اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 21, 2017
15:33 یکشنبه، 31ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83269

اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و شبکه ملی اطلاعات؛ نقاط قوت انتخابات 96

برای اولین بار بود که در انتخابات ریاست جمهوری اینترنت قطع نشد و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها پایدار ماندند.
 
انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری و پنجمین دوره‌ی شوراهای اسلامی شهر و روستا در حالی روز جمعه ۲۹ اردیبهشت با حضور و حماسه‌ی مردم برگزار شد که تقاط قوت و دستاوردهایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشت. البته در این میان ضعف استفاده‌ از کامپیوترهای قدیمی برای استعلام کد ملی و مشخصات افراد را نباید از یاد برد.
 
یکی از نقاط قوت که انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ که سبب مشارکت بیشتر مردم و سرعت در اطلاع رسانی بود، پایداری اینترنت و سرعت بالای آن نسبت به دوره‌های گذشته است. اینترنت در روزهای تبلیغات، روز انتخابات و حتی پس از انتخابات، نه‌تنها با قطع سراسری و محدودیت دسترسی روبه‌رو نشد، بلکه پایداری آن سبب ارتباط بسیاری از افراد با هم شد.
 
از طرفی اینترنت باعث شد مردم سریع‌تر در جریان رخداد‌ها قرار بگیرند و بتوانند اطلاعات را بدون محدودیت‌های تجربه‌شده در دوره‌های قبل انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورند.
 
البته این اولین انتخاباتی نبود که اینترنت قطع شد؛ اما اولین انتخابات ریاست جمهوری و با مشارکت بالا بود که با اینترنت پایدار و سرعت مناسب روبه‌رو بودیم. اولین بار در ماه اسفند سال ۹۴ اولین انتخابات در ایران با تجربه‌ی اینترنت پایدار برگزار شد و هیچ خللی در کار نبود.
 
نقطه‌ی قوت بعدی که باید آن را ادامه‌ی برنامه‌های دولت یازدهم و وزارت ارتباطات تحت مدیریت محمود واعظی دانست، برقراری شبکه‌های اجتماعی و قطع نشدن آن‌ها در ایام تبلیغات و روز انتخابات دانست.
 
بسیاری از اطلاعیه‌های وزارت کشور و شورای نگهبان، بیانیه‌ی نامزدها، سخنان بزرگان کشور از جمله مقام معظم رهبری، تاریخچه‌ی انتخابات در ایران، نحوه‌ی دادن رأی الکترونیکی، اعلام نتایج انتخابات و مواردی از این دست، بیشترین سطح را در مطالبی داشتند که توسط برنامه‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی میان مردم دست به دست شد و مشارکت حداکثری را در بر داشت.
 
شاید لذت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها پای صندوق رأی برای کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی بی‌نظیر بود. اینستاگرام پر بود از عکس‌ها، ویدیو‌ها و لایو استوری‌های رأی‌دهندگان ایرانی که در پای صندوق رأی به راحتی از موبایل و اینترنت همراه خود لذت می‌بردند و عقاید خود را بیان می‌کردند.
 
همین پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بود که سبب شد علاوه‌ بر خبرنگاران رسانه‌های رسمی کشور، اطلاعات از طریق کاربران ایرانی اینترنت دست به دست شود و اطلاع‌رسانی‌ها و خبررسانی‌های عظیمی برای این حماسه‌ در سراسر دنیا انجام گیرد.
 
یکی دیگر از نقاط قوت این انتخابات، برقراری شبکه‌ی ملی اطلاعات و پاسخگویی مناسب آن به نیازهای وزارت کشور و شورای نگهبان بود که سبب شد این شبکه در آزمونی جدی آزمایش شود.
 
شبکه‌ی ملی اطلاعات می‌تواند ابزار مناسبی برای تبادل اطلاعات داخلی باشد که در کنار اینترنت می‌توان از آن در سراسر کشور استفاده کرد. استفاده از این شبکه در کنار اینترنت می‌تواند پاسخی به منتقدان دولت یازدهم و وزارت ارتباطات باشد.
 
اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌ی ملی اطلاعات بدون شک از نقاط قوت انتخابات روز بیست و نهم اردیبهشت ۹۶ بودند که بر اساس برنامه‌های دولت و تلاش‌های دست‌اندرکاران وزارت ارتباطات در چهار سال گذشته به دست آمده است.
 
امیدواریم این نقاط قوت حفظ شود و در سال‌های آینده شاهد رشد و پیشرفت اینترنت، شبکه‌ی ملی اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی در کشورمان باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.