فناوری اطلاعات

November 11, 2016
17:38 جمعه، 21ام آبانماه 1395
کد خبر: 81094

معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد: افزوده شدن حوزه ICT به سبد درآمدی خوزستان تا سال آینده

معاون حقوقی و امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امیدواریم با برنامه های مدنظرمان که توانمندسازی شرکت های استان و ایجاد کسب و کارهایی جهت حضور حداکثری خوزستان در اقتصاد ICT است تا سال آینده یک سبد درآمدی جدید به مجموعه سبد درآمدی خوزستان اضافه شود و آن سبد درآمدی مربوط به حوزه ارتباطات و فناوری ارتباطات باشد.
 
مرتضی براری در آیین امضای ۱۸ تفاهم نامه توسعه کسب و کار الکترونیک در خوزستان اظهار کرد: در سال های گذشته صدها میلیارد تومان در حوزه زیرساخت های استان خوزستان هزینه و باعث شد شاهد رشد چند برابری شاخص های استان باشیم. تقریبا رشد ۵.۵ برابری در شاخص پهنای باند و رشد ۴.۸ شبکه انتقال را در خوزستان شاهد بودیم.  
 
وی افزود: برنامه ما برای خوزستان این است که همه دستگاه ها و شرکت های استان از زیرساخت های استان استفاده حداکثری در جهت ارایه خدمات و سرویس دهی به مردم داشته باشند و این مهمترین برنامه مدنظر ما برای خوزستان است.  
براری تصریح کرد: بنابراین از شرکت های توانمند برای حضور در استان دعوت کردیم تا هم به شرکت های بومی استان و هم به ایجاد کسب و کارهای بومی جهت توانمندسازی اقتصاد فناوری اطلاعات خوزستان کمک کنند.  
 
وی با تاکید بر اینکه در خوزستان در حوزه زیرساخت ها عقب افتادگی وجود ندارد، عنوان کرد: تمام شاخص های مدنظر ما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه پنجم توسعه در خوزستان محقق شد و امروز در خوزستان بیش از ۴۳ شهر و شهرستان به اینترنت وصل هستند و هدف ما ارایه خدمات پهنای باند به روستاها و مردم است.
 
معاون حقوقی امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون پیش بینی رشد سه برابری حجم بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد و همچنین پیش بینی دوم این است که اقتصاد این بخش از اقتصاد شبکه به اقتصاد محتوا در حال تغییر است و این دو موضوع فرصتی فراهم می کند تا همه استان ها به ویژه خوزستان در اقتصاد حوزه فناوری ارتباطات حضور حداکثری داشته باشند.
 
لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش فناوری اطلاعات 
در ادامه این نشست جمال عالمی نیسی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان با اشاره به تلاش های استاندار خوزستان در دو ماه اخیر که منجر به عقد ۱۸ تفاهم نامه در حوزه فناوری اطلاعات در خوزستان شد، اظهار کرد: حوزه فناوری اطلاعات گنج بسیار با ارزشی است که انتظار می رفت از این حوزه خلق ثروت، درآمدزایی و اشتغالزایی شود اما اتفاقی که در این بخش در کشور افتاده، رضایت بخش نیست.
 
وی افزود: درآمد فعلی دنیا از فناوری های ارتباطات ۳۵۰۰ میلیون یورو است و انتظار می رفت کشوری که یک درصد جمعیت دنیا را دارد، یک درصد درآمد این حوزه را نیز به خود اختصاص دهد که این امر محقق نشد.
عالمی نیسی تصریح کرد: در برنامه توسعه، درآمد حوزه فناوری ارتباطات کشور۹۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد که از این رقم تنها ۳۹ هزار میلیارد تومان معادل ۴۳ درصد درآمد پیش بینی شده، محقق شده است.
 
وی عنوان کرد: انتظار می رفت در خوزستان با توجه به منابع و نیروهای آن، در زمینه ایجاد بستر و توسعه زیرساخت ها گام بسیار بلندتری نسبت به کشور برداشته شود اما چیزی که در خوزستان شاهد بودیم خیلی کمتر و کم بهاتر از چیزی بود که در کشور انجام شد.  
 
عالمی نیسی اظهار کرد: انتظار می رفت خوزستان با داشتن شش درصد جمعیت کشور، شش درصد از درآمد حوزه فناوری ارتباطات کشور را به خود اختصاص دهد که در این‌صورت از ۳۹ هزار میلیارد تومان کل درآمدهای حوزه فناوری اطلاعات کشور میزان درآمدهای خوزستان باید ۲۴۰۰ میلیارد تومان می شد که این ۲۴۰۰ میلیارد تومان دقیقا ۵ برابر بودجه عمرانی در سال گذشته است اما این امر نیز محقق نشد و سهم خوزستان از درآمدهای ملی فقط شش درصد نبود.  
 
وی با تاکید لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر تنها از یک چهارم ظرفیت های زیرساختی فناوری اطلاعات در خوزستان استفاده می شود که امیدواریم در این زمینه استفاده بیشتری صورت بگیرد.
همچنین در این نشست علی صالحی نژاد، مدیرکل فناوری اطلاعات خوزستان اظهار کرد: توسعه نسل‌های ۳G و ۴G، افزایش پهنای باند و توسعه زیرساخت فیبرنوری بخشی از اقداماتی است که در خوزستان انجام شد.  
 
وی افزود: در خوزستان ۳۲ هزار فارغ التحصیل و دانشجو در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد و می توانیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.  
صالحی نژاد، با اشاره به ۱۸ تفاهم نامه توسعه کسب و کار الکترونیک که امروز امضا شد، خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه ها در بخش های شهر هوشمند و شبکه هوشمند انرژی، تولید محتوا و توسعه زیرساخت های شهری و سلامت الکترونیک و توسعه خدمات گردشگری و غیره است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.