اپراتورها

تلفن همراه

April 20, 2017
14:24 پنجشنبه، 31ام فروردینماه 1396
کد خبر: 83016

راه حل اپراتورها برای درآمد زایی

به اکانت‌های ایرانی، این امکان به طرز عجیبی برای کاربران ایرانی فعال شد و هم‌اکنون می‌توان از ویژگی تماس صوتی در ایران برخوردار بود. چرا از لفظ عجیب استفاده کردیم؟ برای آنکه برای فعال شدن این ویژگی علاوه‌بر آنکه باید در نسخه 3.18.1 تلگرام باشید، باید ابتدا تماسی از یک شماره ایرانی دریافت کنید تا این ویژگی برای شما فعال شود. این موضوع ممکن است به دلیل تازه فعال شدن این ویژگی باشد. 
 
این در حالیست که هنوز ساعتی از راه‌اندازی این قابلیت نگذشته بود که خبر آمد این سرویس دچار اختلال شده و برخی آن را به اپراتورهای موبایل نسبت دادند. چراکه بسیاری بر این گمانند که با راه‌اندازی این سرویس روند درآمد این اپراتورها رو به تنزل خواهد گذاشت همانطور که پیام‌رسان‌ها باعث شدند درآمد اپراتورها از محل ارسال پیامک نیز کاهش یابد. 
 
در این رابطه حتی محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز با نشان دادن چراغ سبز به اپراتورها، آنها را برای انتخاب فیلترینگ تماس صوتی تلگرام آزاد گذاشت. واعظی درباره سرویس صوتی جدید تلگرام اظهار کرده بود که سیاست ما همواره این بوده که خدماتی که مورد نیاز مردم است و به لحاظ اقتصادی لطمه‌ای به کار دیگران نمی‌زند را آزاد بگذاریم. تعداد کاربران تلگرام در ایران قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست، بنابراین تلگرام آرام آرام خدماتش را در ایران توسعه می‌دهد. وی همچنین خاطرنشان کرده بود که اینگونه خدمات از طریق شبکه‌هایی که اپراتورها در آن‌جا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ارائه می‌شود، یعنی اگر اپراتورها راضی به ارائه خدمات نباشند ارائه این سرویس‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود. ما اکنون اجازه داده‌ایم اپراتورها بررسی کنند که سرویس‌های جدید تلگرام چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی آنها می‌گذارد. ما دنبال اقدامی هستیم که هم مردم راضی باشند و هم اپراتورها، البته ما نمی‌توانیم اپراتورها را مجبور کنیم که صوت را سرویس کنند. 
 
در تستی که با اینترنت 2 مگابیت انجام شده یک دقیقه تماس صوتی، حدود 360 کیلوبایت حجم مصرف کرده؛ به این ترتیب که 200 کیلوبایت صدای ارسالی و 160 کیلوبایت صدای دریافتی را شامل شده است. با این حساب ابن مقدار حجم چندان زیاد به نظر نمی‌رسد.
 
 در صورتی که به دنبال راهی برای کاهش همین مقدار هستید می‌توانید در قسمت تنظیمات تلگرام به قسمت Data and Storage Settings، بروید و روی گزینه‌ Use Less Data کلیک کنید. با فعال شدن این گزینه، کیفیت صدا هنگام مکالمه کاهش می‌یابد و در نتیجه حجم مصرف اینترنت نیز کمتر خواهد شد البته میزان کاهش کیفیت آنقدر نیست که مشکل‌ساز باشد. با فعال کردن این قسمت، 200 کیلوبایت صدای ارسالی به 160 کیلوبایت کاهش یافت. 
 
روند بازار موبایل به سمت کاهش درآمد مکالمه و افزایش درآمد دیتاست
  رمضانعلی سبحانی‌فر ، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری ارتباطات مجلس 
نرم‌افزار تلگرام در بین ایرانیان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارست. طراحان تلگرام با افزایش قابلیت‌های محصول خود، اختیارات و ویژگی‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که تماس صوتی رایگان برای کاربران تازه‌ترین ویژگی آن است.
 
 این قابلیت جدید تلگرام وارد ایران شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است. تماس صوتی در ایران به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و به زودی هم مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند. 
 
در حال حاضر کمیته‌ای برای بررسی اثرات رایگان بودن تماس صوتی شبکه اجتماعی تلگرام روی اپراتورهای داخلی تشکیل شده و قرار است این کمیته اثرات راه‌اندازی تلگرام صوتی روی اپراتورهای داخلی را مشخص کند اما این نکته ضرورت دارد که اشاره شود اگر امروز تلگرام صوتی هم در ایران ارائه نشود، به زودی سرویس‌های دیگری بازار اپراتورهای موبایل را تهدید خواهند کرد. 
 
شبکه‌های اجتماعی رو به گسترش هستند و مقابله سلبی با این شبکه‌ها کارساز نیست.  محتوا و خدماتی که برخی از شبکه‌ها ارائه می‌دهند با فرهنگ و دیدگاه‌های دینی و اجتماعی ما سازگاری ندارند اما برخی دیگر از خدمات شبکه‌های اجتماعی بیشتر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی نامناسبی ندارند و مردم می‌توانند از خدمات این شبکه‌ها به‌خوبی استفاده کنند. تماس صوتی رایگان می‌تواند اپراتوها را ترغیب به ارائه سرویس‌های ارزش افروده بیشتری به کاربران‌شان کند. 
 
 اپراتورهای موبایل باید بیشتر از دیگران خدمات مختلف جدید را به مردم ارائه دهند. همچنین روند بازار موبایل به سمت کاهش درآمد مکالمه و افزایش درآمد دیتاست و ارائه سرویس‌های جدید به درآمد اپراتورها کمک خواهد کرد. درباره شرط وزیر ارتباطات برای راه‌اندازی سرویس صوتی تلگرام نیز باید گفته شود که اپراتورهای موبایل باید به پیشواز سرویس‌های جدید بروند و پیش از آنکه سرویس‌های جدید آنها را تحت تاثیر قرار دهد، اقدام به راه‌اندازی سرویس‌های جدید کنند. 
 
ارائه دیتای قابل اتکا، پایدار، باکیفیت و قیمت پایین برای مشترکان
  وحید صدوقی، مدیرعامل همراه اول
این امر کاملا طبیعی است که وقتی شبکه‌های اجتماعی به صورت رایگان و آزادانه سرویس ارائه می‌کنند، برخی از مشترکان ما به این خدمات روی آورند و از آن استفاده کنند که این امر در اروپا از دو سال قبل شروع شده و آنها نیز سالانه با کاهش ارسال پیامک و کاهش مکالمات روبه‌رو هستند. 
 
بنابراین روند رو‌به کاهش درآمد اپراتورهای مخابراتی به خاطر استفاده مردم از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در همه کشورهای دنیا، امری بدیهی به نظر می‌رسد و طبیعی است که با ورود مسینجرها، OTTها و ساختارهای اینچنینی، درآمدهای شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای تلفن همراه از محل مکالمه و اس‌ام‌اس کاهش پیدا می‌کند و به همان نسبت یا شاید هم بیشتر از آن، درآمد اپراتورها از محل فروش دیتا، افزایش پیدا می‌کند و در این بین اپراتوری برنده است که به جای فیلتر، محدود یا مقاومت کردن در برابر نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی، بستر دیتای قابل اتکا، پایدار، باکیفیت و قیمت پایین را برای مشترکانش به ارمغان بیاورد. 
 
ضرورت بازنگری در تعرفه‌های مخابراتی
  داود زارعیان،سخنگوی شرکت مخابرات 
وقتی خدمات جدیدی به عرصه‌‌ آی‌تی وارد می‌شود، هم درآمدها و هم روش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته وقتی این اتفاق میفتد باید تغییراتی در ساختار نظام تعرفه‌ای و ارتباطی ایجاد شود. 
 
درباره تاثیرات نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بر درآمدهای شرکت مخابرات باید اشاره شود که شبکه‌های اجتماعی در ابتدای ورودشان، سود‌آور بودند و بر همین اساس، بسیاری از مشترکان تلفن همراه که از مکالمات تلفنی استفاده نمی‌کردند با خرید ماهانه بسته‌های اینترنتی، از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند که در این بین درآمد خوبی هم روانه اپراتورها شد اما تداوم این روند یکنواخت، مسلما به ضرر اپراتورهای تلفن همراه تمام می‌شود، چرا که در یک سوی میدان، اپراتوری قرار دارد که هزاران میلیارد تومان در مسیر توسعه شبکه و ایجاد سیستم‌های مخابراتی سرمایه‌گذاری کرده است اما از سوی دیگر مشترک تنها با خرید یک گوشی هوشمند و بدون پرداخت حتی یک ریال به اپراتور مخابراتی از امکانات ارتباطی روز استفاده می‌کند. 
 
اگر چه نمی‌توان جلوی توسعه فناوری را گرفت اما در ساختار نظام تعرفه‌گذاری و سایر روش‌ها می‌توان تغییراتی را ایجاد کرد. بهتر است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای مخابراتی در این زمینه مطالعه و بررسی کند که با توجه به این مسائل، چه راهکارهایی برای ادامه حیات اپراتورهای مخابراتی وجود دارد و آنها چطور می‌توانند به کار خود ادامه دهند، چرا که در صورت تداوم استفاده مردم از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه، دولت، اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه در آینده دیگر پولی برای سرمایه‌گذاری نخواهند داشت. 
 
اپراتورهای موبایل هزینه بیشتری بابت مصرف دیتا کسب می‌کنند
  ارشیا نیازی، کارشناس فضای مجازی
این روزها به موازات روند روبه‌رشد استفاده کاربران تلفن همراه از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر، واتس‌آپ، لاین و تلگرام میزان درآمد شرکت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه هم کاهش پیدا کرده است. 
 
جبران شدن کاهش درآمد پیامک‌ها و مکالمات با افزایش مصرف دیتای کاربران جبران می‌شود. این یک حقیقت است که باید آن را پذیرفت. اگر شاهد این اتفاق نباشیم عجیب است. تعداد بسیاری از کاربرانی که در طول روز از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان استفاده می‌کنند، با شبکه دیتای نسل‌های مختلف موبایل‌شان به اینترنت متصل می‌شوند که برای برقراری این ارتباط مبالغی را به اپراتور تلفن همراه خود می‌پردازند. 
 
بدین‌ترتیب هر چه مشترکان در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، متن یا فایل بیشتری ارسال کنند و تماس صوتی برقرار کنند، اپراتورهای موبایل هزینه بیشتری بابت مصرف دیتا یا خرید بسته اینترنتی کسب می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت: ضمن جبران خسارت ناشی از کاهش پیامک‌ها و مکالمات، این شرکت‌ها درآمد بیشتری نسبت به ارسال پیام کوتاه و مکالمه دریافت می‌کنند. مطمئنا با استفاده از این تئوری، نیازی به محدودسازی استفاده از اپلیکیشن‌های پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی نیست. 
 
هیچ محدودیت و فیلترینگی برای تماس صوتی تلگرام اعمال نشد
  محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ محدودیت و فیلترینگی برای تماس صوتی تلگرام اعمال نکرده است و در آینده نیز قصد انجام چنین کاری را ندارد. 
 
درباره غیرفعال شدن این قابلیت برای کاربران ایرانی باید اشاره شود که اگرچه وزارت ارتباطات محدودیتی برای تماس صوتی تلگرام اعمال نکرده اما اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ثابت و همراه در ارائه سرویس‌های خود مختار هستند. اصولا بحث فیلترینگ از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ پیگیری می‌شود و اپراتورها نقشی در این رابطه ندارند. 
 
پیش‌بینی افزایش قیمت بسته‌های اینترنت همراه اپراتورها
  عیسی قربانی، کارشناس ارشد مخابرات
از همان ساعات اولیه که تماس صوتی برای کاربران ایرانی فعال شد، برخی از افراد با مشکل روبه‌رو شدند که برخی از رسانه‌های رسمی و غیررسمی احتمال وقوع آن را به سرورهای تلگرام مرتبط کردند. در حالی که این امکان توسط افرادی که از اینترنت ثابت و خانگی استفاده می‌کردند، برقرار بود. به همین خاطر این قابلیت برای افراد مختلف و در دسترسی‌های مختلف آزمایش شد و همزمان نیز اطلاعاتی را از مسدود کردن این تماس در شبکه‌های مختلف به دست آمد.
 
بدین‌ترتیب اگر یکی از دو مخاطبی که می‌خواستند با هم تماس داشته باشند از اینترنت همراه «همراه اول»، « ایرانسل» و «رایتل» استفاده ‌می‌کردند، تماس بعد از زنگ خوردن (حالت ringing) در حالت برقراری ارتباط (حالت connecting) باقی می‌ماند و پس از چند ثانیه تماس قطع می‌شد اما اگر هر دو شخص، از اینترنت‌های خانگی استفاده می‌کردند تماس با موفقیت انجام می‌شد. این قابلیت در شبکه‌های شرکت‌هایی چون مخابرات، شاتل، های‌وب و داتک فعال بود و مشترکان همراه اول، ایرانسل و رایتل نیز تنها با استفاده از ابزارهای تغییر آی پی یا با استفاده از »وی پی ان» می‌توانستند این تماس را برقرار کنند. 
 
این امری طبیعی است که اپراتورها بخواهند با این قابلیت مقابله کنند. البته این قابلیت در گذشته و البته تا به امروز در پیام‌رسان واتس آپ وجود دارد و بسیاری از آن استفاده می‌کنند اما جبهه اصلی را همه در برابر تلگرام می‌گیرند زیرا بسیار همه‌گیر شده است. این حرکت البته قابل پیش‌بینی بود. انتظار هم می‌رود که اپراتورها برای جبران درآمد خود از مکالمات بخواهند قیمت بسته‌های اینترنتی خود را افزایش دهند.
 
 این مقابله به مثل اصلا دور از انتظار نیست اما به‌طور کلی اینکه در کشور ما در مقابل برخی از فناوری‌های جدید، برخی شرکت‌ها یا دولت‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند بحث جدیدی نیست و صد البته یک کار اشتباه است. درست مانند زمانی که شبکه‌های اجتماعی فعالیت خود را آغاز کردند. شبکه اجتماعی فیسبوک فیلتر شد ولی هیچ‌وقت نتوانستند در مقابل هجوم شبکه‌های اجتماعی دیگر بایستند و این امر یک امر عادی بود. پیشنهاد این است که اپراتورها اقدام به ارائه بسته‌ها و تعرفه‌هایی کنند که مشتری به‌جای استفاده از این مدل نرم‌افزارها از سرویس‌های عادی مکالمه و پیامک خود اپراتورها استفاده کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.