فناوری اطلاعات

November 13, 2016
14:55 یکشنبه، 23ام آبانماه 1395
کد خبر: 81124

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در هفتمین همایش کابردپذیری تاکید کرد: رشد ۱۹ درصدی صنعت فناوری اطلاعات از آغاز انقلاب تا کنون

هفتمین همایش کاربردپذیری روز پنچ شنبه ۲۰ آبان‌ماه با سخنرانی افتتاحیه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد.
 
نصر الله جهانگرد در سخنان خود با اشاره به رشد ۱۹ درصدی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران از آغاز انقلاب تا کنون خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهند این صنعت نسبت به سایر حوزه‌های اقتصادی از جمله نفت و کشاورزی، بیشترین رشد و توسعه را داشته است.
 
وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه برای صنعت آی‌تی، بیش از ۵/۱۹ درصد رشد در نظر گرفته شده ضمن اینکه در بیش از ۵۰ درصد از بخش‌های برنامه توسعه ششم به نقش و تاثیر فناوری اطلاغات در تحقق اهداف، اشاره مستقیم شده است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه اندازه بازار آی‌تی با تحقق برنامه ششم توسعه به بیش از صد هزار میلیارد تومان خواهد رسید، تاکید کرد: چشم‌انداز کلی این صنعت نشان می‌دهد خوشبختانه ما از نظر سرمایه و مهارت و دانش در جایگاه مناسبی قرار داریم و به ایجاد زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های بین دستگاهی بیشتر نیازمندیم.
 
جهانگرد، برگزاری همایش‌های سالانه کاربردپذیری را فرصتی ویژه برای ترویج فرهنگ ارائه خدمالت کامل، آسان و قابل دسترسی برای همه اقشار مردم و کاربران متنوع دانست و گفت: وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات این اقدام را ارج می‌نهند و از آن حمایت می‌کند.
 
پس از سخنان معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، نوبت به اهدای جوایز برندگان سومین دوره جایزه کاربردپذیری رسید. شهباز توکلی، مدیر محصول چارگون و عضو هیات داروان درباره روند داوری محصولات ارائه شده و معیارهای ارزیابی آن‌ها توضیحاتی ارائه کرد.
 
به گفته وی، بیش از ۶۰ محصول ارائه شده در دو بخش اپلیکیشن‌های موبایلی و وب‌سایت‌ها در محورهای طراحی، ‌کاربردپذیری، معماری اطلاعات، دسترسی پذیری، طراحی تعاملی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
 
اهدای لوح و تندیس برندگان جایزه کاربردپذیری در سومین دوره از سوی نصرالله جهانگرد- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، شاهین طبری- رییس هیات مدیره چارگون و رییس کمسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی استان تهران و دکتر عبدالرضا بهادری فرد معاون توسعه صنعت و اعتبار بخشی فناوری اطلاعات به نمایندگانی از شرکت‌های اسنپ،کرفس، هتریک، شارژمان، پارسکدرز، شرکت فناوران حفیظ سامانه، پروفایل، تسکولو، کاله، لغتنامه پارسی ویکی اعطا شد.
 
بنابر این گزارش، پس از اهدای جوایز کاربردپذیری، سخنرانان اصلی همایش ازموضوعات مختلف در حوزه کاربردپذیری برای حاضرین در همایش سخن گفتند.
سیامک مختاری- طراح و توسعه دهنده نرم‌افزار نخستین سخنران بود که از تاپیوگرافی اصولی در وب سایت کاربردپذیر گفت. پس از او پرهام خوشبخت- طراح تعاملی در مجموعه صبا ایده درباره اصول طراحى برمبناى رفتار کاربر سخنرانی کرد.
 
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه انجمن حرفه‌ای تجربه کاربری ایران بخش دوم هفتمین همایش کاربردپذیری با ارائه توضیحاتی درباره کمپین ۱۱ ایران از سوی سمیه جلیلی_کارشناس ارشد روابط عمومی چارگون آغاز شد.
 
او با اشاره به اهداف کمپین ۱۱ ایران تاکید کرد: در این کمپین قرار است درباره این سئوال صحبت شود که چرا معلولین کمتر در کوچه و خیابان دیده می‌شوند؟ آیا ندیدن آنها دلیلی بر تعداد اندکشان است یا نشانه‌ایست از بی‌توجهی آحاد جامعه به معلولین؟
 
وی ادامه داد: متولیان راه‌اندازی کمپین یازده ایران معتقدند مشکل عدم حضور معلولین امکانات شهری و عدم مناسب‌سازی فضاهای عمومی نیست، چون بارها دیده‌ایم که فضای شهری مناسب سازی شده توسط دیگر شهروندان اشغال می‌شود و معلولین امکان استفاده از آن را نخواهند داشت.
جلیلی خاطرنشان کرد: ما نیازمند تغییر نگاه جامعه به سهم  ۱۱ درصدی معلولین کشور هستیم و اولین قدم در این راه، آگاه سازی افراد است.
 
به گفته وی، راه‌اندازی کمپینی ۱۱ ایران در واقع تلاشی است برای ایجاد فرهنگ تعامل با ۱۱درصد جمعیت جامعه معلول ایرانی. این کمپین مقدمه‌ای برای افزایش پذیرش معلولین در جامعه، حضور بیشتر آنها و نقش‌آفرینی در فرصت‌های اجتماعی است.
کارشناس ارشد روابط عمومی چارگون از علاقمندان به این کمپین دعوت کرد تا با عضویت در سایت” https://11iran.ir”  وارد این حرکت حمایتی شده و با ثبت نام در این سایت سفیر و حامی این کمپین باشند.
 
پس از ارائه توضیحات درباره کمپین ۱۱ ایران، علی سادات طلب، طراح تجربه کاربری آدران با موضوع Audio Experience یا تجربه شنیداری و پس از او تینا نبی زاده، طراح تجربه کاربری داتین(فناپ) با موضوع Visual Design or vs Usability سخنرانی کردند.
 
رضا طاعتی، سرپرست واحد تولید نرم‌افزار اندروید چارگون نیز از موضوع موبایل و کاربرد پذیری برای مدعوین همایش کاربردپذیری سخن گفت. او موبایل را هیولای کاربردپذیری نامید.
سعید قیومی- مدیر طراحی کاربری شرکت داتین از کاربردپذیری در شرکت‌های چند محصوله و تجربه این شرکت گفت و پرهام باغستانی، فعال حوزه فناوری و طراح کاربردپذیری درباره چرایی و چگونگی شکل‌گیری پرتوتایپ سخنرانی کرد.
 
در بخش پایانی این همایش نیز شروین مشایخ- طراح و مشاور دیجیتال با موضوع بازاریابى عصبى در تجربه کاربرى سخن گفت و متین مالکی-معمار تجربیات کاربری، کپی‌برداری در تولید و محصولات غیرکاربردی را تشریح کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.