اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 27, 2016
21:00 سه شنبه، 7ام دیماه 1395
کد خبر: 81758

کدام کشورها بیشترین کاربر اینترنت را دارند؟

آمار و ارقام فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که کشورهای درحال توسعه با ۲.۵ میلیارد کاربر، دارای بیشترین کاربران اینترنت هستند، درحالی که کشورهای توسعه یافته یک میلیارد کاربر اینترنت دارند.
 
آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) گویای آن است که علیرغم کاهش قیمت خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنوز ۳.۹ میلیارد نفر از جمعیت جهان از اینترنت استفاده نمی کنند.
 
البته بررسی ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای مختلف گویای واقعیات دیگری نیز هست. طبق بررسی‌های صورت گرفته ضریب نفوذ کاربران اینترنت در کشورهای توسعه یافته ۸۱ درصد، در کشورهای در حال توسعه ۴۰ درصد و در کشورهای کمتر توسعه یافته ۱۵ درصد بوده و بدین ترتیب بیش از نیمی از جمعیت جهان هم‌اکنون از اینترنت استفاده نمی‌کنند.
 
در حوزه توسعه شبکه دسترسی نیز طبق اخبار منتشر شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات، شبکه‌های پیشرفته پهن‌باند سیار (LTE) در سه سال گذشته رشد خوبی داشته‌اند و در حدود ۵۳ درصد جمعیت جهان یعنی چهار میلیارد نفر تحت پوشش این شبکه‌ها بوده‌اند، با این وجود تعداد مشترکین پهن‌باند سیار در کشورهای درحال توسعه با تجربه نرخ رشد دو رقمی به ضریب نفوذ ۴۱ درصد رسیده، اما آهنگ رشد ضریب نفوذ پهن‌باند سیار در جهان کاهش یافته است.
 
بدین ترتیب انتظار می‌رود که تعداد کل مشترکان پهن‌باند سیار در انتهای سال ۲۰۱۶ به ۳.۶ میلیارد مشترک برسد که این مقدار در سال ۲۰۱۵، ۳.۲ میلیارد مشترک بوده است. پهن باند ثابت نیز در کشورهای توسعه یافته بیشترین رشد را داشته است.
 
همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود در پایان سال ۲۰۱۶، نسبت مشترکین پهن‌باند ثابت در جهان به حدود ۱۲ مشترک به ازای هر ۱۰۰ نفر برسد. در این میان اروپا، آمریکا و کشورهای تازه استقلال یافته بیشترین ضریب نفوذ را خواهند داشت. رشد بالا در چین نیز پیشران پهن باند ثابت در آسیا و اقیانوسیه است که انتظار می رود در پایان سال ۲۰۱۶ ضریب نفوذ از ۱۰ درصد بیشتر شود.
 
در حوزه تعرفه نیز، هم اکنون، خدمات پهن باند سیار در دنیا مقرون به صرفه تر از خدمات پهن باند ثابت شده است. قیمت میانگین یک طرح پایه پهن باند سیار بیشتر از دو برابر قیمت میانگین یک طرح قابل مقایسه پهن باند ثابت است. یکی از اهداف کمیسیون پهن باند این است که تا سال ۲۰۱۵، خدمات پایه پهن باند در کشورهای درحال توسعه باید کمتر از ۵ درصد میانگین درآمد ماهیانه باشند. در انتهای سال ۲۰۱۵، ۸۳ کشور درحال توسعه به این هدف رسیده بودند.
 
در انتهای سال ۲۰۱۶، بیش از نیمی از جمعیت دنیا، یعنی ۳.۹ میلیارد نفر هنوز از اینترنت استفاده نخواهند کرد. هم اکنون، یک میلیارد خانوار در جهان به اینترنت دسترسی دارند. از این یک میلیارد خانوار، ۲۳۰ میلیون خانوار در چین، ۶۰ میلیون خانوار در هند و ۲۰ میلیون خانوار در ۴۸ کشور کمتر توسعه یافته هستند.
 
ارقام مربوط به دسترسی خانوار حدی از شکاف دیجیتال را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، ۸۴ درصد خانوارها در اروپا به اینترنت متصل هستند در حالی که ۱۵.۴ درصد خانوارها در آفریقا به اینترنت متصل هستند.
 
در تمامی نقاط جهان، ضریب نفوذ اینترنت در میان مردان بیشتر از زنان است. این شکاف جنسیتی در استفاده از اینترنت از ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است. بیشترین شکاف جنسیتی با میزان ۲۳ درصد در آفریقا و کمترین شکاف جنسیتی در قاره آمریکا به میزان ۲درصد است.
 
اما در ایران هم طبق آمارهای رسمی ارائه شده تا پایان شهریور ماه سال جاری، بالغ بر ۲۳ میلیون و ۴۴۰ هزار نفر به عنوان مشترک پهن باند موبایل  بوده و  بیش از هشت میلیون و ۹۷۹ هزار نفر کاربر اینترنت پهن باند ثابت به شمار می‌روند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.