اپراتورها

تلفن همراه

May 23, 2017
12:52 سه شنبه، 2ام خردادماه 1396
کد خبر: 83283

یک توضیح درباره تخفیف در طرح‌های تشویقی تلفن همراه

در حالی که برخی بسته‌های اینترنت همراه، مورد استقبال مشترکان بودند اما پیرو دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سبد بسته‌های دیتای برخی اپراتورها حذف شدند. دی‌ماه 1395 «کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات» در مصوبه خود، کف تعرفه اینترنت همراه را به ازای هر گیگابایت ۳ هزار تومان درنظر گرفت و محدودیت‌هایی برای ارائه طرح‌ها و بسته‌های تشویقی توسط اپراتورهای غالب دیده شد. بر این اساس، اپراتورها نمی‌توانند سالانه بیش از هشت طرح تشویقی را به مشترکان خود ارائه دهند و مدت هر طرح نیز نباید بیشتر از سه ماه باشد.
 
«طرح تشویقی» به طرحی گفته می‎شود که قیمت آن کمتر از کف تعرفه تعریف شده باشد. طی ماه‌های گذشته، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه‌ای داشته که براساس آن، اپراتورهای تلفن همراهی که سهم بازار آنها کمتر از ۱۰ درصد بازار است، مجاز شده‌اند در طرح‌های تشویقی خود تا حدود ۴۰ درصد تخفیف برای مشترکان خود اعمال کنند، اما اپراتورهایی که سهم بازار آنها بیش از ۱۰ درصد است، تنها تا ۲۰ درصد قیمت‌ها می‌توانند به مشترکان خود تخفیف دهند. این موضوع در نهایت موجب می‌شد یکی از اپراتورها در طرح‌های تشویقی خود از شرایط ویژه‌تری نسبت به دو اپراتور غالب برخوردار شود.
 
در این رابطه چندی پیش مدیر عامل همراه اول تاکید کرد: طبق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای اپراتورهایی با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد شرایطی فراهم شده که آنها بتوانند در فضای بازار رقابت بیشتری داشته باشند.
 
بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، به گفته صدوقی معمولا برای قوانین حمایتی مدت زمان خاصی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال دوره انحصار اپراتور سوم قرار بود دو سال باشد، اما این مدت به بیش از شش سال رسید.
 
مدیر عامل اپراتور اول در عین حال به طرح‌های دیگری اشاره کرد و افزود: قرار بود مدت رومینگ ملی هم دو سال باشد، اما اکنون این طرح تا چندی دیگر وارد سومین سال خود می‌شود.
 
اما در موارد متعدد طرح‌های حمایتی دارای یک بازه زمانی هستند که اکنون شاید در برخی موارد این مدت به سرآمده باشد. در بخش‌های دیگر مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد این سازمان در خصوص تعیین مقررات برای طرح‌های تعرفه‌ای تشویقی ارائه شده است.
 
مفاد این مقررات که بنا بر اعلام رگولاتور از تاریخ پنجم دی‌ماه سال جاری لازم‌الاجراست بدین قرار است: تعرفه تعیین شده توسط اپراتور برای هر خدمت که می‌تواند مساوی یا کمتر از سقف و در صورت تعیین کف تعرفه توسط کمیسیون، مساوی یا بیشتر از کف تعیین شده برای هر خدمت باشد و برای مدت زمان حداقل شش ماه ارائه شود. در صورت عدم وجود کف تعرفه برای خدمات، یک چهاردهم سقف تعرفه،   ملاک عمل خواهد بود.
 
همچنین در این مصوبه توضیحاتی در خصوص طرح‌های تشویقی آمده و عنوان شده طرح تعرفه‌ای اپراتور برای خدمات موضوع پروانه که از تعرفه عادی اپراتور برای آن خدمت کمتر است و در یک بازه زمانی حداکثر سه ماهه، امکان فروش طرح تشویقی و تمدید طرح برای اپراتور ممکن است.
 
مدت ارائه طرح‌های تشویقی نیز به مدت زمان در دسترس بودن طرح گفته می‌شود. به‌عبارتی به بازه زمانی که اپراتور، امکان فروش طرح تشویقی را دارد. ابتدا و انتهای این مدت زمان به ترتیب تاریخ شروع و پایان طرح تشویقی است. تاکید می‌شود حدفاصل زمان شروع و پایان ارائه طرح تشویقی با احتساب تمدید طرح، حداکثر سه ماه است. بدین ترتیب مدت استفاده مشترکان از طرح تشویقی می‌تواند حداکثر شش ماه باشد.
 
در بخش دیگری از این مصوبه نیز یادآوری شده که ساعات کم مصرف ساعت ۱۲ تا ۶ برای صوت و ۲ تا ۸ برای دیتا محسوب می‌شود.
 
سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه نیز با این فاکتور محاسبه می‌شود که تعداد مشترک فعال هر یک از اپراتورها در هر یک از حوزه‌های ثابت و موبایل تقسیم بر تعداد کل مشترکین فعال هر یک از حوزه‌های ثابت و موبایل می‌شود. همچنین در این مصوبه از بسته خدماتی ترکیبی یاد شده که این بسته‌ها خدماتی نظیر تماس، اینترنت و پیامک را شامل می‌شود. بر این اساس هر اپراتور صرفاً می‌تواند حداکثر هشت بار در سال طرح‌های تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود به تفکیک در حوزه ثابت و موبایل  ارائه کند.
 
البته تمدید طرح تشویقی بعد از پایان مدت آن، به عنوان یک طرح تشویقی جدید محسوب شده و در فهرست تعداد هشتگانه امکان ارائه طرح تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد، مگر آنکه تمدید طرح تشویقی، برای تکمیل مدت زمان سه ماهِ طرح تشویقی اولیه بوده باشد. مجموع مدتِ کلِ زمان ارائه طرح‌های تشویقی در سال، اعم از طرح تشویقی و یا تمدید طرح تشویقی، نباید بیش از هشت ماه از سال باشد.
 
در صورت وجود کف تعرفه مصوب کمیسیون برای یک خدمت، تعرفه خدمات در قالب طرح‌های تشویقی می‌تواند پایین‌تر از کف تعرفه مصوب باشد. در صورت نبود کف تعرفه مصوب برای خدمات، یک چهاردهم (۱/۱۴) سقف تعرفه، به‌عنوان ملاک سنجش خواهد بود.
 
اما در قالب این مصوبه تبصره‌ای نیز گنجانده شده و طبق آن تعرفه طرح‌های تشویقیِ اپراتور با سهم بازار بیش از ۱۰ درصد؛ حداکثر می‌تواند ۲۰ درصد از کف تعرفه پایین‌تر باشد و تعرفه طرح‌های تشویقی اپراتور با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد، حداکثر می‌تواند ۴۰ درصد از کف تعرفه پایین‌تر باشد. هر طرح تشویقی می‌تواند حداکثر شامل پنج بسته خدمتی حاوی یک خدمت و یا ترکیبی از چند خدمت با مهلت مقرر و با تعیین مبلغ برای کل بسته باشد.
 
اپراتور حداقل دو هفته قبل از اجرای طرح موظف است نسبت به اعلام تعرفه هر طرح تشویقی با جزئیات مربوطه، حداقل شامل مدت ارائه طرح و مدت استفاده از طرح، به سازمان اقدام کند. ارائه طرح و خدمت از سوی اپراتور مشروط به سپری شدن زمان اعلام شده در این ماده و عدم دریافت هرگونه نامه رد طرح و یا نامه اصلاحیه طرح از سوی سازمان است.
 
در تبصره دیگری آمده است: چنانچه در بسته خدمتی اپراتور نسبت به ارائه مودم، آنتی ویروس، گوشی و دیگر تجهیزات و خدمات خارج از موضوع پروانه اقدام کند، قیمت مودم، آنتی‌ویروس، گوشی و سایر تجهیزات، مستقل از قیمت خدمات است و باید به صورت مجزا تعیین و اعلام شود.
 
در صورتیکه اپراتور در طرح تشویقی مایل است خدمات را هم در ساعات کم مصرف و هم در ساعات عادی ارائه دهد، باید خدمات قابل ارائه در ساعات عادی و ساعات کم مصرف را به صورت تفکیک شده اعلام کند.
 
مطابق این مصوبه اپراتور باید در بخش عمومی پورتال خود ضمن اعلام کلیه تعرفه های عادی، بخش مشخصی را نیز به اعلام طرح‌های تشویقی تخصیص دهد و ضمن به‌روزرسانی آن، مشخصات شفاف طرح های تشویقی به همراه تاریخ شروع و پایان طرح و نحوه شارژینگ آن‌ها را اعلام کند. در کلیه تبلیغات مربوط به طرح‌های تشویقی، مشخصات اصلی طرح و تاریخ شروع و پایان نیز باید منتشر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.