فناوری اطلاعات

April 13, 2017
18:59 پنجشنبه، 24ام فروردینماه 1396
کد خبر: 82930

سایه قانون ناکارآمد روی مشاغل حوزه IT

مسئول کمیسیون فضای مجازی نظام صنفی رایانه‌ای گفت: قانون کار برای فعالیت‌های کارگری و صنعتی تدوین شده است و این قانون برروی روابط کارفرما و کارمند سایه انداخته است. کارفرما باید حق داشته باشد که نیروی غیرمفید را حذف کند.
 
مهرداد سیجانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش بخش خصوصی در اشتغالزایی در حوزه IT اظهار کرد: بخش خصوصی می‌تواند اشتغال پایدار همراه با بهره‌وری بالا ایجاد کند. بسیاری از مشاغل به این صورت به وجود آمده‌اند که کارمند یا کارگر ۸ تا ۱۷ سر کار باشد اما به بهره‌وری و فعالیتی که در این زمان انجام می‌دهد توجهی نمی‌شود.
 
وی در همین رابطه افزود: بخش خصوصی این اشتغال را قبول ندارد و تنها به دنبال این است که فرد در زمان کار بتواند برای سازمان منفعت ایجاد کند. به همین دلیل تنها اشتغالی که باعث پیشرفت اقتصاد کشور می‌شود را بخش خصوصی ایجاد می‌کند.
 
مسئول کمیسیون فضای مجازی نصر با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال در حوزه IT به صرفه است، ادامه داد: در صنایع سنگین برای ایجاد اشتغال باید میلیون دلاری سرمایه‌گذاری کرد. در صورتی که در این حوزه بدون نیاز به سرمایه زیاد می‌توان اشتغال پایدار و با افزایش GDP ایجاد کرد.
 
سیجانی با تاکید بر اینکه برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال باید موانع پیش رو را برداشت افزود: لیست بلندبالایی از موانع مختلفی که سر راه بخش خصوصی است، موجود است که باید برطرف شود. بخش خصوصی اکنون با بسیاری از نهادهای حاکمیتی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارشاد، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دارایی و حتی گمرک درگیر است.
 
مسئول کمیسیون فضای مجازی نصر در همین رابطه افزود: برای اینکه این موانع برطرف شوند، نیاز به تصمیم جدی تمام طرف‌های درگیر است. اگر این مشکلات برطرف شود، با توجه به ظرفیت حوزه ICT و سودآوری بالای آنها هر کسی تشویق می‌شود که به جای سفته‌بازی، خرید ملک و گذاشتن پول در بانک سرمایه خود را در این حوزه به کار گیرد.
 
وی با بیان اینکه قانون کار برای فعالیت‌های فنی و علمی تدوین نشده است، ادامه داد: قانون کار برای فعالیت‌های کارگری و صنعتی تدوین شده است و این قانون روی روابط کارفرما و کارمند سایه انداخته است. کسی که ساعت ۸ سر کار می‌آید، باید استرس پیشرفت داشته باشد نه اینکه خیالش راحت باشد که تا آخر سال بیمه است و قرارداد دارد. کارفرما باید حق داشته باشد که نیروی غیرمفید را حذف کند.
 
سیجانی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی با گمرک گفت: خریدهای این بخش از نظر مالی ارزش بالایی ندارد اما برای خرید و فروش ۲۰۰ دلاری آنلاین مجبوریم LC باز کنیم، همچنین برای خرید نرم‌افزار اینترنتی خارجی که از گمرک رد نمی‌شود و به طریق آنلاین منتقل می‌شود، مشکلاتی به وجود آمد. زیرا سیستم گمرک نمی‌تواند این نوع نقل و انتقالات را تعریف کند. به همین دلیل گمرک و برخی نهادهای حکومتی باید سیستم خود را به روز کنند.
 
مسئول کمیسیون فضای مجازی نصر درباره مشکلاتی که این موارد برای شرکت‌های خصوصی به وجود آورد، اظهار کرد: به دلیل همین مشکلات بسیاری از شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه برای زنده ماندن مجبور به انجام کارهایی شده‌اند، از جمله اینکه به جای تلاش برای تولید نرم‌افزار جدید به سمت نوشتن اتوماسیون اداری برای فروش به شرکت‌های دولتی رفته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.