بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 27, 2017
14:01 شنبه، 6ام خردادماه 1396
کد خبر: 83324

کدام بانکهای ایرانی فناوری NFC ارایه می دهند؟

با توجه به اهمیت در حال افزایش این تکنولوژی دردنیا، NFC در صنعت پرداخت الکترونیک توسط اپراتورهای تلفن همراه در کشور ما هم رونمایی شد و در حال حاضر نیز کاربران ایرانسل، همراه اول و رایتل به میزان زیادی از این تکنولوژی در پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند
 
NFC مخفف کلمه Near Field Communication است و همان طور که از اسم آن بر می آید مجموعه‌ای از استانداردهای مخابرات بی سیم در فاصله های بسته و کوتاه است. در حال حاضر پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند موجب افزایش تعداد کاربران NFC  در ایران شده است؛ تکنولوژی که هم می تواند موبایل شما را به کیف پول الکترونیکی تبدیل کند و هم سایر قابلیت‌های دیگر را نیز به آن اضافه کند.
 
با توجه به اهمیت در حال افزایش این تکنولوژی دردنیا، NFC در صنعت پرداخت الکترونیک توسط اپراتورهای تلفن همراه در کشور ما هم رونمایی شد و در حال حاضر نیز کاربران ایرانسل، همراه اول و رایتل به میزان زیادی از این تکنولوژی در پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند.
 
گفته می شود که در آینده نزدیک NFC بیشترین تاثیر را در نحوه و میزان استفاده ما از موبایل‌های همراه خواهد داشت از خرید تا برقراری ارتباط با دوستان و یا قفل کردن وسیله نقلیه‌ همه به نوعی وابسته به این تکنولوژی خواهند بود.
 
در حال حاضر بانک شهر و بانک پارسیان به عنوان دو بانک اصلی ارائه‌دهنده خدمات NFC در ایران محسوب می‌شوند.
 
دراین راستا، کاربر اطلاعات مرتبط با کارت اعتباری خود را در گوشی ذخیره کرده و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC ‌خوان نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود. از مزایای اصلی این تکنولوژی این است که مشتریان می‌توانند بدون نیاز به شماره‌حساب و کار با نرم‌افزارهای گوناگون و پیچیده‌ بانکی پرداخت خود را انجام دهند.
 
گفتنی است، در این خدمت نوین بانکی همراه داشتن کارت‌های اعتباری الزامی نداشته و یادآوری رمز عبور نیز دراین راستا کاربردی ندارد. از مهم‌ترین مزایای استفاده از NFCاین است که کاربران دیگر برای انجام خدمات بانکی و پرداختی خود نیازی به همراه داشتن کارت بانکی ندارند و تنها با داشتن تلفن همراه هوشمند می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل که شعبات بانکی آماده ارائه خدمات بانکی نیستند، خدمات بانکی خود را به آسانی انجام دهند.
 
به این ترتیب نیاز دیگری به محافظت از کارت‌های بانکی وجود ندارد و از طرف دیگر موارد امنیتی بیشتری در استفاده از این نرم‌افزار لحاظ شده است به گونه‌ای که مشتریان می‌توانند برای امنیت بیشتر خود در این زمینه شماره پین ویژه خود را برای تایید نهایی در نظر بگیرند و این تکنولوژی از امنیت بسیار بالایی نسبت به کارت‌های بانکی برخوردار است. به‌طوری که اگر کارت‌های بانکی دارای یک رمز هستند استفاده از این فناوری سه لایه امنیتی را به همراه خواهند داشت و در جریان نشانه‌گذاری که براساس این نرم‌افزار انجام می‌شود اول باید طرف استفاده‌کننده رمز گوشی موبایل را باز کند، دوم رمز برنامه نشانه‌گذاری و سوم رمز کارت خواهد بود که خود امنیت آن را به شدت افزایش می‌دهد.
 
علاوه برایران روش پرداخت الکترونیک NFC مدت‌ها است در بسیاری از کشورهای دنیا متداول شده است و حوزه گسترده‌ای از نقل و انتقالات پولی و خدمات بانکی را در دست دارد با وجود این میزان گستردگی و رواج استفاده از ابزارها و روش‌های پرداخت الکترونیک در کشور ما، جای این روش پرداخت مبتنی بر موبایل در ایران خالی بود. به عنوان مثال شرکت NPX به عنوان نماینده اصلی تولید تراشه‌های NFC است و شرکت‌های اپل و سامسونگ به عنوان مهم‌ترین خریداران این تراشه از این شرکت محسوب می‌شوند که آمارها نشان می‌دهد بنابه افزایش میزان مشتریان، سالانه تعداد زیادی از این محصول را برای برندهای تلفن همراه مذکور تهیه و استفاده می‌کنند.
 
حمایت‌های گسترده شاپرک و بانک مرکزی از این تکنولوژی پیشرفته روز دنیا نشان دهنده میزان اهمیت آن در فعالیت‌های بانکی است. به نظر می‌رسد استفاده از NFC  می‌تواند تا اندازه زیادی حرکت به سمت استانداردهای جهانی، پیاده‌سازی و رعایت آن‌ها در حوزه پرداخت و همچنین افزایش امنیت را ارتقا و توسعه بخشد.
 
به این ترتیب شرایط کنونی ایجاب می‌‎کند که همانند دو بانک یاد شده، سایر بانک‌های دولتی و خصوصی داخل کشور به منظور افزایش میزان رضایتمندی مشتریان بانکی خود و ارتقای فعالیت‌های خود در این حوزه به وارد کردن این فناوری و فناوری‌هایی از این قبیل مبادرت ورزند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.