اپراتورها

تلفن همراه

December 9, 2016
18:06 جمعه، 19ام آذرماه 1395
کد خبر: 81508

اختلاف‌نظر مسئولان کشور در تعداد مشترکان فعال تلفن همراه

وزارت ارتباطات طی گزارش اخیر خود که به شکل دوره‌ای اقدام به بررسی وضعیت ارتباطات داخلی کشور می‌کند گفته است که بالغ بر ۷۸ میلیون مشترک فعال موبایل داریم در حالیکه رئیس پلیس فتا نظر دیگری دارد.

چندی نیست که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به همت دفتر بررسی‌های فنی – اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری خود اقدام به انتشار گزارش وضعیت ارتباطات داخلی کشور کرده است.

در این گزارش که به صورت دوره‌ای جهت ارزیابی وضعیت ارتباطی و رقابتی اپراتورها با یکدیگر منتشر می‌شود، به صراحت در بخش مربوط به تلفن همراه گفته است که مجموع خطوط واگذار شده تا پایان شهریور ماه سال جاری (آخرین آمار) بالغ بر 150 میلیون و 230 هزار بوده است.

همین گزارش به صراحت گفته که از این میزان سیم‌کارت واگذار شده بالغ بر 78 میلیون و 805 هزار مشترک فعال شده‌اند و ضریب نفوذ نسبت به جمعیت کشور 98.9 درصد شده است.

بنابراین می‌توان طبق گزارش تحلیلی وزارت ارتباطات به این نتیجه رسید که در حال حاضر حدودا 72 میلیون سیم‌کارت غیرفعال از مجموع خطوط واگذار شده توسط اپراتورهای موبایل در کشور وجود دارد.

با این حال، رئیس پلیس فتا اخیرا در حاشیه همایش مشترک با دادستانی اعلام کرده است که 160 میلیون سیم‌کارت فعال در کشور وجود دارد.

این اظهارنظر سردار کمال هادیانفر که در ارتباط با ساماندهی سیم‌کارت‌های بدون صاحب مطرح شده است، کلا ناقض گزارش اشاره شده وزارت ارتباطات در بخش تلفن همراه است.

وی همچنین با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی مربوط به ساماندهی سیم‌کارت‌ها گفته بود که از میان 160 میلیون سیم‌کارت فعال در کشور که 30 میلیون آن یا بدون صاحب بوده یا دارای تشابه اسمی است 20 میلیون سیم‌کارت ساماندهی شده و 10 میلیون دیگر نیز باقی است.

با قیاس اظهارات رئیس پلیس فتا با گزارش رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، چند سوال مطرح می‌شود؟

1. رقم دقیق سیم‌کارت‌های فروخته شده در کشور چقدر است؟

2. تعداد دقیق سیم‌کارت‌های غیرفعال چقدر است؟

3. مسئول ارائه گزارش‌های آماری و تحقیقی در بخش ارتباطات کیست؟

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.