اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 17, 2016
9:30 پنجشنبه، 27ام آبانماه 1395
کد خبر: 81182

فکری به حال نسخه موبایلی سایت‌ها کنید

با گذشت زمان و اقبال هرچه بیشتر به گوشی‌های هوشمند نسبت به لپ‌تاپ‌ها، سایت‌های مختلف باید برای جذب مخاطبان خود، طراحی مناسبی را برای بهینه‌سازی سایت‌ها در موبایل در نظر بگیرند.
 
اگرچه امروزه استفاده کاربران از اینترنت و وب‌گردی به گوشی‌های هوشمند محدود نمی‌شود، اما هر چه می‌گذرد بخش عمده این استفاده به این دستگاه‌های کوچک‌تر از کامپیوتر و لپ‌تاپ منتقل می‌شود.
 
گاهی یک وب‌سایت نسخه موبایلی ندارد و یا آن را به صورت صحیحی طراحی نکرده‌اند؛ با توجه به تاثیر جستجوی موبایلی سایت‌ها، کاربران از وب‌سایت‌های باکیفیت‌تر دیدن خواهند کرد، بنابراین دارندگان و طراحان وب‌سایت‌ها باید توجه داشته باشند که با داشتن نسخه موبایل مرتب‌تر، بازدید بیشتری خواهند داشت.
 
برای بهینه‌سازی سایت‌ها برای موبایل و تبلت به دلایلی می‌توان اشاره کرد. علاوه بر اینکه در گوشی‌های هوشمند و یا تبلت‌ها، کاربران با صفحه کوچکتری مواجه هستند، کسانی که از سایت‌های مختلف با استفاده از هر دو ابزار کامپیوتر و گوشی بازدید کرده‌اند متوجه شده‌اند که سایت‌ها در محیط‌های متفاوت، رفتاری متفاوت از خود نشان می‌دهند.
 
استفاده از گوشی همراه هوشمند نسبت به چند سال گذشته بسیار افزایش یافته و حتی با گذشت زمان این استفاده به گوشی‌ها محدودتر می‌شود، همچنین با توجه به دسترسی آسان افراد به اینترنت بی‌سیم یا اینترنت شبکه‌های تلفن همراه این استفاده در فضای اینترنتی نیز گسترش پیدا کرده است.
 
گوگل توجه ویژه‌ای به تلفن‌های هوشمند و بهینه‌سازی سایت برای آنها نشان می‌دهد. این غول جست‌وجو برای بهینه‌سازی سایت برای موبایل راهنمایی منتشر کرده، بدین ترتیب در وب‌مستر گوگل بخشی برای نمایش خطاهای خوانش سایت توسط روبات‌های موبایل ایجاد شده است و این موتور جست‌وجو اعلام کرده که رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج گوگل برای کاربرانی که با موبایل خود جست‌وجو می‌کنند متفاوت است.
 
نزدیک به دو سال از زمانی می‌گذرد که گوگل تغییراتی در الگوریتم جستجوی خود صورت داد، بدین ترتیب که شروع به امتیازدهی به وب‌سایت‌هایی کرد که طراحی صحیحی برای گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های همراه داشتند و در نتیجه این وب‌سایت‌ها هنگام جست‌وجو در نتایج بالاتری به نمایش قرار می‌گرفتند.
 
نحوه ساخت نسخه موبایل سایت
گوگل سه راه را جهت بهینه‌سازی سایت برای موبایل و تبلت استاندارد دانسته و روبات‌های گوگل قابلیت تشخیص آن را خواهند داشت.
 
یکی از راه‌های بهینه‌سازی سایت برای موبایل، استفاده از طراحی رسپانسیو یا واکنش‌گرا است که با استفاده از آن تشخیص کاربرانی که با گوشی همراه خود وارد شده‌اند بسیار ساده‌تر است. در این روش کدهای HTML ارسالی برای موبایل و کامپیوتر یکسان هستند ولی با استفاده از دستوراتCSS  نحوه نمایش و چیدمان اطلاعات در صفحه تغییر خواهد کرد.
 
برای مثال کاربران می‌توانند تعیین کنند اگر عرض صفحه نمایش بازدیدکننده سایت کمتر از ۴۰۰ پیکسل باشد، (مینی تبلت) اسلایدر سایت به طور کلی نمایش داده نشود، زیرا تصاویر و محتویات آن در این ابعاد قابل تشخیص نخواهند بود.
 
پذیرایی مجزا یا Dynamic Serving روش پیشنهادی دوم از طرف گوگل برای بهینه‌سازی نسخه موبایل سایت است. در این روش کدهای HTML نمایش داده شده به کاربران با توجه به نوع دستگاه مورد استفاده تفاوت می‌کند و شما برای انجام این کار نیازمند کدنویسی‌های پیشرفته و متناسب در هدر سایت خود خواهید بود.
 
یکی دیگر از روش‌های بهینه‌سازی بوده سایت برای موبایل، ایجاد یک نسخه کاملا مجزا از سایت مخصوص تلفن‌های همراه و راهنمایی کاربران به آن نسخه است و کلیه مراحل طراحی برای این نسخه موبایلی باید از ابتدا انجام شود. البته در این روش طراح سایت باید با استفاده از تکنیک‌های مربوط ارتباط میان نسخه موبایل و نسخه اصلی سایت را به گوگل بفهماند که این دو را به عنوان دو سایت مستقل از یکدیگر نشناسد.
 
با توجه به تصمیم گوگل برای امتیازدهی و جست‌جوی آسان‌تر وب‌سایت‌هایی که طراحی صحیحی برای گوشی‌های هوشمند دارند، یکی از راه‌های تسهیل نشر اطلاعات در وب‌سایت‌های مختلف، همین طراحی نسخه موبایلی است و اگرچه شاید کار دشواری به نظر نرسد، اما در جلب رضایت کاربران و بازدیدکنندگان از سایت تاثیر زیادی دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.