رگولاتوری

May 6, 2017
15:29 شنبه، 16ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83143

رئیس پژوهشگاه فضایی تشریح کرد: جزئیات ماهواره مخابراتی «ناهید ۲»/ قابلیت برقراری ارتباط تلفنی

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ویژگیهای ماهواره مخابراتی «ناهید ۲» را که قرار است تا سال ۹۷ به فضا پرتاب شود تشریح کرد و گفت: این ماهواره قابلیت برقراری ارتباط تلفنی بین دو نقطه زمین را دارد.
حسن حدادپور با اشاره به آماده سازی فاز نخست آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: فاز دوم این آزمایشگاه در دو مرحله طراحی شده است که مرحله نخست آن برای پشتیبانی دو ماهواره «ناهید ۲» و «سها» طراحی شده است که تا چند ماه آینده، مرحله نخست فاز دوم بهره برداری می شود.
 
رئیس پژوهشگاه فضایی کشور با بیان اینکه مرحله دوم فاز ۲ آزمایشگاه فضایی، برای ماهواره های عملیاتی سنجشی و مخابراتی هدفگذاری شده که تا پایان سال ۱۳۹۷ اجرایی می شود، در مورد ویژگی های ماهواره های «ناهید ۱» و «ناهید۲» گفت: «ناهید ۱» از سه فناوری کنترل وضعیت سه محوره ، ارتباط مخابراتی و یکی هم پنل خورشیدی باز شونده برخوردار است؛ اما در «ناهید ۲ » داده های «ناهید ۱» تثبیت و کنترل وضعیت سه محوره ارتقا می یابد و تعیین موقعیت رادیویی ماهواره را در سطح زمین قرار می دهیم .
 
حدادپور اظهار داشت: تاکنون ماهواره های کشور دارای طول عمر محدود و مدار حرکتی در حال تغییر بوده اند اما در ماهواره «ناهید۲»، سیستم پیشران نصب شده است که این قابلیت این امکان را به ماهواره می دهد که ارتفاع مداری خود را حفظ کند و همچنین می تواند بین دو نقطه زمین یک ارتباط تلفنی برقرار کند. در کنار این ویژگی ها، فناوری های جدیدی نیز آزمایش می شود.
 
وی در زمینه تعامل با دانشگاه ها در حوزه ساخت ماهواره گفت: در چند حوزه در حال تعامل با دانشگاه ها هستیم. این همکاری ها در حوزه فعالیت های پژوهشی مشترک است که در حال عقد قراردادهایی در این حوزه هستیم و در زمینه زیرمجموعه های ماهواره نیز با برخی از دانشگاهها همکاری می کنیم.
 
رئیس پژوهشگاه فضایی کشور درباره مشکلاتی که در حوزه دستیابی به تکنولوژی در پژوهشگاه وجود دارد، خاطرنشان کرد: به غیر از حوزه پرتاب ماهواره که موضوع جداگانه ای است در حوزه ماهواره، مشکل غیر قابل حلی نداریم و تمام تکنولوژی های مورد نیاز ماهواره های سنجشی و مخابراتی با کمی فاصله در دسترس هستند و با تلاش بیشتر امکان تحقق آنها وجود دارد. در بعضی از حوزه های این بخش، تجربیاتی در کشور وجود دارد و در حوزه های دیگری که این تجربیات وجود ندارد نیز دست یافتن به آنها خیلی هم دور نیست .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.