تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 1, 2017
22:00 چهارشنبه، 11ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82637

حکیمی: مجوزهای موبایل pos سال آینده قطعی میشود/ زیرساخت پرداختهای همراه پی ریزی شد

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از ارایه مجوز و تامین زیرساخت های موبایل POS و پرداخت الکترونیکی موبایل به موبایل خبر داد.
 
مسعود رحیمی مدیر کل اداره نشر و ریال بانک مرکزی در نشست صبح امروز مدیران بانک مرکزی به حجم مبادلات روزانه در شبکه شتاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در هر روز حدود ۱۶۰ میلیون تراکنش در شبکه شتاب و شاپرک ثبت می‌شود که میزان موفقیت تراکنش‌ها به حدود ۹۹.۵ درصد رسیده است.  با توجه به افزایش مبادلات در روزهای پایانی سال احتمال افزایش تراکنش‌ها تا ۲۰۰ میلیون در روز وجود دارد و دور از ذهن نیست.
 
وی با اشاره به روش نوین بانکداری الکترونیک اظهار کرد: در این روش بانکداری به دلیل انطباق با محیط زیست و گردش بالا در قیاس با ابزارهای سنتی مانند اسکناس و همچنین کاهش قیمت تمام شده ،خدمتی بزرگ به بانکداری خواهدبود.
 
رحیمی از تمهیدات جدید بانک مرکزی برای رفع مشکل زیاد شدن مراجعه حضوری مردم به شعبات بانک ها در ایام پیش رو گفت و اظهار کرد: بانک مرکزی به 2 دلیل علاوه بر تمهیداتی که در طی سال برای تامین اسکناس به طور مستمردارد، تدابیر خاصی برای ایام پایانی سال در نظر گرفته است، اول اینکه  مردم در این ایام با مشکلات کمی نقدینگی مواجه هستند و معمولا بیشتر به شعب بانکها مراجعه می کنند و دوم بحث تامین پول نو و اصطلاحا اسکناس تا نخورده است که این کار از ابتدای اسفند ماه آغاز شد.
 
وی افزود: برای شهرستانها و استانها 9هزارمیلیارد ریال و برای تهران 7هزار میلیارد ریال اسکناس نو تخصیص داده ایم که این مبلغ در استانها توزیع شده است و قرار است با هماهنگی و مدیریت ناظران محترم پولی و با اطلاع رسانی محلی در هر استانی از 21 اسفند ماه  این کار را انجام دهیم.
 
60 شعبه منتخب در ایام عید فعال هستند 
 
این مقام مسوول بانک مرکزی باعنوان شعبات منتخب توزیع اسکناس تصریح کرد: در تهران با 60 شعبه منتخب از بانکهای ملی ،ملت ،صادرات ، اقتصاد نوین، سینا ، پست بانک و سپه هماهنگیهای لازم انجام شده  و از 21 اسفند ماه، کار توزیع خود راشروع خواهند کرد و در تاریخ 15/ 12 / 95 (یکشنبه هفته آتی ) مشخصات و اطلاعات کامل این شعب هم در تارنمای بانک مرکزی و بانکهای مذکور قرار می گیرد.
 
رحیمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در ایام پایانی سال به طور متوسط حدود 162 میلیون تراکنش در شبکه های شتاب و شاپرک داریم حدود 90 میلیون تراکنش در شاپرک  و حدود 70 میلیون تراکنش در مرکز شتاب در روز های اخیر ثبت شده که پیش بینی ما بر این است که تا رسیدن به روزهای پایانی سال این میزان نیز افزایش یابد.
 
این مدیربانک مرکزی با بیان اینکه ثبت رکورد 200 میلیون تراکنش در روزهای پایانی سال را داشته ایم اذعان کرد: خوشبختانه وضعیت شبکه تاکنون وضعیت پایداری بوده که امیدواریم تا پایان سال نیز ادامه یابد ضمن اینکه درصد تراکنشهای موفق ما که در سالهای گذشته در این ایام حدود 90 درصد بود اکنون به 99.5  تا 99.8  افزایش یافته است.
 
وی افزود: امسال نیز نسبت به سال گذشته برای بانکهای متقاضی سقف برداشت از خودپردازها را افزایش خواهیم داد که ممکن است این میزان 400 و یا 500 هزار تومان باشد.
 
قول مساعدت رییس جمهور برای ایجاد زیر ساخت پرداخت همراه 
 
در ادامه این نشست حکیمی مدیر کل فناوری و ارتباطات بانک مرکزی در جواب سوال خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیکی مبنی بر اینکه  برخی از شرکتهای psp برای ارایه موبایل pos در انتظار تاییدیه بانک مرکزی هستند ، برای ایجاد قوانین در این زمینه چه کرده اید ، گفت:یکی از مسائلی که با حضور رییس جمهور محترم نیز رونمایی شد ،بحث زیر ساخت پرداخت همراه بود ، که در آن دو تکنولوژی مختلف  در نظر گرفته شد ، تکنولوژی اول تراکنش تلفن همراه به پایانه فروش فیزیکی است ، اینکه که  شما کارت هایتان را در گوشی تلفن همراه شبیه سازی کرده  و برای استفاده از این فناوری نیازی به حمل فیزیکی کارت نداشته باشید و بتوانید از آن در طول روز استفاده کنید.
 
وی افزود: نکته دوم که بسیاری از بانک ها فعالیتشان را تازه شروع کرده اند وحجم تراکنش های آن ها نیز رو به افزایش است  پرداخت های تلفن به تلفن یا موبایل به موبایل است که در این مورد نیزهم زیرساخت آن آغاز شده است و هم اینکه سرویس آن توسط برخی بانک ها در حال ارائه است و انتظار داریم در اوایل سال آینده رشد قابل توجهی را با توجه به افزایش زیر ساخت ها پیدا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.