اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

February 8, 2017
19:30 چهارشنبه، 20ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82315

معاون وزیر ارتباطات: اتصال 170 شهر به شبکه فیبرنوری در اولویت دولت است

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: تا پایان دولت یازدهم، برنامه اتصال 170 شهر به شبکه فیبرنوری عملیاتی و نهایی می شود.
 
محمدجواد جهرمی امروز سه شنبه 19 بهمن ماه، در شهرستان سرخه استان سمنان گفت: اتصال 170 شهر کشور به شبکه فیبرنوری با اجرایی شدن گام های مختلف طرح نور 2 در دولت یازدهم برنامه‌ریزی شده است و تا پایان این دولت به طور قطع اجرایی می شود.
 
وی با بیان اینکه استفاده از شبکه فیبر نوری نیازمند برخی فناوری هایی است که به توسعه شبکه انتقال و آی. پی متکی است، گفت: بنا داریم زمینه ایجاد فناوری های لازم برای بهره برداری کامل از شبکه فیبرنوری نیز در دولت تدبیر و امید رقم بخورد که زمان بر است و در دولت بعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور با اشاره به اینکه نقاط حضور در شبکه فیبرنوری در مجموعه زیرساخت کشور 66 نقطه بود، ادامه داد: با اجرای طرح های مختلف به ویژه طرح های اخیر، اکنون ظرفیت کامل بهره برداری از شبکه فیبرنوری به 104 نقطه رسیده است و در این نقاط اکنون ارایه خدمات می شود.
 
جهرمی با تاکید بر تکمیل اتصال 170 شهر کشور به شبکه فیبرنوری در دولت تدبیر و امید ، گفت: 104 شهر اکنون ارایه خدمات می شود و ایجاد قابلیت ارایه خدمت به تمام شهرهای مدنظر بنا بر برنامه ها تا پایان سال 1397 ممکن خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 400 شهر کشور از اینترنت نسل چهارم تلفن همراه برخوردار هستند، ادامه داد: ارایه نسل سوم و چهارم اینترنت تلفن همراه از سوی اپراتورهای تلفن همراه در کشور اجرا می شود که بنا بر صرفه اقتصادی این اپراتورها اقدام به ارایه این طرح می کنند.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور افزود: تا پایان دولت یازدهم تمام شهرستان های کشور به نسل سوم اینترنت تلفن همراه متصل خواهند بود و پیش بینی می شود تا پایان دولت تدبیر و امید بیش از 60 درصد شهرها نیز به اینترنت نسل چهارم تلفن همراه متصل شوند.
 
وی ادامه داد: نکته درباره نسل چهارم اینترنت تلفن همراه این است که کاربر برای استفاده از این خدمت نیازمند داشتن دستگاه تلفن همراه یا تبلیت با قابلیت این فناوری است و این مساله در شرایط کنونی بازار این تجهیزات، قدری حرکت اپراتورها را برای سرمایه گذاری و تجهیز شهرها به اینترنت نسل چهارم تلفن همراه کُند و آنان را محتاط کرده است تا بین سرمایه گذاری و درآمد برای آنها توازن ایجاد شود، در هر حال به نظر می رسد این مساله اکنون در کشور شتاب لازم را دارد.
 
جهرمی با اشاره به رقابت قیمت ارایه خدمات مختلف بین اپراتورهای تلفن همراه، گفت: نظارت بر این رقابت ها و قیمت ها وظیفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، ولی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با آنچه به سود کاربر و مشترک نهایی باشد موافق است و این رقابت را مثبت می بینیم تا نظام قیمت ها به سمت مصرف کننده نهایی برود.
 
وی با تاکید بر اینکه با قیمت شکنی(دامپینگ) در رقابت قیمت ها بین اپراتورهای تلفن همراه موافق نیستیم، تصریح کرد: زمانی سیم کارت تلفن همراه 2 میلیون تومان بود ولی امروز با 5 هزار تومان شهروندان می توانند مالک سیم کارت شوند، از این تغییر هم مصرف کننده، هم بنگاه اقتصادی راضی هستند زیرا کاهش قیمت همیشه با افزایش بازار همراه است، از سویی، فرآیند قیمت شکنی یا دامپینگ یعنی کاهش قیمت ها به سمتی می رود که ضرر بنگاه های اقتصادی را به همراه دارد که مطلوب وزارت ارتباطات نیست و مشترکان هم سودی از آن نمی برند.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور تاکید کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطابق با قانون جاری کشور با فرآیند دامپینگ برخورد می کند، ولی رقابت قیمت مساله ای مطلوب است زیرا هم به سود مصرف کننده و هم بنگاه اقتصادی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.