اپراتورها

تلفن همراه

April 20, 2017
15:53 پنجشنبه، 31ام فروردینماه 1396
کد خبر: 83021

۸۰ هزارمشترک، اپراتورخود را تغییر دادند

بیش از 80 هزار مشترک تلفن همراه ، برای برخورداری از خدمات بهتر، بدون آنکه شماره خود را تغییر دهند نسبت به عوض کردن اپراتور اقدام کردند.
 
سازمان رگولاتوری ایران امسال با هدف افزایش میزان رضایت کاربران تلفن همراه ،طرح جابجایی اپراتور تلفن همراه بدون نیاز به تغییر شماره(ترابردپذیری شماره) را اجرا کرد که براساس آن مشترکان تلفن همراه می توانستند در صورت نارضایتی از اپراتوری که از آن سیم کارت خریداری کرده اند و بدون آنکه سیم کارت خود را عوض کنند نسبت به مهاجرت به اپراتور دیگر و برای دریافت خدمات بهتر اقدام کنند.
 
ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه(mobile number portability) قابلیتی است که به کاربران امکان می دهد بتوانند با حفظ شماره اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند.
کاربران در این طرح اگر از هزینه، کیفیت، تنوع خدمات و پوشش دهی اپراتور خود راضی نیستند می توانند بدون دغدغه تغییر شماره از سرویس های جذاب و کاربردی سایر اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنند.
 
در همین رابطه و بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی گفت:164 هزار و 678 درخواست ترابرد از زمان اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) ، از سوی مشترکان در سامانه مدیریت ترابردپذیری ثبت شده که از این تعداد 80 هزار و 145 ترابرد با موفقیت تکمیل شده است.
 
این مقام مسوول ادامه داد:میزان درخواستهای ترابرد تکمیل شده در شهریور امسال 33 درصد بوده است که در پایان بهمن ماه به 63 درصد رسیده است همچنین میزان درخواست های ترابرد رد شده در شهریور 24 درصد بوده که در پایان بهمن ماه به 6.4 درصد رسیده است.
 
فلاح جوشقانی درباره وضعیت ترابردهای انجام شده در بهمن ماه یادآورشد: میزان درخواستهای رد شده از سوی اپراتورها در بهمن ماه نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته و از 7.5درصد به 6.6درصد رسیده است و میزان درخواستهای ترابرد تکمیل شده نیز از 59 درصد در پایان دی ماه به 65.7 درصد در پایان بهمن ماه رسیده که یکی از نشانه‌های بهبود عملکرد ترابردپذیری است.
 
فلاح جوشقانی افزود: 30 درصد از درخواست‌های ترابرد ثبت شده از سوی متقاضیان لغو شده و 16 درصد از درخواستها نیز به دلیل موارد 12 گانه در قواعد تجاری مانند احراز نشدن هویت، پرداخت نشدن صورتحساب و رعایت نکردن ترابرد نظیر به نظیر (اعتباری به اعتباری یا دائمی به دائمی) رد شده‌اند.
 
به گفته این مقام مسوول حدود 23 درصد از درخواستهای ترابرد نیز به علت پاسخ ندادن مشترک به پیامک تائید ارسالی از سوی مرکز مدیریت Time out شده‌اند که البته به دلیل آشنایی نسبی مشترکان با مراحل ترابردپذیری این آمار نسبت به ماههای گذشته کاهش یافته است.
ترابردپذیری شماره تلفن همراه در جهان قدمتی بیش از 15 سال دارد و هم اکنون در بیش از 70 کشور انجام می شود.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران از سال 1393 مقدمه های لازم برای اجرای این طرح را در دستور کار خود قرارداد و اپراتورهای سه گانه تلفن همراه کشور را برای همکاری در اجرای طرح فراخواند.
این اپراتورها یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل برای اجرای طرح ملی جابجایی دست در دست هم داده و با انعقاد تفاهمنامه ای خود را برای اجرا آماده کردند.
 
طرح جابجایی اپراتور بدون نیاز به تغییر شماره در سال 1394 وارد مرحله اجرای آزمایشی بین خود اپراتورها شد تا آمادگی لازم برای آنها ایجاد شود.
فروردین ماه امسال بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران (رگولاتوری) اعلام کرد ترابردپذیری شماره تلفن همراه مرحله آزمایش نهایی را می گذراند و قرار است جابجایی شماره تلفن همراه به صورت الکترونیکی اجرا شود.
 
تازه ترین گزارش دفتر بررسی های فنی، اقتصادی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وجود 151 میلیون و 880 هزار و 605 سیم کارت واگذار شده در کشور حکایت دارد که از این تعداد 71 میلیون و 360 هزار و 365 سیم کارت غیرفعال است.
 
بررسی آمار دفتر بررسی های فنی، اقتصادی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات نشان می دهد در مجموع تعداد 80 میلیون و 520هزار و 249 سیم کارت تا آخر آذر ماه امسال فعال بوده اند.
براساس این گزارش، ضریب نفوذ تلفن همراه تا آخر آذرماه امسال به 101 و پنج صدم درصد (101.05 درصد) رسیده است.
 
دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه ‌ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهریور ماه امسال تعداد سیم کارت های واگذار شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه کشور را 150 میلیون و 365 هزار و 551 سیم کارت اعلام کرده بود.
 
بر اساس این گزارش تعداد 78 میلیون و 668 هزار و 33 سیم کارت از مجموع سیم کارت های واگذارشده در بازه زمانی مذکور فعال بوده اند و ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه کشور تا پایان شهریورماه امسال 98.72 درصد اعلام شده بود.
 
مقایسه تعداد سیم کارت های واگذارشده از شهریورماه تا آخر آذرماه امسال بیانگر آن است که اپراتورهای تلفن همراه مجدانه تلاش کرده اند بیش از یک میلیون و 515 هزار و 54 سیم کارت دیگر در اختیار مردم قرار دهند.
 
همچنین تعداد سیم کارت های فعال کشور از تعداد 78 میلیون و 668 هزار و 33 سیم کارت در شهریورماه به تعداد 80 میلیون و 520 هزارو 249 سیم کارت تا آخر آذر ماه امسال افزایش یافته است که نشان از اشتیاق مردم کشورمان برای دسترسی به این وسیله ارتباطی پیشرفته دارد.
تعداد مشترکان پهن باند سیار کشور تا آخر آذرماه امسال به 27 میلیون و 170 هزار و 619 مشترک رسیده است.
 
گزارش دفتر بررسی های فنی آقتصادی معاونت برنامه ریزی در شهر یور ماه امسال تعداد مشترکان پهن باند سیار کشور را 23 میلیون و 445 هزار و 748 مشترک اعلام کرده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.