رگولاتوری

November 12, 2016
9:28 شنبه، 22ام آبانماه 1395
کد خبر: 81110

معاون رگولاتوری خبر داد: ثبت رکورد درآمد ۱۸ هزار میلیارد تومانی اینترنت موبایل در سال ۹۵

معاون رگولاتوری حوزه ارتباطات گفت: درآمد دیتای موبایل با رشد ۱۸ برابری از حدود هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۴ به حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ می‌رسد.
 
صادق عباسی شاهکوه در دومین همایش اپراتورهای مجازی تلفن همراه با اشاره به اینکه بخش دیتا در پایان سال 99 حدود 27 درصد از درآمد حوزه ارتباطات را به خود اختصاص خواهد داد، اظهار کرد: این رقم تا پایان سال 94 حدود 5 درصد بوده است.
 
وی گفت: بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد درآمد حاصل از ارتباطات کشور از 20 هزار میلیارد تومان در پایان سال 94 به حدود 70 هزار میلیارد تومان در پایان سال 99 می‌رسد که بخش اعظم این درآمد به دیتا اختصاص دارد.
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری با تأکید بر اینکه با توجه به استقبال مشترکان از دیتای موبایل، حوزه ارتباطات زودتر از سال 99 به این نقطه درآمدی می‌رسد، افزود: بر همین اساس شرایط موجود نه تنها می‌تواند برای سه اپراتور تلفن همراه درآمدزا باشد بلکه فضای خوبی را نیز برای فعالیت اپراتورهای MVNO فراهم می‌کند.
 
وی اظهار کرد: مقایسه تناسب تغییرات حوزه ارتباطات در کشورهای اروپایی نیز نشان می‌دهد رشد درآمد دیتا بر درآمد حاصل از صوت و پیامک پیشی گرفته است و بازار صوت و پیامک از نظر عددی رشد ثابتی داشته و از حدود 14 هزار میلیارد تومان در پایان سال 94 به 24 هزار میلیارد تومان در پنج سال آینده خواهد رسید.
 
او تصریح کرد: با این حال درآمد حاصل از حوزه دیتای موبایل با رشد 18 برابری از حدود هزار میلیارد تومان در پایان سال 94 به حدود 18 هزار میلیارد تومان در پایان سال 99 می‌رسد.
 
وی با اشاره به اینکه بخش دیتا پتانسیل بالایی برای گسترش دارد، گفت: اپراتورهای MVNO باید به سمت فعالیت در حوزه دیتا بروند چرا که حوزه صوت و پیامک تقریباً اشباع شده و جایی برای فعالیت ندارد.
 
عباسی در تشریح وضعیت بازار تلفن همراه کشور گفت: تعداد کل مشترکان تلفن همراه در حال حاضر 76 میلیون نفر و ضریب نفوذ آن در کشور 95 درصد است، در حالیکه تعداد مشترکان نسل‌های سوم و چهارم حدود 19 میلیون نفر و ضریب نفوذ آن 23 درصد است و این شکاف بزرگ در این حوزه، هم از نظر تعداد مشترکان و هم درآمد سرویس‌های مبتنی بر دیتا فرصت مناسب و پتانسیل خوبی برای فعالیت اپراتورهای MVNO می‌باشد.
 
وی با اشاره به اینکه پس از اعطای مجوز ارتقای شبکه اپراتورها به نسل 3 و بالاتر، حدود 15 هزار سایت 3G و چهار هزار سایت 4G در کشور نصب شده است، اظهار کرد: پوشش اپراتورها در زمینه نسل 3 و 4 به سرعت در حال گسترش است و این حوزه مانند معدنی است که اپراتورهای MVNO می‌توانند با ارائه سرویس‌های جدید بر بستر آن درآمد خوبی استخراج کنند.
 
او سرویس ویدئو را یکی از سرویس‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهم ویدئو از دیتای بازار در دنیا حدود 80 درصد است در حالیکه در کشور ما این سهم صفر بوده و آینده روشنی را در بخش دیتا به ویژه دیتای موبایل نوید می‌دهد.
 
معاون رگولاتور ارتباطی با اشاره به افزایش پهنای باند کشور به حدود 500 گیگابیت برثانیه و رشد نسبت ترافیک داخلی از 10 درصد به 45 درصد در کشور عنوان کرد: با توجه به تمرکز برروی شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور، رشد سرویس‌های الکترونیکی و گسترش پهن باند، فرصت‌های بسیار زیادی برای فعالیت در بخش اپراتورهای مجازی فراهم شده و در این مسیر رگولاتوری نیز موظف است موانع را برطرف کند.
 
وی ورود اپراتورهای MVNO را یکی از قطعات برنامه رگولاتوری برای تقویت فضای رقابتی سالم و افزایش حجم بازار ارتباطات توصیف و اظهار امیدواری کرد: این اقدامات زمینه توسعه دسترسی مردم به خدمات ICT و افزایش کیفیت خدمات را فراهم کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.