اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 4, 2017
16:08 شنبه، 14ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82664

از کم‌فروشی تا تاثیرات شبکه ملی اطلاعات در ارزانی اینترنت

مدیرعامل یک شرکت بزرگ در زمینه ارائه‌ خدمات وایمکس و TD-LTE، درباره کم‌فروشی اینترنت گفت: محاسبه مصرف دیتا امری دشوار است و به نظر می‌رسد در موارد متعدد مشترکانی که از کم‌فروشی اینترنت گلایه دارند به نوعی احساسی با قضیه برخورد می‌کنند.
 
حسین ریاضی در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه‌ی توضیحاتی درباره تاثیرات شبکه ملی اطلاعات در سرعت و قیمت دسترسی به اینترنت پرداخت و اظهار کرد: با اجرای فازهای اول و دوم شبکه ملی اطلاعات به دلیل سهولت دسترسی مردم به محتوای ویدئویی و تصویری، مصرف پهنای باند در کشور نیز افزایش پیدا کرده است.
 
وی ادامه داد: به این ترتیب مردم با سهولت بیشتری می‌توانند به محتوای داخلی دسترسی پیدا کرده و ابزار بهتری برای دسترسی به ترافیک اینترنت و دیتا دارند. براین اساس با اجرای این دو فاز، مصرف دیتای خانگی و سازمانی با رشد قابل توجه‌ای مواجه شده و سادگی و سهولت دسترسی باعث می‌شود ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی قیمت‌های خود را کاهش دهند. چرا که اکنون مشترکانی با مصرف چند برابری دیتا روبرو هستیم.
 
مدیرعامل این شرکت ارائه‌کننده خدمات وایمکس و LTE ادامه داد: نکته دیگر آنکه در حوزه ارتباطات سازمانی هم تحولاتی صورت گرفته و با اجرای فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، سازمان‌های زیادی به این شبکه متصل شده‌ و دیگر نیازی نیست برای برقراری ارتباط داخلی از مسیرهای بین‌الملل بهره گرفته شود.
 
تأثیر شبکه ملی اطلاعات در ارزانی اینترنت
 
ریاضی در ادامه صحبت‌های خود، به تأثیر شبکه ملی اطلاعات در زمینه‌ی دسترسی مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به حمایت‌هایی که طی این مدت از شرکت‌های تولیدکننده محتوا صورت گرفته، افزایش استفاده از فایل‌های تصویری شرایطی ایجاد کرده است که اپراتورها بسته‌هایی با حجم بیشتر ارائه می‌کنند.
 
به گفته او همین موضوع باعث می‌شود قیمت دسترسی به اینترنت نیز کاهش پیدا کند، چرا که هرچه حجم مصرف مشترک بالاتر رود قیمت اینترنت برای او پایین‌تر خواهد آمد. به‌طوریکه در حال حاضر شاید حدود ۵۰ درصد مصرف کاربران این شرکت مربوط به بخش ویدئویی شود.
 
وی درباره بهره‌مندی از تخفیف‌های ۵۰ درصدی که به واسطه اجرای فازهای شبکه ملی اطلاعات در استفاده از محتوای داخلی اعمال شده نیز توضیح داد: اکنون تمام ارائه‌کنندگان اینترنت مکلف به اعمال این تخفیف شده‌اند و شرایط به گونه‌ای است که اگر متوسط قیمت یک گیگ اینترنت تاکنون ۳۰۰۰ تومان بوده، در بخش داخلی به ۱۵۰۰ تومان می‌رسد. حال در نظر بگیرید زمانی که حجم استفاده یک مشترک چنان بالا برود که به جای بسته‌های قدیمی از بسته‌های ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گیگابایتی استفاده کند، در نهایت قیمت تمام شده هر گیگ اینترنت به رقم کمتر از ۱۰۰۰ تومان خواهد رسید.
 
افزایش ۵ تا ۱۰ برابری سرعت دانلود با LTE
 
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه خدمات۳G و ۴G توسط اپراتورهای تلفن همراه اشاره کرد و گفت: پیش از بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها وایمکس تنها راهی بود که امکان استفاده بی‌سیم اینترنت را فراهم می‌کرد، اما با ارائه‌ی این خدمات، دسترسی به پهن‌باند از طریق ترمینال‌های بدون سیم افزایش یافت و همه ما در معرض رقابت قرار گرفته و مصمم شدیم تکنولوژی‌های قدیمی‌تر را به روز کنیم. برهمین اساس پایان سال ۱۳۹۳ سازمان تنظیم مقررات مجوز دسترسی به سایر تکنولوژی‌های بی‌سیم را به ما داد.
 
وی ادامه داد: بدین ترتیب تکنولوژی TD-LTE انتخاب شد تا مشترکان بتوانند از اینترنت پهن‌باند ثابت بهره‌مند شوند چراکه با این شیوه سرعت دانلودی معادل ۴ تا ۴۰ مگابیت و سرعت آپلودی در حد یک تا پنج مگابیت برای مشترکان فراهم می‌شود که این سرعت در قیاس با وایمکس پنج تا ۱۰ بار سریعتر محسوب می‌شود.
 
ریاضی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره تاثیر بهره‌گیری مردم از ۳G و ۴G بر بازار وایمکس، توضیح داد: «سرویس‌های اینترنت ثابت از جمله ADSL، VDSL، فیبر، LTE و وایمکس به‌طور معمول از سوی سازمان‌ها و بخش‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدین ترتیب حجم مصرفی آنها به جای این‌که توسط یک مشترک مورد استفاده قرار گیرد، توسط چندین مشترک استفاده می‌شود که این موضوع از وجوه تمایز اینترنت ثابت با موبایل است.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین‌نت ادامه داد: برهمین اساس جایگاه سرویس‌های ثابت به گونه‌ای است که امکان استفاده از حجم بیشتری از دیتا را فراهم می‌کنند و برای دسترسی ارزان‌تر به حجم بیشتر دیتا کاربرد دارند.
 
وی همچنین عنوان کرد: پیش از همه‌گیر شدن ۳G و ۴G در برخی از شهرها و روستاهای دور افتاده ممکن بود وایمکس سیگنال ضعیفی داشته باشد و در آن زمان راهکار بهتری برای دسترسی ساکنان آن مناطق وجود نداشت، اما اکنون با وجود فناوری۳G و ۴G شرایطی ایجاد شده که مردم در چنین نقاطی بتوانند به سرویس دیگری دسترسی بهتری داشته باشند.
 
گلایه از کم‌فروشی اینترنت
 
ریاضی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره پایداری دسترسی به دیتا پرداخت و اظهار کرد: در سرویس‌های اینترنت ثابت اگر شرکت ارائه‌کننده دچار قطعی شود ملزم به پرداخت SLA خواهد بود برهمین اساس شاید از تعداد ۱۰۰۰ سایتی که در ۱۲۳ شهر داریم در نهایت یک تا دو سایت با قطعی مواجه شوند.
 
ریاضی در ادامه در پاسخ به اعتراضاتی که گاهی مردم در خصوص اتمام زودهنگام حجم بسته‌های اینترنتی مطرح می‌کنند، تاکید کرد: در مکالمه این امکان وجود دارد که مشترک میزان مصرف خود را ارزیابی کند اما در دیتا اندازه‌گیری مصرف امری حرفه‌ای است که اندازه‌گیری آن نیاز به تخصص زیاد دارد. اما اینطور نیست که یک اپراتور اینترنت به عمد بخواهد مصرف بیشتری را به مشترکان خود نسبت دهد. چراکه در بازار رقابتی امروز چنین برخوردی به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود.
 
وی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد در بسیاری موارد مشترکانی که از اتمام سریع حجم اینترنت گلایه می‌کنند قادر به بررسی مصرف دقیق خود نیستند و صحبت‌های آنها تا حد زیادیاحساسی است. به هرصورت سازمان تنظیم مقررات به‌طور دائم وضعیت اپراتورهای اینترنتی را کنترل می‌کند و اجازه چنین اقداماتی داده نمی‌شود.
 
این مدیر اینترنتی در پایان با بیان این که در حال حاضر شش شهر تهران، کرج، ری، ارومیه، مشهد و کیش تحت پوشش کامل شبکه LTE مبین‌نت قرار گرفته‌اند، گفت: بنا است تعداد این شهرها تا پایان سال به ۱۱ شهر رسیده و تا پایان سال بعد شبکه LTE در تمام کشور گسترش خواهد یافت.
 
وی در خاتمه یادآور شد: این شرکت به تازگی در کنسرسیومی شرکت کرده استکه براساس آن مکلف شده است دسترسی به اینترنت با سرعت حداقل ۵۱۲ کیلوبیت را در ۱۸ هزار روستای کشور فراهم کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.