فناوری اطلاعات

May 8, 2017
14:42 دوشنبه، 18ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83160

نقش ICT در توسعه پایدار (به جای مقاومت با باد، بادبانهایتان را بچرخانید)

فریدون قاسم‌زاده استاد دانشگاه صنعتی شریف یکی از سخنرانان همایش مدیریت در عصر دیجیتال با استفاده معنی دار از آمار صنعت ICT و یافتن روابط پنهان بین آمار و ارقام می گوید: همانطور که می دانیم ITU سال 2016 را با شعار ICT for Sustainable Development Goals  نامگذاری کرده است.
 
وی با اشاره به تحلیل (World Bank) از رشد اقتصادی کشورهای مختلف در دهه اخیر؛ معتقد است که به جز سه کشور هند، آمریکا و چین که توسعه پایدار داشته اند، بقیه کشورها فارغ از جغرافیا و توسعه یافتگی، در توسعه خود پایداری و پیوستگی نداشتند؛ مثل کانادا، برزیل، مالزی و ترکیه. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا فقط این سه کشور؟ 
 
قاسم زاده معتقد است، سرمایه گذاری و تمرکز این کشورها بر روی حوزه ICT بسیار مشهود است. در دهه های گذشته آمریکا بر روی توسعه زیرساخت ها، چین بر روی سخت افزار و هند بر روی نرم افزار تمرکز داشته اند. به عنوان مثال هواووی با عدد نزدیک ده میلیارد دلار هزینه در R&D فقط سخت افزار، جزء شرکت های برتر از لحاظ هزینه در تحقیق و توسعه بوده است. هند هم بر اساس برنامه ده ساله نسکام-مکنزی (Nasscom-Mckinsey) توانسته مسیر خود را برای رشد در حوزه نرم افزار طی کند.
 
وی برای توسعه پایدار سه بعد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست را اولویت هایی می داند که بایستی در نظر گرفته شود که هر یک از این ابعاد شامل ارکانی هستند که رشد پایدار را محقق می سازد:
 
– بعد اقتصادی: رشد اقتصادی، شغل مفید (good jobs) و افزایش بهره وری است. اقتصادی که بهره‌ور نیست، برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب نخواهد بود.
–  بعد اجتماعی: کیفیت تحصیل، عدالت اجتماعی، ترافیک کمتر و شفافیت دولت.
–  بعد محیط زیست: آب، هوا و جنگل.
 
قاسم زاده می گوید: برای توسعه پایدار هیچ چیز مثل ICT نیست و حتی نزدیک آن هم وجود ندارد [که بتواند از عهده بهبود همزمان تمامی ارکان فوق برآید].
وی با مقایسه اندازه بازار (market cap) پنج شرکت اول دنیا در سال های 2011 و 2016 می گوید: امروز هیچ یک از شرکت های IT بزرگ آن سال ها در لیست پنج شرکت برتروجود ندارد چرا که شرکت های IT جدید، قبلی ها را از دور خارج کرده اند.
 
مدیر عامل شرکت افرانت با اشاره به زنجیره ارزش ICT (محتوا، پلتفرم، شبکه، ترمینال) می گوید: افزایش دسترسی به باند پهن (شبکه داده پرسرعت موبایل و ثابت)، افزایش ظرفیت دیتاسنترهای داخلی (کارخانه های دوران جدید)، افزایش گوشی هوشمند (ترمینال دسترسی مشتری) و ظهور شرکت های دیجیتالی (پلتفرم) می تواند نوید بخش موفقیت کشور در موج بعدی ICT، یعنی ارائه سرویس های shared economy باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.