رگولاتوری

January 20, 2017
20:33 جمعه، 1ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82095

زیرساخت اعلام کرد: همکاری مشترک ایران و روسیه برای ساخت پردازنده بومی

ایران و روسیه برای ساخت و تولید پردازنده بومی به عنوان جایگزینی برای پردازنده های «اینتل» مذاکره کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ارتباطات زیرساخت، این مذاکره در چارچوب برنامه سفر دو روزه محمدجواد آذری جهرمی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به مسکو و دیدار با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی کشور روسیه صورت گرفته است.
 
این ملاقات در پی سفرهای اخیر وزرای ارتباطات دو کشور و به منظور پیگیری توافقات صورت پذیرفته انجام شد و طرفین به مرور آخرین پیشرفت های این توافقات پرداختند.
 
بر اساس توافقات دو وزیر، ۱۴ پروژه زیرساختی فناوری اطلاعات بین بخشهای خصوصی دو کشور در حال انجام است که در صورت اجرای کامل، زیرساخت مناسبی برای توسعه کسب و کار در فضای مجازی کشور و افزایش اشتغال برای متخصصین این حوزه در کوتاه مدت ایجاد خواهد شد.
 
معاون وزارت ارتباطات کشورمان در این دیدار با اشاره به اقدامات موفق روسیه در حوزه سایبری و کارآفرینی ، خواستار بهره گیری از این تجربیات در ایران شد.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ میلیون کاربر اینترنت در ایران فعال هستند و نیاز به خدمات رسانی ارتباطی و استفاده از فناوریهای اطلاعاتی دارند، گفت: این حوزه ها می تواند در ایران چندصد هزار فرصت شغلی ایجاد کند. به نحوی که در سه سال گذشته ۱۲۳هزار شغل در این بخش عملیاتی شد.
 
آذری جهرمی بر لزوم ارائه خدمات بومی برای جذب بیشتر کاربران ایرانی و افزایش اشتغالزایی در کشور با بهره گیری از پتانسیلهای این بخش تاکید کرد و ادامه داد:با توجه به تجربیات کشور روسیه در بومی سازی محصولات فناوری، می توان از تجربیات این کشور برای بومی سازی فناوریهای اطلاعاتی بهره برد.
 
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: سرویس های مرتبط خدمات رسان روسی نیز می توانند در بازار ایران حضور یابند و ما نیز از این فرصت برای ایجاد شغل بهره خواهیم گرفت.
 
در این ملاقات پس از ارائه گزارشی از سوی آذری جهرمی و تبیین مشکلات اجرایی پیش رو، وزیر ارتباطات روسیه با اشاره به اهمیت روابط دو جانبه بر رفع موانع موجود و پیگیری آنها تاکید کرد
 
نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی با تاکید بر علاقه مندی این کشور برای اجرای هرچه زودتر توافق های صورت گرفته با ایران، امکان همکاری با ایران برای تولید پردازنده رایانه ای روسی «البروس» را به عنوان جایگزین بومی پردازنده «اینتل» مطرح کرد.
 
وی با اشاره به برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های روسیه در حوزه برنامه های پرکاربرد نرم افزاری موبایل، اینترنت، رایانه، کنترل و مدیریت بانک های اطلاعاتی گفت: در حال جایگزینی پردازنده های «البروس» به عنوان تولید ملی با نمونه های غربی (اینتل) هستیم و می توانیم این فناوری را به ایران هم منتقل کنیم تا برای جایگزینی استفاده شود.
 
نیکیفروف اجرای این طرح را نیازمند تعیین و معرفی طرف ایرانی برای تشکیل شرکت مشترک روسی-ایرانی دانست و از معاون وزارت ارتباطات خواست که نقش حمایتی ایفا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.