اپلیکیشن

تلفن همراه

February 24, 2017
19:56 جمعه، 6ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82528

اسنپ‌ها انحصار را شکستند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از بین بردن انحصار مهمترین ویژگی کسب و کارهای نوین اینترنتی از جمله اسنپ است، گفت: کنار گذاشتن تمرکز گرایی منجر به عادلانه شدن درآمدها و اشتغال زایی می شود.
 
داود چراغی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران پویا؛ با اشاره به حواشی اخیر پیش آمده در خصوص کسب وکارهای  اینترنتی خرد گفت: اکثر اتحادیه های سنتی، سالیان متمادی است که به افراد جدید مجوز نمی دهند و عملا به عاملی برای افزایش درآمدهای عده ای خاص تبدیل شده اند. به عنوان مثال در حال حاضر 1600 واحد آژانش تاکسی در تهران فعالیت می کنند که شرایط ایجاد و گرفتن جواز جدید بسیار دشوار است. در واقع از این مسیر نه منافع رانندگان بلکه منافع عده ای خاص تامین می شود.
 
استاد موسسه پژوهشهای بازرگانی با بیان  اینکه قوانین و مقررات در همه کشورها با توجه به منافع همه مردم تدوین می شوند و فرایند عرضه و تقاضا نیز با توجه به همین منافع عمومی شکل گرفته است، گفت: ورود فناوری های جدید منجر به خدمات بیشتر با هزینه کمتر برای مردم می شود در واقع منافع عمومی را تامین می کنند و بر همین اساس مقاومتها  در برابر آن افزایش یافته است.
 
چراغی ادامه داد: کسب و کارهای سنتی در کنار اینکه باید خود را با فناوری های نوین هماهنگ کرده، بایستی با ارائه خدمات بیشتر، هزینه هایی را که به مردم تحمیل می کنند را کاهش دهند در غیر این صورت در فضای جدید امکانی برای ادامه حیات آنها وجود ندارد و سیستم عرضه و تقاضا به صورت خودکار آنها را حذف خواهد کرد.
 
به گفته چراغی، نکته مهم درباره این کسب و کارهای نوین، کاهش هزینه ها از طریق بهینه کردن امور در کنار کنترل موارد امنیتی است.
 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد، به جای اینکه تنها 1600 واحد صنفی درامد ثابتی داشته باشند بهتر است با ایجاد فضای بیشتر امکان ورود مردم به این عرصه ها را ایجاد کنیم تا با کاهش هزینه ها برای مردم زمینه اشتغال زایی بیشتر را فراهم کنیم.
 
چراغی ادامه داد، بر اساس مطالعاتی که در کشورهای هند و چین انجام شده، مشخص شده است که ایجاد فضاهای نوین اینترنتی، کسب و کارهای خرد را ازبین نبرده  بلکه تنها منجر به از بین رفتن انحصار شده است.
 
استاد موسسه پژوهشهای بازرگانی با اشاره به اینکه دولت با فراموش کردن کسب و کارهای کوچک که 25 درصد تولید ملی را  تشکیل می دهد زمینه ایجاد سودهای انحصاری را فراهم کرده است، گفت: باید در قوانین تغییراتی ایجاد شود تا در ضمن کنار زدن انحصار، جلوی ورود احاد مردم به کسب و کارهای جدید را نگیریم.
 
چراغی تصریح کرد، با از بین بردن انحصار در اصناف به نظر بنده امکان ایجاد سه میلیون شغل جدید وجود دارد و این نکته ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد. از سوی دیگر وظیفه اصلی دولت ایجاد رقابت است در جایی که رقابت وجود دارد یعنی اقتصاد شکل گرفته و در جایی که انحصار حاکم است یعنی قواعد علم اقتصاد در آن وجود ندارد و دولت باید به ان ورود کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.