اپراتورها

تلفن همراه

January 1, 2017
21:20 یکشنبه، 12ام دیماه 1395
کد خبر: 81837

توسط AT&T: آغاز راه‌اندازی آزمایشی ۵G برای مشتریان تجاری در آمریکا

دومین اپراتور بزرگ مخابراتی حوزه بی‌سیم امریکا (AT&T Mobility) اولین آزمایش واقعی شبکه تلفن همراه مبتنی بر فناوری نسل پنجم موبایل (۵G) برای استفاده مشتریان تجاری در آمریکا را آغاز کرد.
 
این خدمات با همکاری شرکت اریکسون و اینتل در شهر آستین مرکز ایالت تگزاس ارائه می شود، برای شروع در حال حاضر تنها یک سایت با شعاع پوشش ۳۰۰ متر راه اندازی شده است.
 
تلاش‌های فنی در این زمینه از یک ماه قبل آغاز شده است. درحال‌حاضر این اپراتور برای شروع با همکاری شرکت اریکسون یک سایت با شعاع پوشش ۳۰۰ متری در شهر آستین مرکز ایالت تگزاس راه اندازی کرده است.
 
در همین رابطه شرکت اریکسون در حال آزمودن سرعت شبکه های نسل پنجم با به‌کارگیری تجهیزات سخت افزاری خود در همکاری با AT&T  است.
اینتل نیز ازجمله شرکت‌های همکار این اپراتور است که در حال تحقیق گسترده در مورد فناوری‌های مرتبط با ۵G است و برخی تجهیزات شبکه‌ای موردنیاز برای ارائه این خدمات را تولید کرده است. کوالکام هم تولید برخی تراشه های موردنیاز در این صنعت را آغاز کرده است، این شرکت علی‌رقم نبود استانداردی مدون در این زمینه پیش‌تر از طراحی نخستین مودم ۵G خود (درباند فرکانسی ۲۸GHz) خبر داده بود.
 
ظاهراً AT&T نیز همچون اکثر اپراتورهای فعال در این زمینه از باند میلی متری (طول موج ۱ الی ۱۰ میلی‌متر با فرکانس ۳۰ الی ۳۰۰ گیگا هرتز) استفاده کرده است.
در مورد دلیل اینکه چرا AT&T از این باند فرکانسی استفاده می‌کند، به اعتقاد یکی از مدیران این شرکت، دلیل ساده ای دارد: “این چیزی است که می‌توانیم به آن برسیم و در حقیقت می‌توانیم با آن شروع کنیم؛ با توجه به تجهیزات موجود در دسترس در این فرکانس عمل می‌کنند و بنابراین ما نمی‌خواستیم تا آن زمان صبر کنیم”.
 
به گفته AT&T ، ارائه این خدمات برای ویدیوهای ۴K هدف‌گذاری شده است اما تست خدمات دیگری همچون VoIP، دسترسی به اینترنت و یا استفاده از سایر اپلیکیشن های ارتباطی نیز مدنظر می‌باشد.
 
هنوز مشخص نیست سرعت نهایی تبادل داده از طریق این شبکه تا چه حد خواهد بود. اما به گفته “ای‌تی اند تی” این شرکت در تلاش است تا سرعت حدودی ۱۴ گیگابیت در ثانیه را ارائه دهد.
با توجه به اهمیت ویدئو در آینده صنعت موبایل و اختصاص ترافیک ۷۰ درصدی اینترنت به پخش ویدئو، ارائه ویدئوهایی با کیفیت ۴K یکی از زمینه‌های اصلی پروژه AT&T است.
 
طی ماه‌های گذشته شتاب توسعه نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی ۵G توسط شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی رو به افزایش بوده است اما اکثر این آزمایش‌ها تحت فرکانس‌های بالا (نظیر ۲۰ گیگاهرتز و..) انجام‌شده که چندان مناسب استفاده در فضاهای باز نبوده و نیاز به ایجاد زیرساخت‌های کاملاً جدیدی دارند.
از جمله معدود اپراتورهایی که موفق به انجام سناریو ۵G خارج از محیط آزمایشگاهی در شرایط واقعی وتحت فرکانس های پایین ۴٫۵ گیگاهرتز شده اند دوکوموی ژاپن بوده است.
 
 
 
فعالیت‌های تحقیقاتی شبکه ۵G در کشورهای مختلف  تا اگوست ۲۰۱۶
 
اولین اپراتور چه می‌کند!
 
رقیب اصلی AT&T در آمریکا، اپراتور Verizon است که ازجمله پیشگامان ارائه خدمات نوین مرتبط با حوزه بی سیم است، این شرکت خبر اجرای اولین تحقیقات میدانی ۵G در ایالات متحده را در ژوئن اعلام کرده بود. این شرکت در این زمینه تنها نبوده و شرکت‌های نوکیا، کوالکام، سیسکو، اریکسون،ال جی، اینتل و سامسونگ در این زمینه با ورایزن همکاری داشته‌اند.
ورایزن پیش‌ازاین وعده داده بود که اینترنت ۵G را زودتر از سایر اپراتورهای دیگر در جهان راه‌اندازی خواهد کرد.
 
با این حال تاکنون استاندارد رسمی رادیویی برای فناوری ۵G  تدوین‌نشده است؛ مشخص کردن مشخصات رادیویی و تعیین این چهارچوب‌ها، یک گام بسیار مهم برای نزدیک‌تر شدن به مرحله‌ تعیین مشخصات و دستور‌العمل‌های کلی اینترنت ۵G و راه‌اندازی این شبکه‌ است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.