لبه تکنولوژی

February 20, 2017
9:37 دوشنبه، 2ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82471

ساخت ربات پیشخدمت ویژه رستوران/ راه اندازی اولین مجتمع رباتیک

محققان دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت ربات های خوش آمدگو و سرویس رسان شدند که از این ربات ها می توان در یک رستوران استفاده کرد.
اسماعیل مهرابی، فارغ التحصیل رباتیک از دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با مهر در خصوص پروژه طراحی و ساخت ربات خوش آمدگو و سرویس رسان که قرار است در یک مجتمع رباتیکی حضور یابند، اظهار داشت: نزدیک یک سال است این پروژه ملی و تکنولوژیک در زمینه رباتیک را آغاز کردیم.
 
وی افزود: قرار است در آینده‌ای نزدیک، اولین مجتمع رباتیکی ایران و یکی از بهترین مجتمع های هوشمند دنیا را راه اندازی کنیم که در آن تعدادی ربات شامل ربات‌ خوش آمدگو و سرویس رسان با تعامل با انسان به آنها سرویس رسانی می کنند.
 
به گفته مهرابی، این ربات ها دارای حس شنوایی بوده و از قابلیت تعامل با انسان بهره می برند و می توانند به چند زبان زنده دنیا صحبت کنند.
 
این محقق با تاکید بر اینکه طراحی این ربات بومی بوده است، خاطر نشان کرد: قرار است طی چند ماه آینده و در سال جدید، اولین مجتمع رباتیکی ایران را راه اندازی کنیم.
 
وی افزود، روند سفارش در این مجتمع بصورت مدرن و تکنولوژیک بوده و ثبت سفارش‌ از طریق تبلت های روی میزها انجام می شود و پرداخت هزینه نیز می تواند به صورت الکترونیکی و آنلاین باشد.
 
وی با بیان اینکه این مجتمع با بیش از چند ربات می تواند سرویس ارائه کند، گفت: برای حرکت این ربات ها هیچ مسیری مشخص نمی شود و یکی از چالش های مهم رباتیک در سطح جهانی همکاری و تعامل ربات ها با یکدیگر است، به گونه ای که با هم برخوردی نداشته باشند و ما موفق به پیاده سازی این مهم شده ایم. اکنون ربات ها بدون داشتن مسیر قبلی به درستی راه خود را برای رسیدن به مقصد طی می کنند.
 
 
وی خاطر نشان کرد: یکی از خصوصیات این ربات ها هوشمند بودن است و با انسان ها به خوبی تعامل دارند. این ربات ها با انسان ها حرف می زنند، می توانند حس خوشحالی و یا ناراحتی را توسط چهره خود به انسان منتقل کنند و درنهایت حس یک همزیستی جدید و دوست داشتنی را القا کنند.
 
وی با بیان اینکه در کشورهایی مثل چین، سنگاپور، مالزی، انگلیس، آمریکا و… فست فود های الکترونیکی و رباتیکی وجود دارد، عنوان کرد: اکثر ربات های خارجی روی خطوط مشخصی مسیریابی و حرکت می کنند و هیچ تعاملی با انسان ندارند در صورتیکه ربات های ما مسیر بهینه برای حرکت را توسط الگوریتم های هوشمند انتخاب میکنند.
 
در حدود یک سال است که فاز تحقیقاتی این پروژه توسط شرکت آینده رباتیک سبز آرسام در دانشگاه امیرکبیر آغاز شده است و به زودی شاهد ارائه آن در سطح عمومی خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.