لبه تکنولوژی

December 21, 2016
19:30 چهارشنبه، 1ام دیماه 1395
کد خبر: 81692

بودجه ۱۹ میلیاردی وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی ‌مدارس

مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کمبود بودجه و امکانات و عدم آشنایی معلمان با ابزار فناوری به عنوان موانع فرآیند هوشمندسازی، از تخصیص ۱۹ میلیارد تومان بودجه از طرف وزارت ارتباطات برای خرید تجهیزات هوشمندسازی مدارس و نیز برگزاری دوره‌های آموزش مجازی به معلمان خبر داد.
 
رحمان عیسی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشکلات بودجه به عنوان مانعی برای هوشمندسازی بیان کرد: برای پیاده‌ کردن سیستم هوشمندسازی پیشرفته در هر کلاس، باید از ۲۰ تا ۴۰ میلیون هزینه کرد. در واقع اصل این هزینه مربوط به تبلت‌هایی است که بچه‌ها باید بخرند و یا مدرسه در اختیار آنها بگذارد. بنابراین والدین می‌توانند همکاری کنند و تبلت‌هایی را که می‌خرند به کلاس بیاورند تا هزینه‌ها کاهش ‌یابد.
 
وی درباره نقش دولت در هوشمندسازی مدارس گفت: سیاست دولت در این زمینه اهمیت دارد و این‌که چه بودجه‌ای را برای ما اختصاص دهد. از طرفی هم این دستگاه‌ها و تجهیزات که در کنار آنها قرار می‌گیرند، دمده می‌شوند و سرعت‌شان کاهش می‌یابند و دچار خرابی می‌شوند. بنابراین نمی‌توان ظرف مدت ۱۵ تا ۲۰ سال با این روند همه کلاس‌ها را هوشمند کرد.
 
مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزرات آموزش و پرورش درباره سطح هوشمندسازی در سایر کشورها بیان کرد: کلاس‌های هوشمندسازی پیشرفته ما و نمونه تجهیزات آن از سیستم انگلیس گرفته شده است، اما ما محتوا را بومی کرده‌ایم. با این وجود ما از نظر تکنولوژی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری چیزی از آنها کم نداریم و مشکل اصلی ما نسبت به جامعه پیشرفته، سطح علمی معلمان و پرسنل و همچنین امکانات و تجهیزات مدرسه است. در کشورهای پیشرفته محدودیتی از نظر تعداد کامپیوتر وجود ندارد و به تعداد دانش‌آموزان کامپیوتر هست، در حالی که سال گذشته ما از هر ۱۰۰ دانش آموز ۲.۶ کامپیوتر داشتیم.
 
عیسی‌زاده با اشاره به نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در فرآیند هوشمندسازی اظهار کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتند، وزارت ارتباطات قول داده بودجه‌ای نزدیک به ۱۹ میلیارد تومان را در جهت هوشمندسازی تا قبل از عید با استانداردهای ما تبدیل به تجهیزات کند و به مدارس بفرستد. البته طرح USO (توسعه اجباری روستاها) نیز هست اما ما نتوانستیم در بخش آموزش خدمت قابل ملاحظه‌ای از ارتباطات بگیریم.
 
وی درباره نحوه هوشمندسازی مدارس با بودجه پیشنهادی توضیح داد: اگرچه با این بودجه می‌توان حدود ۶۰۰ کلاس هوشمند پیشرفته درست کرد، اما می‌توانیم با حداقل امکانات حدود ۷۰۰۰ کلاس هوشمند داشته باشیم.
 
مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: پس از گذشت چهار سال از اجرای طرح هوشمندسازی، فهمیدیم یکی از معضلات اصلی این است که معلم‌ها استفاده از این ابزار را بلد نیستند. اما با توجه به کمبود بودجه و این‌که چطور با این بودجه کم می‌توان آموزش یک میلیون معلم را برعهده گرفت، یک دوره مجازی ۴۰ ساعته تعریف کرده‌ایم که معلم‌ها ۵۰ درصد آشنایی خود را با این ابزار هوشمند پیدا کنند.
 
عیسی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۰ هزار معلم درگیر این دوره مجازی هستند و قرار است این دوره در فاصله پنج هفته تمام شود، گفت: در این محتوای آموزشی، بخشی مفاهیم هوشمندسازی و بخشی مربوط به محتوای الکترونیک است و معلم با مشاهده آن می‌تواند با ابزارهای موجود کار کند. درواقع ما آموزش را به منزل معلم برده‌ایم و بعد از پنج هفته یک گواهی برای آنها صادر شده و در کارتابل معلم ثبت می‌شود که در حقوق آنها نیز تاثیر دارد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه این دوره به معلم‌ها کمک می‌کند تا با مفاهیم هوشمندسازی، سخت‌افزارها از جمله پروژکشن و تخته هوشمند و همچنین نرم‌افزارهایی که تولید محتوا می‌کند، آشنا شوند، گفت: در مرحله اول ۱۰ هزار نفر متخصصین کامپیوتر و معاونین فناوری اجازه دادیم تا به بقیه هم کمک کنند و این افراد فیلم‌هایی که در مرحله اول آموزش داده شده بود را در سایت گذاشتند. بنابراین برخی توانستند از محتوای موجود استفاده کنند.
 
مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزرات آموزش و پرورش با بیان اینکه زیرساخت کشور اجازه نمی‌داد به یکباره برای یک میلیون معلم آموزش بگذاریم، افزود: در مرحله اول ۱۰ هزار نفر و در مرحله بعدی ۱۳۰ هزار نفر آموزش دیده‌اند و با پایان مرحله دوم، مرحله بعدی برای همه معلم‌ها آزاد می‌شود. این طرح در آبان‌ماه شروع شده و دوره اول آن در آذر تمام شد. طی هفته آینده نیز مرحله دوم شروع شده و پس از این، فرصت برای کسانی که این دوره را نگذرانده‌اند آغاز می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.