اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 2, 2017
21:23 سه شنبه، 12ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83136

ترانزیت ارتباطات کاهش قیمت اینترنت را جبران کرد

مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گویند با کاهش قیمت اینترنت از یک سوم درآمدمان که مبلغی حدود ۶۴۰ میلیارد تومان بود چشم‌پوشی کردیم اما از سوی دیگر ترانزیت ارتباطات از ۱۰۰ گیگابیت در ابتدای سال ۱۳۹۵ به ۵۶۰ گیگابیت در پایان آن سال رسید و این مسأله افزایش درآمد این بخش را به دنبال داشته است.
 
امروز همه ارکان زندگی ما با فناوریهای اطلاعات گره خورده است و بهبود زندگی مردم تحت تأثیر رشد فناوری در کشور نمایان است در این راستا شاهد استفاده مردم از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات هستیم به طوریکه می‌بینیم صف‌های طولانی برای پرداخت قبوض، خرید دفترچه کنکور و انتخاب رشته به مدد دولت الکترونیک حذف شده و به گفته مسوولان، ۵۱ درصد مردم در سالی که گذشت در سرشماری نفوس و مسکن با استفاده از اینترنت، اطلاعاتشان را ثبت کردند.
 
در این راستا، به گفته مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت، طی سه سال اخیر برای ایجاد شبکه ارتباطی پایدار و با کیفیت در کشور تلاشهای زیادی انجام شده و کاربردهای فناوری اطلاعات در جامعه در حال شفاف شدن است. ظرفیت های ایجاد شده با اجرای پروژه توسعه لایه انتقال (تلاش۳) از جمله اقداماتی است که در همین راستا انجام شده و مسوولان به آن اشاره و اظهار میکنند با اجرای این پروژه  ظرفیت شبکه زیرساخت در لایه انتقال از ۴ ترابیت به ۱۰ ترابیت افزایش یافته و با ایجاد مراکز تبادل داده (NIX) در ۷ شهر شاهد افزایش دسترسی به شبکه ارتباطی امن ، پایدار و با کیفیت به عنوان زیرساخت دولت الکترونیک هستیم.
 
همچنین معاون وزیر ارتباطات در این زمینه می‌گویند بهینه سازی ظرفیتهای موجود در شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیریت منابع و هزینه‌ها و توقف پروژه‌های غیرضروری از جمله اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ بوده و شبکه ملی اطلاعات یکی از تکالیف مهمی بود که به عنوان مدل توسعه این بخش مد نظر قرار گرفت زیرا با حرکت زندگی نوین بشر به سمت شبکه‌های مجازی، شبکه ملی اطلاعات، فرهنگ، اقتصاد، اشتغال و امنیت ما را تحت تأثیر قرار می دهد.
 
آذری جهرمی کاهش قیمت پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیرساخت را با هدف کاهش قیمت سرویس‌های بومی مبتنی بر بستر شبکه ملی اطلاعات و ایجاد اشتغال برای جوانان عنوان کرده و گفته است: ما فقط نمی‌توانستیم به فکر درآمدزایی باشیم و به همین دلیل با این کاهش قیمت از یک سوم درآمدمان که مبلغی حدود ۶۴۰ میلیارد تومان بود چشم پوشی کردیم.
 
اجرای قانون برنامه ششم توسعه در راستای افزایش ۶۰ برابری ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل و ایجاد شرکت جدید ترانزیت ارتباطات به عنوان برنامه‌های سال ۹۶ در دستور کار شرکت ارتباطات زیرساخت کشور قرار گرفته است.
 
در هر حال مطابق با قانون برنامه ششم توسعه باید ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل با افزایش ۶۰ برابری به ۳۰ ترابیت برسد و در این راستا، در سال جاری ایجاد شرکت جدید در زمینه سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی، جزو برنامه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.