اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 14, 2017
8:49 سه شنبه، 26ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82406

پس از ۵ سال؛ از لوگوی رسمی نسل پنجم تلفن همراه (۵G) رونمایی شد

اگرچه این موضوع مشخص بوده است که نسل بعدی شبکه‌های موبایل، ۵G نام دارد اما سازمان استانداردسازی و پروژه مشارکتی ۳GPP که متولی استانداردسازی شبکه‌های تلفن همراه است، تاکنون به طور رسمی این موضوع را عنوان نکرده بود.
 
 
اکنون ۳GPP به طور رسمی اعلام کرده است نسل بعدی شبکه‌های مخابراتی موبایل، ۵G نام دارد!
این موسسه همچنین از لوگوی این شبکه نیز رونمایی کرد که عبارت ۵G با امواج سبزرنگ است. این لوگو به لوگوی شبکه‌های موبایل LTE Advanced Pro بسیار شبیه شده است. البته، از نظر تایپوگرافی متفاوت از لوگوهای استانداردهای LTE است و به راحتی قابل تشخیص است.
 
اما آن‌سوی ماجرا هنوز خبری از مشخصات و جزئیات استاندارد ۵G نیست و احتمالا می‌بایست تا سال ۲۰۱۸ که زمان اعلام فاز اول مشخصات ۵G است صبر کرد؛ هرچند در بسیاری از نقاط دنیا، شبکه‌های ۵G به طور آزمایشی کار می‌کنند اما هنوز یک استاندارد مشترک و نهایی‌شده تدوین نشده است؛ به عنوان مثال، کماکان این مسئله مشخص نیست که شبکه‌های ۵G دقیقا در کدام طیف‌های فرکانسی عمل می‌کنند. [منبع]
 
در حال حاضر گروه‌های کاری مرتبط در حال کار بر روی استانداردسازی و تعریف الزامات کلیدی، از جمله موارد زیر هستند:
 
نرخ اوج (peak data rates) ارسال داده ۱Gbps تا ۱۰Gbps
۱۰۰Mbps cell edge data rate (mobile data speeds)
میزان تاخیر  یک میلی‌ثانیه‌ای انتها به انتها (latency: متوسط زمان رفت و برگشت پکت های ارسالی در شبکه)
پشتیبانی از افزایش ۱۰۰۰ برابری پهنای باند در واحد سطح
پشتیبانی از افزایش ۱۰ تا ۱۰۰ برابری تعداد تجهیزات متصل
کاهش ۹۰ درصدی در مصرف انرژی شبکه
بهبود پوشش دهی با هدف گذاری پوشش ۱۰۰ درصدی
 
 
پیش زمینه نسل پنجم موبایل به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد، در ابتدای آن سال، اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را جهت توسعهٔ تیم ارتباطات بین‌المللی حوزه موبایل (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و پس ازآن (IMT-2020) آغاز کرد، در نتیجه رسماً یک مسابقهٔ جهانی برای تعیین نسل پنجم (۵G) شبکهٔ موبایل آغاز شد.
 
سال گذشته میلادی نیز گروهی از بزرگان صنعت مخابرات شامل اپراتورهای بزرگ مخابراتی اروپایی شامل Ericsson، Telefonica، Orange ،Nokia، Vodafone، Deutsche Telekom، BT و.. به‌صورت مشترک، بیانیهٔ مبسوط درباره قصد خود از راه‌اندازی نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) تا سال ۲۰۲۰ ارائه کرده‌بودند.
 
برنامهٔ این گروه در یک دستور کار هفت‌صفحه‌ای، شامل جزییات راه‌اندازی نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی در اتحادیه اروپا منتشرشده است.
 
طبق این بیانیه، “راه‌اندازی تجاری شبکه ۵G نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌ به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های جدید است؛ همچنین دسترسی به طیف فرکانسی جدید و همکاری نزدیک بین متصدیان صنعت مخابرات (اپراتورهای مخابرات، اپراتورهای تلفن همراه، اپراتورهای ماهواره، و ارائه‌دهندگان زیرساخت و تجهیزات موردنیاز) از پیش‌نیازهای اساسی است.
 
در برنامه ریزی بر روی نسل پنجم ، به‌جای افزایش سرعت اتصال اینترنت، بر ظرفیت بیشتر نسبت به نسل چهارم هدفگذاری شده است، که اجازه تعداد بیشتر کاربران ارتباطات باندپهن سیار را می‌دهد.
همچنین، هدف عملیاتی دیگر، بهبود پشتیبانی از ارتباطات ماشین به ماشین (M2M)، واینترنت اشیاء (IoT) با هزینه , مصرف باتری کمتر و تأخیر کمتر از نسل چهارم می‌باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.