اپراتورها

تلفن همراه

November 27, 2016
9:15 یکشنبه، 7ام آذرماه 1395
کد خبر: 81349

اپراتوری با نیم میلیون سیم‌کارت بلاتکلیف/تکلیف تالیا همچنان نامعلوم

شرکت گسترش ارتباطات تالیا که سالهاست درباره آینده آن وعده‌های متعدد مطرح می‌شود این روزها تنها حدود ۵۰ هزار مشترک فعال دارد.
 
آمارهای رسمی منتشر شده گویای آن است که تا پایان شهریور ماه سال جاری حدود ۵۹۲ هزار و ۵۰۰ مشترک تالیا در کشور وجود داشته که از این میان تنها حدود ۵۰ هزار نفر یعنی کمتر از ۱۰ درصد مشترکان این اپراتور فعال بوده و باقی سیم‌کار تهای این اپراتور در حالت غیر فعال قرار دارند.
 
البته  اینکه حدود نیمی از سیم‌کارت‌های کشور در حالت غیر فعال قرار دارند موضوعی کلی است که مربوط به تمام اپراتورها می‌شود اما اینکه از مجموع مشترکان یک اپراتور کمتر از ۱۰ درصد سیم‌کارت‌ها فعال بوده و بیش از ۵۰۰ هزار سیم‌کارت غیر فعال باشند موضوع دیگری است.
 
تالیا البته در ارائه خدمات به مشترکان خود نیز با کاستی‌های متعدد همراه بوده و از ارائه بسیاری سرویس‌های جدید از سایر اپراتورها جا مانده است از سوی دیگر پیش از این در سال ۱۳۹۳ وزیر ارتباطات به انتقاد از این وضعیت پرداخته و عنوان کرده بود: این شرکت دارای پروانه‌ای برای فعالیت ۱۵ ساله بوده و تاکنون ۱۰ سال از عمر این فعالیت‌ها گذشته است و حدود پنج سال از مجوز آن باقی است.
 
در مقطعی از زمان نیز صابر فیضی -عضو هیات مدیره تالیا – در پاسخ به این سوال که در نهایت چه سرنوشتی در انتظار تالیا و مشترکان آن خواهد بود؟ اینگونه عنوان کرده بود که تالیا برای بهبود و بازسازی شبکه به اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد.
 
بعدها نیز از سوی مسئولان مخابراتی صحبت‌های متعددی درباره ادغام همراه اول و تالیا که هر دو به نوعی زیرمجموعه شرکت مخابرات هستند مطرح شد و مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در این باره عنوان کرد: در خصوص وضعیت این شرکت برنامه های متعددی در مخابرات وجود دارد و ممکن است طی ماه های آتی در صورت رسیدن به توافق همکاری مشترکان تالیا از خدمات همراه اول استفاده کنند.
 
در دوره ای نیز اخباری منتشر شده و در قالب آن مسئولان وزارت نیرو از ورود تالیا به شکل کنسرسیوم در حوزه فن آوری اطلاعات طرح هوشمندسازی شبکه برقی کشور خبر دادند.
 
اما با تمام این تفاسیر همچنان تکلیف نیم میلیون سیم‌کارتی که زمانی از سوی این اپراتور واگذار شده نامعلوم است و از سوی شرکت مخابرات یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اقدامی جدی در خصوص احقاق حق مشترکان این اپراتور که زمانی برای استفاده از خدمات تالیا هزینه کرده‌اند، صورت نگرفته است.
 
شرکت گسترش ارتباطات تالیا به عنوان اولین شبکه مستقل پیش‌پرداخت تلفن‌همراه (Pre-Paid) از سال ۱۳۸۳ با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت‌های زیمنس، آلکاتل و اریکسون و با مشاوره یکی از برجسته‌ترین مشاوران GSM در دنیا (شرکت TELE۲  ) آغاز به کار کرد.
 
این شبکه به طور رسمی از سوم خرداد ۱۳۸۴ ابتدا در تهران و به تدریج در سایر شهرها و مراکز استان‌ها سرویس دهی خود را آغاز کرد و درسال ۱۳۹۱ شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان، سهامدار ۴۳ درصدی خود در اولین پیمانکار- اپراتور تلفن همراه اعتباری تالیا را فروخت. اما در ادامه و تاکنون تالیا به دلایل مختلف با فراز و فرودهایی مواجه شده و ظاهرا منتظر تصمیم‌گیری مسوولان است.
 
در حال حاضر ۴۳ درصد سهام پروژه تالیا متعلق به شرکت گسترش ارتباطات تالیا و ۵۷ درصد متعلق به شرکت مخابرات ایران است و پیش از این اینگونه عنوان شده بود که قرار بر آن است که همراه اول، سهام گسترش ارتباطات تالیا را خریداری کرده و به این ترتیب سیم‌کارت‌های تالیا به همراه اول منتقل ‌شوند که البته با گذشت چندین ماه از طرح این موضع همچنان اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.