اپراتورها

تلفن همراه

January 2, 2017
20:19 دوشنبه، 13ام دیماه 1395
کد خبر: 81846

راهکار اپراتور دوم موبایل برای انتقال مالکیت سیم‌کارت

مشترکان متعددی هستند که سیم‌کارتی را برای مدتها استفاده کرده‌اند، اما این سیم‌کارت به طور قانونی به نام آنها نیست و در صورتی که به هر دلیل دچار مشکل شود، فرد، دیگر قادربه پیگیری موضوع و استفاده مجدد از آن نخواهد بود.
 
بحث احراز هویت مشترکان موبایل مدتی است با جدیت بیشتر دنبال شده و در این زمینه هشدارهای متعددی داده شده است. اما در کنار افرادی که اطلاعات هویتی آنها به طور کامل در شبکه اپراتورها ثبت نشده افرادی هم هستند که ممکن است سیم‌کارتی را مورد استفاده قرار داده باشند که به نام آنها نیست.
 
به عنوان مثال در موارد مختلف ممکن است با فوت یک عضو خانواده، سیم‌کارت او توسط یکی دیگر از اعضای خانواده مورد استفاده قرار گیرد اما در صورتی که به هر دلیل این سیم‌کارت سوخته یا دچار مشکل شود برای فعالسازی مجدد آن بدون حضور مالک اصلی و مدارک شناسایی او راهی وجود نخواهد داشت.
 
از سوی دیگر، در گذشته در مقطعی از زمان از طریق برخی فروشگاه‌های غیر مجاز یا به طور مثال کیوسک‌های مطبوعات سیم‌کارت‌های فعال به فروش می‌رسید اما با توجه به اینکه مسئولیت هرگونه سوء استفاده از سیم‌کارت‌ها طبق قانون بر عهده مالک آن قرار دارد، مدتی است در این خصوص سختگیری‌ بیشتری لحاظ شده و جلوی این روند گرفته شده است. با این حال همچنان مشترکان متعددی در سطح جامعه وجود دارند که از گذشته خط تلفن همراه آنها به نام فردی غیر از خودشان ثبت شده است.
 
طبیعی است افرادی که طی این مدت به استفاده از سیم‌کارت‌هایی که به نام فردی غیر از آنهاست پرداخته اند اکنون ممکن است در زمینه احراز هویت دچار مشکلاتی شده و در پایان شماره‌ای که سالها از طریق آن با دیگران ارتباط داشته‌اند را از دست بدهند.
 
برای حل مشکل این دسته از مشترکان ایرانسل راهکاری در نظر گرفته و شرایطی فراهم کرده است که در صورت امکان مالکیت سیم‌کارت‌های مذکور تغییر کرده و به نام مشترکی که از آنها استفاده می‌کند ثبت شود.
 
بر این اساس  مشترکان می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات مشتریان ایرانسل از طریق تکمیل فرم‌های مربوطه درخواست خود برای تغییر مالکیت را ثبت کنند.
 
در چنین شرایطی به شرط آنکه شماره مذکور همچنان فعال بوده، حکم قضایی نداشته باشد و در گذشته نیز سابقه تغییر مالکیت برای آن ثبت نشده باشد این امکان وجود دارد که فرد با در دست داشتن سیم‌کارت و کارت ملی در دفاتر خدماتی به ثبت اطلاعات مربوط به خود(فرد استفاده کننده از سیم‌کارت) و  درخواست تغییر مالکیت بپردازد.
 
بدین ترتیب پس از طی دوره‌ای چند ماهه در صورتی که شکایتی صورت نگرفته و مالک اصلی خط درخواستی برای بازپس گیری آن نداشته باشد این امکان وجود دارد که مالکیت خط تغییر کرده و به نام فردی که به استفاده از آن می‌پردازد ثبت شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.