکالمه صادره و دو برابر میزان نرمال واردات داشتیم که طبیعتا از شنبه هفته آینده این مکالمات اوج می‌گیرد و بیشتر می‌شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اعتقاد نداریم شرایط ایجادشده ایده‌آل است، اما نسبت به سال گذشته گامی به جلوست و امیدواریم تبدیل به اتفاقی شود که همواره بهبود پیدا کند و امکاناتش بیشتر شود و پیام امام حسین که محور یک روشنگری بزرگ در کل دنیاست، منتشر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.