اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 25, 2016
16:22 جمعه، 5ام آذرماه 1395
کد خبر: 81316

سرویس جستجوی گفتاری به جویشگرهای بومی افزوده می شود

مرکز تحقیقات مخابرات ایران، با اعلام فراخوانی از فعالان عرصه موتور جستجوی اینترنتی دعوت کرد تا در اجرای پروژه جستجوی گفتاری طرح جویشگر بومی مشارکت کنند.
استفاده از روشها و ابزارهای مختلف برای ارتباط انسان با رایانه، همواره در حال تحول و پیشرفت بوده است. در این راستا استفاده از گفتار برای انسان ساده‌ترین و کارآمدترین روش برقراری ارتباط بوده و از زمان عرضه رایانه‌های شخصی، برای عملی کردن استفاده از این روش، تلاشهای زیادی صورت گرفته است.
 
در این بین با افزایش قدرت پردازش رایانه‌ها و پیشرفت الگوریتمهای پردازش گفتار و توسعه اینترنت، استفاده از این ابزار روز به روز مرسوم‌تر شده و تحول اساسی در استفاده از این روش از زمان عرضه تلفنهای هوشمند رخ داده است.
 
از زمان عرضه تلفنهای هوشمند، تمایل کاربران برای جستجو در اینترنت و بکارگیری آنها در تسهیل تعاملات کاری و شخصی افزایش یافته است. در این بین فراهم شدن جستجوی صوتی و گفتاری، استفاده از موتورهای جستجو را برای کاربران تلفن های هوشمند تسهیل کرده و به موجب آن استفاده از موتورهای جستجو با تلفنهای هوشمند افزایش یافته است.
 
در کشور ما نیز از آنجایی که چندین موتور جستجوی بومی در مرحله توسعه قرار دارند، برای ارتقاء کیفیت و قدرت این جویشگرها، اجرای طرح جستجوی گفتاری در دستور کار قرار گرفته است.
 
با توجه به اینکه تاکنون امکان جستجوی گفتاری در موتورهای جستجوی داخلی فراهم نبوده، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) با هدف توسعه و ارتقای موتورهای جستجوی موجود به قابلیت جستجوی گفتاری، فراخوان همکاری اعلام کرده است.
 
با شروع طرح جویشگر بومی، پروژه‌های فراوانی مطرح و آغاز به کار کرده اند که هدف آنها توسعه محصولات و خدمات مرتبط با جویشگر بومی است. هم اکنون نیز جستجو با استفاده از گفتار و یا جستجوی گفتاری یکی از  پروژه‌هایی است که در طرح جویشگر بومی استفاده فراوانی خواهد داشت و این امکان را ایجاد می‌کند تا جستجو در جویشگرهای بومی توسط گفتار کاربران انجام گیرد. این امر موجب تسهیل استفاده از خدمات جویشگرهای بومی خواهد شد.
 
مرکز تحقیقات مخابرات ایران با اعلام فراخوان برای شرکتهایی که در این بخش توانایی دارند، اهداف و گستره این طرح را شامل پوشش تمام پرس‌وجوهای مرسوم کاربران موتورهای جستجوی بومی، پاسخگویی سریع و برخط پرس‌وجوی کاربران، بازشناسی گفتار کاربران که به صورت پیوسته و گسسته بیان می‌ شوند، بازشناسی گفتار کاربران با استفاده از انواع گوشیهای هوشمند و نیز تبدیل متن به گفتار فارسی با کیفیت و خوشایندی بالا عنوان کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.