فناوری اطلاعات

March 1, 2017
22:52 چهارشنبه، 11ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82645

نشست خبری رونمایی از لانچر کودک گروه رسانه‌ای نبات

در نمایشگاه مطبوعات امسال و در بخش کودک و نوجوان، گروه نشریات نبات عنوان برتر را به خود اختصاص داد. هم اکنون این گروه با همراهی تیمی با سالها تجربه و دانش اندوزی و با استقبال فوق العاده مخاطبین توانسته با چاپ مجلات تخصصی و دارای رده بندی سنی، به اذعان صاحب نظران این حوزه موفق ترین نشریه کاملا خصوصی ایران باشد.
 
تمام تلاش گروه نشریات نبات این است که خواندن و فکر کردن جزو لذت ها و سرگرمی های روزانه بچه ها باشد. آمارهای میدانی نشان می دهد مخاطب نبات حداقل روزی یک ساعت با مجله خود مشغول است و این یعنی، این گروه موفق بوده تا در بخش کوچکی از جامعه رشد فرهنگ مطالعه ایجاد کند، ولی مدیران این گروه، براین باورند که این جریان، این حرکت و این شور و اشتیاق، بدون حمایت رسانه های دغدغه مند، بدون حمایت خبرنگاران و قلم به دستان فرهیخته و مهم تر از آن، بدون حمایت رسانه ملی، قادر نخواهد بود جامعه مخاطب خود را افزایش داده و درواقع هنگامی این حرکت، تاثیر ملی خواهد داشت که حمایت رسانه ها را همراه خود داشته باشد.
 
برای آشنایی بیشتر با فعالیت ها، اهداف و برنامه های گروه نشریات نبات، پای صحبت مجتبی سادات مدیر گروه مجلات نبات نشستیم تا با طرح سئوالاتی چون: چرا نبات؟ چرا کودک؟ چرا مجله؟ و فراتر از آن، چرا اپلیکیشن؟ و چرا فضای مجازی؟ از یک سو با این گروه، آثار آن و دلمشغولی های شان بیشتر آشنا شده و از سوی دیگر به سهم خود قدمی هرچند کوچک در راستای اعتلای جایگاه مطبوعات و نشریات بخش کودک و نوجوان برداشته و فضای بیشتری به معرفی تلاشگران این عرصه مهم فرهنگی اختصاص داده باشیم.
 
وی با اشاره به این موضوع که سالها با دانش آموزان مختلف و در مدارس مختلفی دولتی، غیر انتفاعی و تیزهوشان با همه طیف دانش آموز به عنوان معلم، مشاور تحصیلی سروکار داشته و تالیفاتی هم کرده، گفت: متاسفانه دانش آموزان ما در مدارس زندگی کردن را نمی آموزند و مهارت تفکر را یاد نمی گیرند و مهارت حل مساله را هم نمی دانند، البته ممکن است چند مساله درسی را حل کنند، ولی مفهوم مهارت حل مساله چیز دیگری غیر از حل یک مساله درسی است. این که، صورت یک مساله، مشکل و سوال را درست بفهمیم و تحلیل کنیم و بدانیم چه چیزی مورد سوال است. استراتژی حل مساله چیست و سعی و خطا یعنی چه؟ و در ادامه کشف و شواهد چیست؟ تفاوت استدلال و استقراء درچیست؟
 
مدیر گروه مجلات نبات معتقد است که مشکلاتی در قسمت مهمی از جامعه کودک و نوجوان ما دیده می شود، کودکان ما فلسفه نمی آموزند و در حال از دست دادن ارزش های مهم انسانی، ایرانی و اسلامی هستند و در نهایت خروجی موجود در جامعه در تفکر تعداد بسیار زیادی از جوانان، انسانی است که به راحتی تحت تاثیر عوامل خارجی قرار گرفته و تفکرات دیگران را بدون تحلیل می پذیرد، بدون تحلیل رد می کند و یا بدتر از آن هیچ واکنشی ندارد و منفعل است.
 
مجتبی سادات ادامه داد: معتقدم مشکل در درون فرد است. نوع تفکر اوست که باید تغییر کند. باورها، عزت نفس، اعتماد به نفس و خودباوری اوست که باید بازسازی شود. باور من به عنوان یک معلم این است که نباید منتظر دیگران بمانم. هر کدام از ما در این خلقت نقشی داریم. باید نقش درست خود را بیابیم و آن را درست بازی کنیم. به موانع توجه کنیم و ولی آن ها را سد راه ندانیم. در واقع با این نگاه تصمیم گرفتم انرژی و تلاش خود را معطوف به حوزه ای کنم که آینده کشور را می سازد. کودکان را وادار به فکر کردن کنم. کاری کنم که فکر کردن، پرسیدن، کنجکاوی و کنکاش برایشان هیجان انگیز و جذاب شود. پس از سالها تدریس و تالیف کتاب های فیزیک، مطالعات شخصی خود را در حوزه کودک شروع کردم و به لطف خدا در این راه از همراهی تیمی فوق العاده پرانگیزه و توانمند هم برخوردار شدم.
 
وی افزود: با این ذهنیت که دنبال کردن برای کودک جذاب است و مجله می تواند با تنوع محتوای خود طیف وسیعی از مخاطبین را در برگیرد و سلیقه های مختلف را پاسخ دهد، تصمیم به تولید مجله کودک گرفته شد، چرا که انتظار و مجله می توانست فرآیند برندینگ را به خوبی انجام دهد، البته کار بسیار سخت و پراسترسی بود و هست. بر خلاف تصور همگانی، تولید مجله کودک بسیار تخصصی و دشوارتر از مجله بزرگسال است. ایده اصلی نبات در غیرمستقیم بودن آموزش هاست.
 
به اعتقاد ما می توان مفاهیم ارزشمند اخلاقی، انسانی، ایرانی و اسلامی و انواع مهارت های دهنی و تفکری را از طریق بازی و سرگرمی، داستان و شعر و کاملا کودکانه و با زبانی متناسب با سن کودک به او منتقل کرد. به همین دلیل یک جمله زیبا از شهید دکتر بهشتی همواره سرلوحه کار ماست: « تربیت از جایی که مربی دوست دارد، شروع می شود و به جایی که مربی می خواهد، ختم می شود.»
 
مدیر گروه مجلات نبات از شروع تولید مجلات از تیرماه 1390 با همراهی تیمی دارای سالها تجربه و دانش اندوزی گفت و ادامه داد: با استقبال فوق العاده مخاطبین، مشخص شد که مسیر طی شده درست است و چاپ مجلات تخصصی و دارای رده بندی سنی، در دستورکار گروه نشریات نبات قرار گرفت.
 
هم اکنون این مجلات شامل "نبات کوچولو" برای 3 تا 6 ساله ها دارای 16 صفحه بخش تخصصی و بازی های فکری و مهارتی، "نبات" برای 7 تا 12 ساله ها دارای 16 صفحه بخش تخصصی و بازی های فکری و مهارتی و "حیوانات شگفت انگیز" برای 3 تا 13 ساله ها هستند، البته ماهنامه جدید "نی نی نبات" برای 1 تا 3 ساله ها هم برای نخستین بار در ایران چاپ شد که اولین شماره آن، چند روز آینده ارائه می شود. برای تولید این مجله، هیچ درختی قطع نمی شود چون از کاغذ مخصوصی تولید می شود. "نی نی نبات" ضد آب است و کودک می تواند حتی در حین استحمام و آب بازی آن را همراه داشته باشد. پاره نمی شود، لبه های آن گرد شده و دست کوچولوها را هم نمی برد.
 
سادات تاکید کرد که تمام تلاش ما این است خواندن و فکر کردن جزو لذت ها و سرگرمی های روزانه بچه ها باشد و در ادامه وارد بحث اپلیکیشن و فضای مجازی شد و گفت: نبات به عنوان یک مجموعه خلاق و پیشرو همیشه تلاش کرده با استفاده از اتاق فکر متفاوت و بروز خود، عرصه های دیگر محتوا را رصد کرده و با استفاده از ابزارهای نوین، الگویی برای هم صنف های خود باشد و بتواند نقش پیشقراولی را به خوبی ایفا کند. مستندات حاکی از موفقیت قطعی نبات در این زمینه دارد.
 
نبات طراحی اولین اپلیکیشن خود را در بهمن سال 1391 شروع کرد و با افتخار اولین مجله کودک در دنیاست که فروردین 1392 نسخه IOS اپلیکیشن خود را در سایت اپل ارائه کرد و در اسفند همان سال موفق به دریافت افتخار نرم افزار برگزیده جشنواره رسانه های دیجیتال شد. دومین مجله کودک دنیا که اپلیکیشن مجله خود را تولید کرد یک مجله انگلیسی بود و سومین یک مجله آمریکایی که به ترتیب در تابستان و پاییز همان سال، اپلیکیشن های خود را ارائه نمودند.
 
وی ادامه داد: تا کنون 6 نسخه از این اپلیکیشن ها ارائه شده و تا تابستان آینده 50 اپلیکیشن دیگر نبات که مراحل نهایی تولید را می گذرانند، وارد بازار می شوند. این اپلیکیشن ها با هدف تولید محتوای سالم، مناسب سن مخاطب، بومی و کارشناسی شده جهت پرکردن اوقات فراغت کودکان و دور شدن از فضاهای مجازی ناسالم و نامناسب جامعه، خانواده ها و کودکان ارائه می شوند، اما گام دیگر نبات در امر نوآوری، استفاده از نرم افزار واقعیت افزوده بود که برای اولین بار در مجلات کودک ایران در تابستان 1393 اتفاق افتاد. به لطف خدا این ابزار باعث علاقمندی بیشتر بچه ها به مجله نبات شد و تعدادی از مجلات کودک دیگر نیز به تبعیت این موفقیت، چند ماهیست که استفاده از این نرم افزار را شروع کرده اند.
 
با استفاده از این ابزار، مجله نبات تبدیل به نشریه ای خواندنی و شنیدنی شد. بازخورد های این موضوع منتج به تولید مجله جدید حیوانات شگفت انگیز گردید که تقریبا تمام صفحه های آن پر از فیلم زندگی حیوانات بوده و به شدت مورد استقبال بچه ها قرار گرفته است.
 
مدیر گروه مجلات افزود: با پیدا کردن یک شریک تجاری فوق العاده توانمند در حوزه پلت فرم های یکپارچه با تجربه پروژه های بزرگ ملی و سازمانی، محصولی منحصر به فرد شکل گرفت که طراحی آن از اوایل سال 94 شروع شد و ثمره این همراهی و همدلی، لانچر دنیای شیرین نبات است. یک اپلیکیشن خاص که برای تقریب به ذهن مخاطبین، به آن نام سیستم عامل مجازی تخصصی کودک داده ایم. این محصول پاسخی کامل و جامع است به نیاز جامعه برای داشتن یک فضای امن مجازی، تخصصی، کارشناسی شده، دارای رده بندی سنی محتوا با مفاهیم غنی ایرانی و اسلامی و البته با تکیه بر روش های غیر مستقیم آموزشی که افق راه تولید محتوای مجلات نبات است.
 
وی بر این باور است که این محصول رفتار صحیح در شبکه های اجتماعی را به مرور و در طولانی مدت به کودک می آموزد، به والدین توانایی کنترل و نظارت برمحتوا و بازی های مورد استفاده کودک را  می دهد. آنها می توانند در راستای آموزش سبک زندگی اقتصادی صحیح، به کودک خود پول توجیبی مجازی بدهند تا بتواند به درستی از ان استفاده کند. در کنار آن، زمان استفاده از ابزار را تعریف کرده و در نهایت گزارش از تمام بخش ها بگیرد. این اتفاق یعنی والدین می توانند پس از نصب این محصول، تبلت یا گوشی خود را با اطمینان خاطر در اختیار کودک قرار دهند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.